اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

دو گانه سوزی؛ درآمد فراموش شده حوزه نفتی کشور/ دود اغفال از درآمد 3.1 میلارد دلاری به چشم چه کسانی می‌رود؟

دو گانه سوزی؛ درآمد فراموش شده حوزه نفتی کشور/ دود اغفال از درآمد 3.1 میلارد دلاری به چشم چه کسانی می‌رود؟
بر اساس گزارشی در سال 95 خاورمیانه بیشترین ذخایر گاز را در خود جای داده است که بالاترین آن در این منطقه مربوط به ایران است و پس از آن اروپا و اوراسیا قرار دارند. کمترین ذخایر اثبات شده گاز نیز متعلق به منطقة آمریکای مرکزی و جنوبی است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی هفته های گذشته معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت از کشف یک میدان گازی جدید به نام میدان گازی ارم در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز خبر داد و گفت:‌ براساس محاسبات انجام شده، حجم گاز درجا در این مخازن بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این حجم تقریبا معادل یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است که البته بررسی ها نشان می دهد که از نوع مرغوبی هم بوده و استحصال آن نیازمند هزینه زیادی نیست؛ این گاز مشتری زیادی در اروپا خواهد داشت اما حقیقت این است که صادرات در مقادیر کمی صورت می گیرد.

,

بر اساس گزارشی در سال 95 خاورمیانه بیشترین ذخایر گاز را در خود جای داده است که بالاترین آن در این منطقه مربوط به ایران است و پس از آن اروپا و اوراسیا قرار دارند. کمترین ذخایر اثبات شده گاز نیز متعلق به منطقة آمریکای مرکزی و جنوبی است.

,

براساس این گزارش، ایران با ذخایر اثبات شده 33.5 تریلیون متر مکعب و روسیه و قطر با ذخایر 32.27و 24.3 تریلیون متر مکعب بیشترین ذخایر اثبات شده در جهان را دارا هستند.

,

طبیعتاً با کشف این میدان گازی جدید، میزان ذخایر گازی کشور باز هم افزایش پیدا کرده است اما سوالی که مطرح می شود این بوده که چرا بودجه ایران هر ساله بر مبنای فروش نفت بسته می شود و همچنان صادرات نفت از گاز در کشور ما پیشی گرفته است.

,

 

,

صادرات گاز به قیمت بنزین

صادرات گاز طبیعی از دو طریق LNG یعنی تبدیل به گاز مایع برای سهولت در ترانزیت و خط لوله انجام می‌شود. اما مساله این است که بعد از گذشت سال ها از صادرات مواد نفتی در کشور همچنان کشور ایران ضمن اینکه عمده گاز تولیدی را در داخل کشور مصرف می‌کند، زیرساخت صادرات LNG در اختیار ندارد و عمده صادرات خط لوله آن هم به ترکیه و عراق است که نسبت آن با مصرف داخلی گاز، بسیار کم است.

, صادرات گاز به قیمت بنزین, صادرات گاز به قیمت بنزین,
,
,

به عبارت دیگر گاز ایران در ابتدا به مصرف داخلی رسیده و در ادامه به جای تبدیل به LNG و صادرات آن؛ از طریق خط لوله به ترکیه و عراق صادر می شود که آورده زیادی برای کشور ندارد.

,

بررسی ها نشان می دهد که صادرات گاز یکی از تجارت‌های پر سود دنیاست که کشورهای روسیه و نروژ در صادرات با خط لوله و قطر در صادرات LNG پیشروهای این حوزه هستند. این در حالی است که میادین گازی کشور بسیار بیشتر از روسیه و قطر است.

,

, ,

, ,

اگرچه ایران بزرگترین ذخایر گازی را در اختیار دارد اما صادرات نفت کشور موفق تر بوده است

,




پیمایش هر یک متر مکعب سی‌ان‌جی معادل یک لیتر بنزین است. لذا افزایش مصرف هر متر مکعب سی‌ان‌جی از مصرف یک لیتر بنزین جلوگیری می‌کند. در حالی که صادر کردن یک متر مکعب گاز حدود 20 سنت برای دولت درآمد به همراه دارد، صادر کردن یک لیتر بنزین، 45 سنت درآمدزایی به همراه خواهد داشت.

,
,
,
,

در نتیجه اگر مصرف سی‌ان‌جی حدود یک میلیون لیتر در روز افزایش یابد، کشور می‌تواند یک میلیون لیتر بنزین بیشتر صادر کند که در این صورت می‌توان گفت، گاز طبیعی به قیمت بنزین صادر شده است. به عبارت دیگر به ازای صادرات هر لیتر بنزین به جای گاز، 25 سنت ذخیره می شود که اگر یک میلیون لیتر بنزین صادر و به جای آن در کشور گاز مصرف شود، 250 میلیون دلار سود بیشتری نصیب کشور می شود.

,

براساس آمار و اطلاعات در سال ۹۷ به طور میانگین روزانه ۱۸۵ میلیون متر مکعب گاز تحویل بخش نیروگاهی ،۱۱۱ میلیون متر مکعب مصرف صنایع عمده ،۸۷ میلیون متر مکعب صنایع غیر عمده ،۲۱ میلیون متر مکعب گاز سی ان جی ،۱۷۳ میلیون متر مکعب بخش خانگی و تجاری ،۲۱ میلیون متر مکعب تزریق به میادین صورت گرفته است.

,

این در حالی است که با افزایش سهم مصرف بخش های مختلف به جای مصرف بنزین می توان درآمد زیادی که حاصل از صادرات بنزین مازاد بوده را به خزانه کشور سرازیر کرد. صادرات گاز به کشورهای همسایه در سال های گذشته محل چانه زنی قرار گرفته و تا کنون موفق نبوده است این صادرات به پاکستان و مشکلات ان یکی از آخرین چالش های صادرات گاز است.

با دوگانه‌سوز کردن 2 میلیون و 150 هزار دستگاه از خودروهای خدماتی که هنوز دوگانه‌سوز نشده‌اند، حدود 19 میلیون متر مکعب CNG علاوه بر مصرف فعلی، جایگزین بنزین خواهد شد و مصرف بنزین از 95 میلیون لیتر فعلی به 76 میلیون لیتر خواهد رسید.

,
,
,

این به معنای صادرات 19 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز است. در صورتی که این مقدار گاز صادر شود، درآمدی معادل 1.4 میلیارد دلار در سال دارد اما از طریق جایگزینی گاز به جای بنزین از طریق سی‌ان‌جی، ارزش صادرات بنزین به جای گاز، بیش از دو برابر و معادل 3.1 میلارد دلار در سال خواهد بود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه