اخبار داغ

کارشناس مسائل بین الملل:

ترکیه به دنبال تسلط بر منابع نفت و گاز سوریه است/ اختلافات مرزی با کردهای مخالف دولت ترکیه از طریق قرارداد آدنا قابل حل است

ترکیه به دنبال تسلط بر منابع نفت و گاز سوریه است/ اختلافات مرزی با کردهای مخالف دولت ترکیه از طریق قرارداد آدنا قابل حل است
کارشناس مسائل بین الملل گفت: حملات ترکیه به شمال سوریه حکایت از خواب و خیال دولت ترکیه برای بازگشت به دوران سلطنت عثمانی را دارد که زمانی بخش‌هایی از سوریه در تصرف آن قرار داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صباح زنگنه کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به حملات ترکیه به شمال سوریه و بیان اینکه در ظاهر ترکیه سه دلیل را برای حملات خود ارائه می کند، گفت: یک دلیل این است که ترکیه 3 میلیون پناهنده آواره سوری دارد و بر همین اساس به دنبال جایی است تا آنها را مستقر کند و اینجا را مناطق مرزی خود می داند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی ادامه داد: دلیل دوم این است که کردهای سوریه پناهگاه کردهای ترکیه می شوند و کردها علیه دولت ترکیه عملیات انجام می دهند که این مسئله تهدید محسوب می شود و دلیل سوم که بیان نمی شود این است که ترکیه به دنبال تسلط بر منابع نفت و گاز سوریه است که در مناطق شمالی این کشور قرار دارد.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز کرد: اختلافات مرزی ناشی از حضور کردهای مخالف دولت ترکیه از طریق قرار داد آدنا قابل حل و فصل است که می‌تواند میان نیروهای ارتش سوریه و ترکیه کنترل شود و نگرانی های امنیتی ترکیه به این وسیله برطرف می شود.

,

زنگنه با بیان اینکه هدف اصلی ترکیه تسلط بر مناطق شمال سوریه تا عمق 30 کیلومتری است، اظهار کرد: حملات ترکیه به شمال سوریه حکایت از خواب و خیال هایی است که دولت ترکیه قصد بازگشت به دوران سلطنت عثمانی  که بخش‌هایی از سوریه در تصرف آن قرار داشت را دارد.

,

وی بیان کرد: طبعا اگر چنین بازگشتی به گذشته مبنا باشد بسیاری از معادلات در منطقه و جهان تغییر پیدا خواهد کرد و این امر به صلاح ترکیه و سایر کشورهای منطقه نخواهد بود؛ فلذا مناسب است که بنا به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، ترکیه دست از حمایت نیروهای طرفدارش بردارد و با همکاری و هماهنگی ارتش و دولت سوریه به رفع نگرانی‌ها اقدام کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه