شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 15:56 منتشر شده در مورخ: 1398/07/24 شناسه خبر: 1530194
با نویسنده و پژوهشگر البرزی؛
نهادهای فرهنگی چشم اندازی برای افزایش سرانه مطالعه ندارند/ انفعال صدا و سیما مهم ترین عامل نخریدن کتاب است
سید تقی محمدی گفت: فقر، وجود رسانه های متعدد و جدید، عدم آموزش صحیح، گرایش شدید به فعالیت های اقتصادی، انفعالی عمل کردن رسانه های گروهی به ویژه صدا و سیما و از همه مهم تر ریشه دار نبودن فرهنگ کتابخوانی در بین مردم از عمده ترین دلایل نخریدن کتاب و عدم گرایش به آن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نویسنده و پژوهشگر البرزی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: مطالعه و کتابخوانی یکی از مولفه ها و شاخص های توسعه فرهنگی است و میزان توجه به کتاب و کتابخوانی بیانگر رشد و تعالی فرهنگی جوامع است.

سید تقی محمدی ادامه داد: پشرفت کشورهای جهان؛ اعم از توسعه یافته و در حال توسعه، مبین این واقعیت است که بهبود وضع مطالعه و راه های صحیح و تسریع در این امر و درک بهتر و فهم مطالب از اقدامات مهم آموزشی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه کتابخوانی به منزله سیر در اندیشه های دیگران و گشودن پنجره ای به دنیای ناشناخته ها است، افزود: آراسته شدن به فضایل اخلاقی، مقابله با خرافات و انحراف فکری، جلوگیری از خود باختگی در برابر بیگانگان در سطح جامعه در گروه افزایش آگاهی و دانش یکایک افراد جامعه است که این مهم نیز ارتباط تنگاتنگی با درک ارزش و جایگاه کتاب و اهتمام به مطالعه آن دارد.

این نویسنده تصریح کرد: شناخت ویژگی ها، توانایی ها، نیازها و علایق کودکان و نوجوانان این مسئولیت را متوجه مربیان، والدین، کتابداران، نویسندگان، تصویرگران و هنرمندان می کند تا بکوشند آنچه را در توان دارند در خدمت فراهم آوردن شرایط مساعدی قرار دهند که فرآیند رشد کودکان و نوجوانان را به رسمیت شناخت و آگاهی هدایت آن ها را برای رویارویی با مسائل شخصی و محیطی خود مجهز کند.

وی با تاکید بر اینکه، ایجاد عادت به مطالعه، به ویژه خواندن منابع غیر درسی یکی از این عادت های پسندیده است، گفت: تلاش برای ایجاد عادت به مطالعه باید از اولویت های مهم کارگزاران فرهنگی باشد که با کودکان و نوجوانان سروکار دارند.

محمدی افزود:در عادت افراد به مطالعه نقش عواملی همچون خانواده (والدین)، مدرسه، کیفیت و کمیت کتاب های کودکان، سیاست فرهنگی و آموزشی، توسعه اقتصادی و اجتماعی و کمبود کتابخانه ها را نمی توان نادیده گرفت.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه نخریدن کتاب یکی از مسایل مهم فرهنگی مردم در جامعه است، ادامه داد: فقر، وجود رسانه های متعدد و جدید، عدم آموزش صحیح، گرایش شدید به فعالیت های اقتصادی، انفعالی عمل کردن رسانه های گروهی به ویژه صدا و سیما و از همه مهم تر ریشه دار نبودن فرهنگ کتابخوانی در بین مردم از عمده ترین دلایل نخریدن کتاب و عدم گرایش به آن است.

وی تاکید کرد: بر اساس آخرین پژوهش های انجام گرفته، پیش از ورود به دانشگاه، شرایط خانواده تاثیر قابل ملاحظه ای بر میزان مطالعه افراد دارد. اما پس از ورود به دانشگاه از مرجعیت خانواده کاسته می شود و در عوض فضا و محیط دانشگاه نقش تعیین کننده تری پیدا می کند.

محمدی در خاتمه خاطر نشان کرد: وضعیت مطالعه و پژوهش در جامعه ما از وضعیت نامطلوبی برخوردار است، استان البرز نویسندگان بسیاری را دارد ولی آیا مردم استانی آنها را می شناسند یا کتابهای نویسندگان هم استانی خود را می خوانند، بنابراین با یک بررسی کوچک می توان پایین بودن سرانه مطالعه را در جامعه مشاهده کرد.

 

 

 

انتهای پیام/

http://dana.ir/1530194
ارسال نظر
نظرات