اخبار داغ

غفلت از قطب تولید سیب لرستان؛

مُفت خَری دسترنج کشاورزان/ دلالان کام باغداران را تلخ کردند

مُفت خَری دسترنج کشاورزان/ دلالان کام باغداران را تلخ کردند
سودجویی دلالان بازار سیب و نبود صنایع تبدیلی در بروجرد دسترنج باغداران را بر باد داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  سفیرافلاک، کشاورزی در شهرستان بروجرد به دلیل آب و هوای مناسب رونق زیادی دارد خصوصا در بخش باغات که انواعی از محصولات باغی با کیفیت بالا تولید و وارد بازار می شود به طوری که این شهرستان به دلیل تولید سیب فراوان به قطب تولید سیب شهرت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,


سالانه بیش از 30 تا 40 هزار تن سیب در بروجرد برداشت می شود که بیشتر سیب ها در روستاهای شیخ میری، گلدشت، برکت آباد، کپرگه و کرکیخان تولید می شود که امسال نیز طبق پیش بینی جهاد کشاورزی 34 تن سیب در بروجرد برداشت می شود.

,
, .,

 

,

, ,

 

,

برداشت 34 تن سیب از باغات بروجرد

, برداشت 34 تن سیب از باغات بروجرد, برداشت 34 تن سیب از باغات بروجرد, برداشت 34 تن سیب از باغات بروجرد,

برداشت سیب در حالی آغاز شد که بعد از مدت اندکی، قیمت سیب بسیار کاهش یافت و همین اندک قیمت کام باغداران بروجردی را تلخ کرده است تا جایی که به گفته تعدادی از باغداران، بخش زیادی از سیب ها به ضایعات تبدیل می شود.

محمدی یکی از باغداران بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: امسال از هر هکتار 20 تن سیب برداشت کردیم که سیب های درجه یک را به قیمت هر کیلو 1000 تومان و سیب های درجه دو و سه را هر کیلو 250 تا 300 تومان از ما می خرند که این قیمت اصلا به سود کشاورز نیست.

, .,
,
, .,

 

,

, ,


وی افزود: سیب بروجرد یک ظرفیت است ولی متاسفانه به خوبی از آن استفاده نمی شود و برای نگهداری در سردخانه هم محدودیت هایی وجود دارد به طوری که فقط می توانیم بخشی از سیب ها را در این سردخانه نگهداری کنیم.

,
, .,

خرید ارزان سیب از باغداران

, خرید ارزان سیب از باغداران, خرید ارزان سیب از باغداران,

این باغدار بروجردی تصریح کرد: واسطه ها سیب های تولیدی درجه یک را از ما هزار تومان می خرند و در بازار همین شهر به قیمت چهار هزار تومان می فروشند و ما کشاورزان هم برای این که محصولاتمان از بین نرود چاره ای نداریم جز اینکه به همین قیمت بفروشیم.

, .,

 

,

, ,


وی با اشاره به اینکه همین سیب درجه یک در تهران و شهرهای اطراف تا 9 هزار تومان هم به فروش می رسد گفت: باغداران با این قیمت اندک نه تنها سودی نمی کنند بلکه ضرر هم می کنند و انتظارمان از مسئولان این است که شرایطی را فراهم کنند تا باغدار به راحتی بتواند سیب را به قیمت متعادل و مناسب به فروش برساند.

,
,


محمدی بیان کرد: البته همین سیبی که کیلویی هزار تومان از ما خریداری می‌کنند در ایام عید در بروجرد بین 3000 تا 4000 تومان به فروش می رسد و اگر ظرفیت سردخانه های این شهرستان بیشتر بود قطعا ما کشاورزان این همه ضرر نمی کردیم.

,
, .,

 

,

, , ,

ضرورت وجود صنایع تبدیلی

, ضرورت وجود صنایع تبدیلی, ضرورت وجود صنایع تبدیلی,

معظمی یکی دیگر از باغداران بروجردی با گلایه از کمبود صنایع تبدیلی در بروجرد افزود: سیب های درجه 2 و 3 را در این شهرستان 200 تومان می خرند اما در برخی از استانها که صنایع تبدیلی دارند سیب را از ما بین 500 تا 600 تومان می خرند و ما هم این سیب ها را به استان های دیگر می فرستیم.

, .,


وی افزود: البته هزینه حمل بار تا استان هایی که این محصول را ارسال می کنیم زیاد است که چاره ای نداریم و در استان های دیگر از سیب های درجه 2 و 3 بروجرد انواع لواشک، کمپوت و سرکه درست می کنند.

,
, .,

 

,

, ,


این باغدار بروجردی تصریح کرد: سال گذشته به دلیل بارش تگرگ از هر هکتار تنها سه تن برداشت کردیم که میزان تولید سیب کاهش یافته بود اما امسال خوشبختانه از هر هکتار 24 تن برداشت کرده ایم ولی این قیمت پایین، شادی افزایش تولید را از یادمان برده است.

,
, .,

 

,

شیرینی که به کام باغداران تلخ شد

, شیرینی که به کام باغداران تلخ شد, شیرینی که به کام باغداران تلخ شد,

وی بیان کرد: امروز 25 تن سیب درجه 2 و 3 را به یکی از استان ها فرستادیم در حالی که اگر در شهرستان خودمان صنایع تبدیلی وجود داشت می توانستیم این محصولات را تحویل دهیم و سود کشاورزی خودمان را دریافت کنیم.

, .,


خسروی مسئول باغات جهاد کشاورزی بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: سال گذشته حدود 30 تن سیب از باغات بروجرد برداشت شد اما امسال تولید سیب افزایش داشته و بیش از 34 تن سیب از باغات برداشت می شود.

,
,

 

,

, ,


وی افزود: به طور متوسط از هر هکتار بین 30 تا 130 تن سیب برداشت می شود اما امسال یکی از کشاورزان نمونه بروجرد از هر هکتار 142 تن سیب برداشت کرده است.

,
, .,


خسروی با اشاره به قیمت پایین سیب گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو سیب درجه یک 1200 تومان است اما سیب های درجه 2 و 3 هر کیلو 200 تومان به فروش می رسد.

,
, .,

 

,

قیمت هر کیلو سیب 200 تومان

, قیمت هر کیلو سیب 200 تومان, قیمت هر کیلو سیب 200 تومان,

 

,

وی با اشاره به ضرورت افزایش صنایع تبدیلی بیان کرد: در بروجرد تعداد اندکی صنایع تبدیلی وجود دار در حالی که اگر تعداد این صنایع افزایش یابد قطعا می توان از سیب های درجه 2 و 3 محصولات فرآوری شده ای مانند سرکه سیب، آبمیوه، ترشک، لواشک و کمپوت را تهیه کرد، البته در این راستا پیگیری هایی انجام شده است.

, .,

 

,

, ,

 

,

مسئول باغات جهاد کشاورزی بروجرد ظرفیت سردخانه های بروجرد را هشت هزار تن برشمرد و عنوان کرد: سردخانه های بروجرد هشت هزار تن ظرفیت دارند اما با توجه به نحوه بسته بندی حدود هفت هزار تن سیب در سردخانه ها نگهداری می شود.

, .,

 

,

هر ساله داستان قیمت پایین سیب و نگرانی باغداران بروجردی تکرار می شود، سال 96  نیز قیمت پایین سیب باغداران را آزرده خاطر کرد که انتظار می رفت با وجود این دغدغه ها مسئولان استان سردخانه ها و یا صنایع تبدیلی در این شهرستان ایجاد کنند.

,

 

,

متاسفانه به ظرفیت های شهرستان بروجرد توجهی نمی شود، سیب یکی از محصولات باغی و منحصر به فرد شهرستان است ولی هر ساله بخش زیادی از این محصول به دلیل نبود صنایع تبدیلی از بین می رود و یا به استان های دیگر فرستاده می شود.

, .,

, , ,


انتهای پیام/

,
, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه