اخبار داغ

در نشست خبری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مطرح شد؛

روغن‌گیری های موجود در شهر مورد تأیید نیست/ توقیف ۱.۹ میلیون کیلوگرم موادغذایی در استان کرمانشاه

روغن‌گیری های موجود در شهر مورد تأیید نیست/ توقیف ۱.۹ میلیون کیلوگرم موادغذایی در استان کرمانشاه
مدیرنظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از توقیف ۱.۹ میلیون کیلوگرم مواد غذایی در استان خبر داد و گفت: بیش از ۶۷۹ هزار کیلوگرم نیز کشف و معدوم شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از مرصادنیوز، قباد محمدی امروز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: بیست و چهارم مهرماه روز جهانی غذا است. البته در کشور ما یک هفته به نام غذا نامگذاری شده و به همین منظور برنامه هایی از سوی معاونت غذا و دارو اجرا می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

وی افزود: شعار امسال روز جهانی غذا «رفتار ما آینده ما را رقم می‌زند» که منظور رفتار غذایی ماست و شعار ملی این هفته نیز تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامتی است.

,

محمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارخانه های رب سازی که دارای مجوز از معاونت غذا و دارو هستند مورد تایید ما بوده اما رب های فله ای که در آزمایشگاه ها نمونه برداری شده اند، دارای آلودگی های میکروبی و نیز انواع افزودنی های غیرمجاز هستند.

,

وی عنوان کرد: همچنین روغن های تولیدی استان کرمانشاه که دارای مجوز از معاونت غذا و دارو هستند مورد تایید  هستند اما روغن گیری های موجود در سطح شهر نظیر روغن کنجد، روغن زیتون و سویا مورد تایید ما نیست و روغن آن ها به سرعت اکسیده می‌شود و سرطان‌زا است.

,

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: نظارت بر عرضه مرغ برعهده دامپزشکی است و در این راستا معاونت غذا و دارو ورود پیدا نمی کند.

,

محمدی خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد کره های حیوانی عرضه شده در لبنیاتی های سنتی در واقع گیاهی هستند بنابراین محصولات کارخانه ای بسیار مطمئن تر هستند.

,

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: ارزش غذایی لبنیات سنتی بسیار پایین تر از محصولات کارخانه ای است.

,

 دکتر محمدی گفت: کارخانجاتی که تحت نظارت ما هستند در صورت تقلب به شدت مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

,

 وی درباره برنامه‌های هفته غذا خاطرنشان کرد: در این هفته از ۲۰ مسئول فنی کارخانه جات که در راستای سلامت غذا فعال هستند تقدیر می‌شود، همچنین برنامه صبحانه سالم برگزار خواهد شد، جلسات آموزشی و بازدید از کارخانجات  نیز در دستور کار قرار دارد.

,

توقیف ۱.۹ میلیون کیلوگرم موادغذایی در استان کرمانشاه

, توقیف ۱.۹ میلیون کیلوگرم موادغذایی در استان کرمانشاه,

شهریار مستوفی امروز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه شعار ملی روز غذا «اصلاح الگوی مصرف در جهت ارتقای الگوی سلامت» است، اظهار داشت: بر اساس آمار فایو۸۰۰ میلیون گرسنه در جهان داریم. همچنین دو میلیارد نفر در دنیا سوتغذیه پنهان دارند.

,

وی با بیان اینکه تولید مواد غذایی در آینده باید ۶۰ درصد افزایش یابد، افزود: درحال حاضر تولیدات غذایی جوابگوی جمعیت جهانی است البته به شرط رعایت شرایط  تولید و نگهداری سالم.

,

مستوفی با اعلام اینکه سالانه ۶۰۰ میلیون نفر دچار مسمومیت غذایی می شوند، گفت: مهمترین چالش امروزی الگوی مصرف است. به گونه ای که ۷۶ درصد بار بیماری ها مربوط به بیماریهای غیرواگیر است که با افزایش مصرف نمک، قند و چربی، چاقی، دیابت و... رابطه مستقیم دارد.

,

وی افزود: ۷۰ درصد مردم ایران وزن متعادل ندارند و ۱۷ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان چاق هستند. همچنین ۳۰ درصد سرطانها با چاقی رابطه مستقیم دارد.

,

مستوفی با بیان اینکه خاطرنشان کرد: تولیدات فله ای موادغذایی متولی ندارد و در آن افزودنی های غیرمجاز بالا است.

,

وی با تاکید بر اینکه مصرف محصولات تراریخته در دنیا موافقان و مخالفانی دارد، بیان کرد: در زمینه کنترل محصولات تراریخته اقداماتی در سطح کشور انجام شده به گونه ای که این محصولات برچسب گذاری شده تا مصرف کننده با آگاهی انتخاب کند.

,

این مسئول افزود: الگوی تغذیه نامناسب یکی دیگر از چالشهای بحث برانگیز است. برهمین مبنا درصدد کاهش ۱۰ درصدی میزان مصرف قند، نمک و اسیدهای چرب ترانس در روغن های مصرفی خانوار و صنایع هستیم.

,

میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن های مصرفی کرمانشاه کمتر از نیم درصد است

,

مستوفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن های مصرفی خانوار نیم درصد است که در روغن های تولیدی استان کرمانشاه کمتر از نیم درصد است و در صنایع نیز این میزان ۲ درصد است.

,

وی گفت: از ۳۸۰ هزار مرگ و میر کشور ۹۲ هزار مرگ بر اثر بیماری های قلبی-عروقی است  که مصرف نمک، اسید چرب ترانس و فشارخون در آن نقش دارد.

,

این مسئول افزود: با اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی می توانیم ۵۰ درصد بیماری های قلبی-عروقی، ۹۰ درصد دیابت و ۳۰ درصد سرطانها را کاهش دهیم.

,

مستوفی گفت: ۵۹۵ محصول غذایی، ۹۲ برند آشامیدنی و ۱۳۹ برند آرایشی و بهداشتی را مورد رصد قرار دادیم و ۳۴۲ نمونه برداری از محصولات کشاورزی همچنین ۲۴۴ مورد نمونه برداری  فلزات سنگین به عمل آمده است.

,

وی با بیان اینکه نشانگر رنگی تغذیه و برچسب گذاری بر روی همه محصولات تولیدی انجام شده است، افزود:  ۱۰۰ درصد آرد کارخانه ها با اسیدفولیک و آهن غنی سازی شده است.

,

مستوفی از توقیف یک میلیون و ۹۱۵ هزار کیلوگرم مواد خوراکی و آشامیدنی خبر داد و گفت: بیش از ۶۷۹ هزار کیلوگرم مواد خوراکی و آشامیدنی نیز کشف و معدوم شده است.

,

وی با بیان اینکه پایش برچسب گذاری ۱۲۰۰ محصول خوراکی و آشامیدنی انجام شده است، عنوان کرد: تقلبات در محصولات فله ای بیشتر از محصولات کارخانه ای است.

,

این مسئول با بیان اینکه درصدد تدوین طرح سلامت هشت محصول هستیم، درباره محصولات تراریخته عنوان کرد: مواد غذایی برگرفته از ذرت، سویا و پنبه دانه تراریخته هستند.

,

تمام تولیدات غذایی و بهداشتی در کرمانشاه کنترل و آزمایش می شوند

, تمام تولیدات غذایی و بهداشتی در کرمانشاه کنترل و آزمایش می شوند,

مجید محمودی، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: تمام محصولات آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در سطح استان کرمانشاه از تولید تا عرضه به صورت نمونه برداری در آزمایشگاه مورد کنترل قرار می گیرند.

,

وی افزود: همچنین وزارت بهداشت طرح کشوری پایش نمونه‌های تولیدی در سطح عرضه را به اجرا در آورده است که محصولات غذایی و آرایشی-بهداشتی در آن مورد پایش قرار می‌گیرند البته طی دو سال اخیر دارو و ملزومات پزشکی نیز به این طرح اضافه شده‌اند.

,

محمودی با بیان اینکه متولی نظارت بر محصولات کشاورزی، جهاد کشاورزی است، گفت: امسال به عنوان چهارمین سال متوالی طرح پایش باقیمانده فرآورده های کشاورزی و باغی اجرا شده است.

,

وی عنوان کرد: محصولاتی که از وزارت بهداشت مجوز می‌گیرند، دائما مورد پایش هستند بنابراین مردم با اطمینان خاطر نسبی می توانند این محصولات را مصرف کنند در صورتی هم که مشکلی وجود داشته باشد برخورد قاطع انجام خواهد شد.

,

محمودی خاطرنشان کرد: به لحاظ عدم کسب مجوز از وزارت بهداشت و درمان نظارتی بر روی کالاهای فله ای نداریم و این مشکل در خصوص فرآورده های سنتی نیز وجود دارد.

,

 وی افزود: برچسب سیب سلامت و راهنمای نشانگر بر روی تمام محصولات درج شده همچنین محصولاتی که دارای استاندارد هستند مورد وثوق می باشند هر چند ممکن است برخی کالاهای مجوز دار نیز در مواردی مورد دار باشند که با آنها برخورد خواهد شد.

,

مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: آزمایشگاه کرمانشاه یکی از ۶ آزمایشگاه بافت شناسی مطرح در سطح کشور است.

,

 محمودی عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی مورد آزمایش از نظر فلزات سنگین و عدم وجود مواد مضر، سالم هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه