اخبار داغ

بازآفرینی شهری در کرمانشاه راه به جایی نبرده است؛

بافت‌های ناکارآمد؛ وصله‌ ناجور کلانشهرها/ ثمرات اجرای سیاست بازآفرینی در بافت‌های فرسوده شهری/ مشارکت مردم تأثیر غیرقابل انکاری در تغییر چهره شهرها دارد

بافت‌های ناکارآمد؛ وصله‌ ناجور کلانشهرها/ ثمرات اجرای سیاست بازآفرینی در بافت‌های فرسوده شهری/ مشارکت مردم تأثیر غیرقابل انکاری در تغییر چهره شهرها دارد
بافت های ناکارآمد شهری در کرمانشاه مانند وصله ای ناجور بر قامت شهر زار می زنند و اجرای سیاست بازآفرینی نیز تاکنون چندان پیاده سازی نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصادنیوز، وجود بیش از ۲ هزار و ۸۰ هکتار بافت فرسوده در کرمانشاه یکی از معضلات اصلی این شهر است که علی رغم اجرای سیاست های مختلف، خطرات آن هنوز هم ساکنان این بافت ها را تهدید می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

بافت های فرسوده که این روزها به بافت های ناکارآمد معروفند، مانند لکه های ناجوری در مرکز شهر کرمانشاه خودنمایی می‌کنند اما جدای از چهره نامناسب این بافت‌ها، خطر تخریب آن نیز ساکنان این بافت ها را تهدید کرده و هر روز گره ای تازه بر تار و پود این بافت ها می افتد و دامن گیر ساکنان آن می شود.

,


بافت‌های ناکارآمد به ۵ دسته تقسیم می‌شود

,
, بافت‌های ناکارآمد به ۵ دسته تقسیم می‌شود,

بیژن کلهرنیا، دکترای شهرسازی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد بافتهای ناکارآمد را به چند گروه تقسیم کرد و گفت: بافت‌های ناکارآمد به ۵ دسته تقسیم می‌شود و انواع آن عبارت است از بافت‌های قدیمی و فرسوده، مناطق با پیشینه روستایی (روستاهای الحاق شده به شهر)، بافت‌های اسکان غیررسمی یا حاشیه ای، بافت های دارای مشکلات شهری مانند گاراژها، انبارهای متروکه، سیلوها و... که در دل شهر است و دچار مشکلاتی شده‌اند و بافت های متاخر که ۲۰ تا ۵۰ سال پیش ساخته شده اند و اکنون قدیمی به حساب می آیند و باید نوسازی شوند.

,

ناکارآمد

, ناکارآمد,


عضو هیئت علمی دانشگاه رازی با بیان اینکه برای هر یک از بافت های ناکارآمد فوق باید یک سیاست خاص لحاظ شود، افزود: در این بین مشکلات بافت‌هایی که فرسوده تر و قدیمی تر هستند، اساسی تر است چرا که این بافت‌ها با خطرهای فراوان مربوط به ایمنی شهری روبه‌رو هستند.

,
,


خطراتی که بافت‌های ناکارآمد را تهدید می‌کند

,
, خطراتی که بافت‌های ناکارآمد را تهدید می‌کند,

وی ادامه داد: این بافت ها با خطراتی چون زلزله، سیل، حرکات زمین، نداشتن دسترسی و ایمنی روبرو هستند و زندگی در آنها دشوار بوده و ساکنان آنها نیز در عُسرت هستند؛ لذا این بافت ها باید در اولویت رسیدگی قرار گیرند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی اشاره ای به سیاست هایی که در این زمینه اتخاذ شده است، داشت و گفت: از سال ۱۳۶۰ تاکنون در مورد این بافت ها فکر شده و سیاست های مختلفی طی چند دوره توسط دولت‌ها برای رفع مشکلات این بافت‌ها اتخاذ شده است.

,


نمی توان یک سیاست واحد برای بافت‌های ناکارآمد اتخاذ کرد

,
, نمی توان یک سیاست واحد برای بافت‌های ناکارآمد اتخاذ کرد,

کلهرنیا با بیان اینکه مشکل این بافت ها بسیار زیاد است، تاکید کرد: نمی‌توان تنها با یک سیاست واحد و به سادگی این بافت ها را ساماندهی کرد.

,

وی یاد آور شد: سالها پیش که وزارت کشور خود را مسئول این بافت ها می دانست، با عناوینی چون روان بخشی، بهسازی، مرمت و احیا با این بافت ها برخورد می کرد و ایده های مختلفی در این زمینه مطرح بود.

,

این دکتری شهرسازی تصریح کرد: آن زمان برخی معتقد بودند که این بافت ها فقط عیناً باید اصلاح شود و نباید تغییری در آن اتفاق بیفتد اما در دوره های بعد دولت و وزارت مسکن و شهرسازی بخشی از این بافت ها را در شهرها خرید و قصد داشت در قالب سیاست نوسازی این بافت ها را خریداری، تخریب و نوسازی کند.

,


خریداری و تخریب ۸۰ تا ۱۰۰ هکتار از بافت های ناکارآمد در کرمانشاه توسط دولت

,
, خریداری و تخریب ۸۰ تا ۱۰۰ هکتار از بافت های ناکارآمد در کرمانشاه توسط دولت,

وی افزود: در کرمانشاه نیز بخشی از این مناطق به مساحت ۸۰ تا ۱۰۰ هکتار در اطراف محلاتی چون فیض آباد خریداری و تخریب شد، اما بعداً نتوانستند سیاست واحدی را برای اینها اتخاذ کنند و این بافت ها ساخته نشدند بلکه به صورت زوائد و مخروبه هایی باقی ماندند و لبه های تخریبی این ها حرکت کرد و حاشیه های بافت مخروبه نیز رها شد و این تخریب انتشار پیدا کرد مانند یک غده سرطانی شد.

,

عضوهیئت علمی دانشگاه رازی ادامه داد: از سوی دیگر نیز دولت نتوانست هیچ سیاست نوسازی را در این مناطق پیاده کند و اکنون نیز در حال فروش بخشی از این زمین‌هاست و بخش هایی نیز واگذار شده، اما هنوز چهره شهری نگرفته و همه آثار تخریب و آسیب ها در این بافتها به جای مانده است.

,

وی تصریح کرد: به دلیل این که دولت پول کافی برای خریدن همه بافت‌های مذکور را نداشت، این سیاست نیز رها شد و سرمایه گذاری آن مقدار بافتی نیز که ساخته شد به دولت برنگشت و دولت در این میان زیان کرد.

,


اجرای سیاست بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد توسط دولت از حدود ۱۵ سال پیش

,
, اجرای سیاست بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد توسط دولت از حدود ۱۵ سال پیش,

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی گفت: پس از آن و از حدود ۱۵ سال پیش دولت سیاست ملایم تری را در پیش گرفت و بحث بازآفرینی این بافت ها مطرح شد.

,

وی افزود: تا زمانی که بافت‌ها خریداری و تخریب می شد تمام سیاست های دولت کاربری بود و دولت تنها روی فیزیک و کالبد بافت فکر می کرد اما پس از آن فهمیدند که بافت به معنی ساختمان و کالبد فیزیکی نیست، بلکه به معنی بافت اجتماعی، بافت اقتصادی، بافت فرهنگی و بافت تاریخی است و محتوای بافت این موارد بوده و کالبد آن نیز تحت تاثیر این عوامل است.

,

کلهرنیا ادامه داد: از آن زمان دولت سیاست متفاوت و چندگانه ای را در مورد این بافتها پیاده کرد که در قالب آن هم به مسائل کالبدی و زیربنایی و هم به مسئله تجدید حیات اجتماعی و هم رونق فعالیت در این بافت‌ها توجه کنند. همچنین تشخیص مشکلات زیست محیطی و ظرفیت سازی های زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

,

 

,

سیاست بازآفرینی یک تجربه جهانی بود

, سیاست بازآفرینی یک تجربه جهانی بود,

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی تصریح کرد: دولت این روند جدید را در پیش گرفت که تمام موارد فوق را با هم ببیند و این سیاست یک سیاست درست و یک تجربه جهانی بود. هم اکنون نیز همه دنیا به این نقطه رسیده است و در سیاست بازآفرینی سعی می‌شود که اول مردم را دریابیم.

,

این دکترای شهرسازی افزود: در این سیاست ابتدا سعی می شود که هویت مردم این مناطق را بشناسیم سپس مشکلات آنها را در می‌یابند و در نهایت به مشکلات کالبدی هم رسیدگی می شود.

,

 

,

30

, 30,


جلب مشارکت ساکنان بافت‌های ناکارآمد در بازآفرینی این بافت ها

,
, جلب مشارکت ساکنان بافت‌های ناکارآمد در بازآفرینی این بافت ها,

وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه دولت به تنهایی قادر به اجرای این سیاست نبود، سیاست درست تری اتخاذ شد که با مشارکت ساکنان این بافت ها انجام شود.

,

کلهرنیا خاطرنشان کرد: در این سیاست سعی می‌شود که مردم را متشکل و توانمند کنیم و در نهایت نیز دولت به عنوان یک ذینفع و تسهیل گر بسترساز وارد کار شده و اینها را سازماندهی کند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی گفت: ارائه برخی مشوقها و معافیت ها چون عوارض شهرداری، مالیات و... از جمله خدماتی است که دولت می تواند در قالب این سیاست ارائه کرده و به نوعی تسهیلگر اجرای این سیاست باشد. دولت همچنین می توانند مقررات، تسهیلات و مواردی از این دست را فراهم کرده و این سیاست متفاوت را در جهت مشارکت و کمک به مردم پیاده سازی کند که سیاست درستی است.

,

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: البته این سیاست نیز مانند بسیاری از سیاست ها اشکالاتی دارد اما در مجموع سیاست درست و به جایی است که در چندین دولت شکل گرفته و هم اکنون به اینجا رسیده است.

وی تصریح کرد: سیاست باز آفرینی مشارکتی، با همکاری خود ساکنان و با رسمیت دادن مالکیت آنها با متشکل کردن خود مردم و سازماندهی شان، همین طور بسترسازی برای اینکه بتوانند در آن مشارکت کنند و کمک دولت برای کاهش هزینه‌ها و سوبسید ها و آسان کردن مقررات در تمام بخش‌ها در حال شکل گیری است و امید فراوانی نسبت به آن وجود دارد.

,
,
,

 

,

اجرای تسهیلگری بازآفرینی با ایجاد تشکل های مردمی

, اجرای تسهیلگری بازآفرینی با ایجاد تشکل های مردمی,

کلهرنیا خاطرنشان کرد: هم اکنون وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور به این موضوع ورود کرده‌اند و در قالب تسهیل گری بازآفرینی یا تسهیلگری اجتماعی اقدام به بستر سازی و ایجاد تشکل‌های مردمی نیز در این راستا می‌کنند.

,

وی افزود: در واقع در این سیاست، دولت به دنبال توانمندسازی و ایجاد شرایط مشارکت ساکنان این بافت ها در محلاتی چون جعفرآباد، شاطرآباد و ... در شهرهایی چون کرمانشاه است.

,

کلهرنیا با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی نیز در شهرهای مختلف در قالب همین سیاست تسهیلگری بازآفرینی به دنبال این کار است، ادامه داد: سعی بر این است که در این سیاست تمام این موانع را رفع کنند تا بازآفرینی و بهسازی این بافت ها آرام آرام شتاب گیرد.

,

وی با اشاره به تاثیر تحریم ها در اجرای این سیاست گفت: اگر مقداری این تنگناهایی که دولت در نتیجه تحریم ها با آن مواجه است، تعدیل شود و در مسیر ساده تری قرار گیریم، مطمئنا این سیاست جدید برای بافت های ناکارآمد راهگشا است.

,

 

,

استقبال مردم از اجرای سیاست بازآفرینی

, استقبال مردم از اجرای سیاست بازآفرینی,

این دکتری شهرسازی گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده، در حال حاضر مردم از این رویکرد و سیاست جدید استقبال می کنند وعلاقه مند به مشارکت در این زمینه هستند.

,

وی افزود: اگر ما بتوانیم از این بحران کنونی بگذریم و وارد یک عرصه شفاف‌تری شویم، امکان اینکه بتوان با اجرای این سیاست یعنی سیاست بازآفرینی به موفقیت دست یافت، بسیار زیاد است.

,

کلهرنیا ادامه داد: خود دولت به عنوان یکی از ذینفعان اصلی در این روند تسهیلگری باید وارد شود. فرمانداریها، شهرداری، شورای شهر و همه شرکت های خدمات رسان نیز باید به عنوان عوامل تسهیل گر به این موضوع ورود کنند و ما یک جور همکاری وسیع برقرار می کنیم که اسم جهانی آن ppp & tبه معنای مشارکت خصوصی و عمومی در جهت تسهیل گری است.

,

وی تصریح کرد: طی این روند هم دولت، هم شهرداری ها و هم همه نهادهای عمومی و مردم در این موضوع مشارکت می‌کنند که روند آن شکل گیرد و در واقع همه به عنوان ذینفع وارد این موضوع می شوند و در صورتی که همه به عنوان مشارکت به این موضوع ورود کنند، این سیاست به خوبی پیاده و اجرا خواهد شد.

,

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: رسانه ها باید در این زمینه یک بستر شفاف و مثبتی را از این روند ترسیم کنند، در جهت همگرایی عمومی کار و همگان را دعوت کرده تا به این موضوع ورود کنند و در این صورت این روند یک روند کارآمد خواهد بود.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: این تجربه یک سیاست جهانی بوده در همه دنیا آن را اجرا می‌کنند.

,

 

,

ثمرات اجرای سیاست بازآفرینی در بافت های ناکارآمد شهری

, ثمرات اجرای سیاست بازآفرینی در بافت های ناکارآمد شهری,

وی به ثمرات این سیاست نیز در جامعه اشاره کرد و گفت: اولین مزیت آن ایجاد کار و اشتغال است و زمینه وسیع برای کار و اشتغال ایجاد می‌کند.

این دکترای شهرسازی دومین مزیت اجرای این سیاست را کاهش آسیب های اجتماعی دانست و گفت: آسیبها ناشی از همین ناکارآمدی های مانده است.

,
,
,

وی افزود: سومین مزیت آن ایجاد روحیه مشارکت ملی در جهت توسعه و بهسازی محیط شهری است و ایجاد ایمنی آسایش و امید در زندگی شهری دیگر مزیت اجرای این سیاست است.

,


سیاست بازآفرینی به سرمایه‌گذاری مالی فراوانی نیاز ندارد

,
, سیاست بازآفرینی به سرمایه‌گذاری مالی فراوانی نیاز ندارد,

کلهرنیا با بیان اینکه در این سیاست فاصله‌ای بین دولت، بخش عمومی، بخش خصوصی و مردم کاهش پیدا می کند، گفت: این موضوع یک دغدغه اساسی است و ما فکر می‌کنیم که هیچگاه این فاصله پر نمی‌شود، اما اجرای این سیاست می‌توانند این فاصله را کاهش دهد.

,

وی تصریح کرد: در این سیاست همه مشارکت‌کنندگان محترم به یکدیگر نزدیک می‌شوند واجرای این سیاست برخلاف گذشته نیاز به سرمایه گذاری های مالی فراوان و سنگین ندارد.

,

این دکترای شهرسازی افزود: این سیاست و روند با پولهای خیلی کمتر و سبک تری که مشارکت جای آن را می گیرد شکل خواهد گرفت که این مزیت خیلی فراوانی است.

,

وی ادامه داد: در این سیاست ما سرمایه اجتماعی را جایگزین سرمایه مالی می کنیم و در واقع صرفه را جایگزین درآمد کرده و یک اقتصاد نوین تعریف می‌شود که این اقتصاد نوین دیگر پول پایه نیست.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی تاکید کرد: هزینه سرمایه این شکل از اقتصاد خود مشارکت اس و در این سیاست می توان منابع بانکی را به راحتی هدایت کرد و نقدینگی های ما که سبب تورم می شدند، کم شده و به سمت تولید می روند.

,

وی افزود: اگر ما نگاه مثبت به این روند داشته باشیم و همه نیروها همسو شوند، این روند تسهیل گری می تواند موفقیت آمیز بوده و جلو رود.

,


لزوم تبیین و ترویج سیاست مزایای سیاست بازآفرینی

,
, لزوم تبیین و ترویج سیاست مزایای سیاست بازآفرینی,

کلهرنیا تاکید کرد: باید مزایای این سیاست تبیین و ترویج شود تا همه به این جریان بپیوندند و این بهترین راهکار است که برای ساماندهی بافت های ناکارآمد می‌توان از آن استفاده کرد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی در پایان گفت: در حال حاضر سرعت ایمن سازی و بهسازی در این بافت ها خیلی کمتر از سرعت فرسایش در آنها است و این بافت ها به مراتب در حال فرسوده تر شدن و ناکارآمد تر شدن هستند.

,

 

,

وجود۲۰۸۶ هکتار بافت ناکارآمد در استان کرمانشاه

, وجود۲۰۸۶ هکتار بافت ناکارآمد در استان کرمانشاه,

عبدالرضا غفوری، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، مساحت بافت ناکارآمد در استان کرمانشاه را ۲۰۸۶ هکتار عنوان کرد که ۱۲۲۸ هکتار آن در شهر کرمانشاه قرار دارد.

,

وی با اشاره افزایش روز افزون جمعیت در کرمانشاه به عنوان مرکز استان گفت: یکی از سیاست‌های راه و شهرسازی برای این موضوع و بحث مسکن، همکاری با مردم در مسیر بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد است.

,

 

,

, ,


این مسئول افزود: بافت‌های ناکارآمد حجم عمده‌ای از مساحت سطح شهر را گرفته اند که اگر مردم به خوبی در این زمینه همکاری کرده و یک سری از تسهیلات استفاده کنند، ما به آن بافت نفوذ خواهیم کرد و کار ساخت و ساز در این بافت‌ها را انجام دهیم.

,
,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با بیان اینکه در این راستا مسلماً از نقاط خوب شهر حداکثر استفاده را خواهیم برد.

,


پرداخت تسهیلات بازآفرینی برای بهسازی بافت های ناکارآمد

,
, پرداخت تسهیلات بازآفرینی برای بهسازی بافت های ناکارآمد,

غفوری با بیان اینکه به ساکنان این بافت ها تسهیلات بازآفرینی پرداخت می‌شود، گفت: این تسهیلات برای شهر کرمانشاه ۶۰ میلیون تومان و سایر شهرهای استان ۵۰ میلیون تومان است.

,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه بیان داشت: برای دریافت تسهیلات، ساکنان باید پروانه معتبر برای بازآفرینی را اخذ کرده باشند و این واحدها در محدوده های هدف که همان بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است، واقع شده باشد.

,

وی با بیان اینکه دریافت این تسهیلات بدون سپرده گذاری قبلی است، گفت: علاوه بر این تسهیلات ساخت، یک تسهیلات ودیعه مسکن نیز برای ساکنان بافت در نظر گرفته شده که طی دوران ساخت بتوانند از این تسهیلات ودیه مسکن استفاده کنند.

,

غفوری میزان این تسهیلات را در کرمانشاه ۲۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون اعلام کرد.

,


شیوه بازپرداخت تسهیلات بازآفرینی

,
, شیوه بازپرداخت تسهیلات بازآفرینی,

وی در خصوص زمان بازپرداخت این تسهیلات نیز گفت: بازپرداخت برای تسهیلات ساخت به دو شکل است که در قالب این تسهیلات یک ۵۰ میلیون تومان داریم که ۵۰ درصد آن از منابع داخلی و ۵۰ درصد از محل صندوق توسعه است که پس از دوران مشارکت که حداکثر ۳۰ ماه است باید ۵۰ درصد آن با نرخ ۹ درصد باید تسویه حساب شود و ۵۰ درصد باقی مانده به اضافه ۱۰ میلیون تومان که بانک همزمان با ۵۰ میلیون تومان مذکور از محل منابع داخلی پرداخت کرده است، تا سقف ۱۰ سال با سود ۱۸ درصد و براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار تقسیط می شود.

,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در خصوص بازپرداخت تسهیلات ودیعه نیز گفت: تسهیلات ودیعه نیز حداکثر ۳۰ ماهه و با نرخ ۹ درصد باید بازپرداخت شود.

,

با توجه به مطالب فوق می توان به این نتیجه رسید که علی رغم سیاست هایی که طی سالهای اخیر توسط دولت اتخاذ شده، سرعت تخریب و فرسایش در این بافت ها هنوز هم بیشتر از سرعت بهسازی آنها است، لذا ضرورت دارد مسئولین تدابیر ویژه تری را اتخاذ کنند تا با جلب مشارکت عمومی و مردم بتوان این سرعت تخریب را متوقف و سرعت بهسازی را بیش از پیش کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه