اخبار داغ

جراح و متخصص چشم مطرح کرد؛

ژن درمانی راه حلی برای درمان بیماری های مادرزادی چشم

ژن درمانی راه حلی برای درمان بیماری های مادرزادی چشم
یک جراح و چشم پزشک با بیان اینکه برای بیماری های مادرزادی درمان قطعی هنوز وجود ندارند اما در رفع عیوب انکساری چشم امروزه پیشرفت شایانی در درمانش حاصل شده است گفت: لیزیک، لازک و جدیدا و پی ار کی (p.r.k) و فمتولیزیک برای عمل های چشمی به کار برده می شود و امید هایی برای درمان بیماری های مادرزادی چشم بصورت ژن درمانی وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ به مناسبت فرارسیدن روز عصای سفید، با دکتر ناصر عابدی جراح و متخصص چشم که از دانشگاه شهید بهشتی تهران فارغ التحصیل شده و چند سالی است در شهر همدان در حوزه جراحی های چشمی، لیزیک، لازک و پی آر کی مشغول خدمت است گفتگویی داشتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

این متخصص چشم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان، با بیان اینکه ساختمان چشم از جلو به عقب شامل قرنیه، لنز، حفره ویتره و شبکیه است اظهار داشت: کار قرنیه ورود نور از محیط به داخل چشم است و در حقیقت یک ضریب انکساری دارد که کار آن ورود نور به چشم است.

,

وی با اشاره به انواع بیمای های چشمی افزود: بیماری های پلک شامل گل موژه و شالازون و یک سری تومور های لبه پلک که معمولا خوش خیم هستند و البته بد خیم هم دارند این موارد در مرحله اولیه بدون عارضه قابل درمان است.

,

این جراح و چشم پزشک در ادامه با بیان اینکه بیماری دیگری به نام ملتحمه نیز وجود دارد که شایع ترین بیماری که آن را درگیر می کند بیماری کنجکتویت است که بیشتر در بچه ها اتفاق می افتد عنوان کرد: چسبندگی، آب ریزش چشم و بینی و قرمزی چشم برخی از علائم این بیماری هستند و البته بیماری خطر ناکی نیست و با مراجع به موقع درمان می شود.

,

عابدی با بیان اینکه بیماری های قرنیه متعدد است اظهار داشت: شایع ترین بیماری قرنیه، قوز قرنیه است و به صورت آستیگمات بالا و یک سری علایم دیگر در داخل قرنیه مشخص می شود و این موضوع هم قابل درمان است.

,

وی با اشاره به برخی عیوب انکساری چشم و راه های درمان آن گفت: عیوب انکساری چشم که امروزه پیشرفت شایانی در درمانش حاصل شده به ترتیب سیر تکامل، لیزیک، لازک و جدیدا و پی ار کی (p.r.k) و فمتولیزیک برای عمل های چشمی به کار برده می شود.

,

این جراح و متخصص چشم با بیان اینکه هر کدام از این روش ها برای عمل چشم با نظر پزشک انجام می شود گفت: تفاوت این عمل ها بر روی چشم به نوع انجام تکنیکی که جراح بکار می برد بستگی دارد.

,

دکتر عابدی در ادامه با اشاره به تفاوت لیزیک، لازک و پی ار کی (p.r.k)عنوان کرد: لیزیک یک روش قدیمی است و در این جراحی بخشی از ضخامت قرنیه برداشته و زیر لایه ای که برداشته شده اشعه تابانده می شد.

,

, ,

وی ادامه داد: بعد از برداشتن بخشی از ضخامت قرنیه عیب را برطرف می کردیم و سپس قسمت برش داده را در جای خود قرار می دادیم.

,

این جراح و متخصص چشم با اشاره به عوارض عمل لیزیک عنوان کرد: در این عمل چون جابجایی فلپ (flap) داشتیم این برداشتن لایه باعث رشد میکروب می شد و این یکی از عوارض عمل لیزیک بود.

,

دکتر عابدی با بیان اینکه در روش جدید پی ار کی (p.r.k) و لازک هیچ برشی داده نمی شود بیان کرد: در این روش لایه سطحی در حد ضخامت بسیار کم تراشیده و اشعه تابانده می شود و در روش لازک فلپی نداریم که جابجا شود.

,

وی با اشاره به تفاوت عوارض در لیزیک و لازک خاطر نشان کرد: عوارض در لیزیک بیشتر بود اما در روش پی ار کی (p.r.k) و لازک عارضه این ها بسیار نادر است.

,

این جراح و متخصص چشم با اشاره به بیمای های مادرزادی گفت: یکی از بیماری های چشمی که در دوران بارداری اتفاق می افتد این است که کره چشم در نوزاد تشکیل نمی شود و فرد نمی تواند بینایی کاملی داشته باشد و یک سری بیماری ها ژنتیکی هستند و علایم عمده آنها شب کوری است که شبکیه را درگیر می کند و باعث می شود فرد ابتدا در شب و بعدتر در روز بینایی خود را از دست بدهد.

,

دکتر عابدی ادامه داد: برای این بیماری های مادرزادی درمان قطعی هنوز وجود ندارند اما امید هایی هست که بصورت ژن درمانی و از دوران بارداری تشخیص داده و درمان شوند.

,

وی با بیان اینکه بعد از 23 سالگی رشد قرنیه به اتمام می رسد و شماره چشم رشد نمی کند گفت: عمل لازک و پی ار کی(p.r.k) معمولا از سن 21 سالگی تا 40 سالگی صورت می گیرد و قبل از 21 سالگی به دلیلی رشد قرنیه این عمل ها توصیه نمی شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه