اخبار داغ

آیت الله دری نجف آبادی:

حمله ترکیه به کردهای سوری، تجاوز آشکار به تمامیت ارضی کشور همسایه است/جنگ‌افروزی ارتش ترکیه تصمیمی خلاف مصالح مشترک ملت‌های منطقه است

حمله ترکیه به کردهای سوری، تجاوز آشکار به تمامیت ارضی کشور همسایه است/جنگ‌افروزی ارتش ترکیه تصمیمی خلاف مصالح مشترک ملت‌های منطقه است
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی حمله ترکیه به کرد های سوری تجاوز آشکار به تمامیت ارضی سوریه دانست و گفت: این مهم یک موضوع حقوق بشری است و مجامع بین المللی باید ورود کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص حمله ارتش ترکیه به منطقه کردستان سوریه گفت: در روزهای گذشته ارتش ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان وارد بخش شمالی سوریه شده و آن‌گونه که او گفته است، آنها قصد دارند تا عمق ۳۵ کیلومتری در خاک سوریه هم پیش‌روی کنند. هدف این حملات گسترده آن‌گونه که اردوغان می‌گوید، مبارزه با تروریسم است و نام عملیات را هم «چشمه صلح» گذاشته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

دری نجف آبادی افزود: این اقدامات ترکیه با واکنش بین‌المللی مواجه شد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان خواستار توقف فوری جنگ علیه کردهای سوریه شدند. جمهوری اسلامی ایران هم این حملات را محکوم کرده و نقض اصول حقوق بین‌الملل و تمامیت ارضی خوانده است و پیشنهاد میانجی‌گیری میان ترکیه، سوریه و کردها را مطرح کرده است.

,

وی در ادامه بیان کرد: ترکیه به بهانه ایجاد کمربند امن برای خود و مبارزه با تروریسم، منطقه وسیعی را بمباران و شهروندان آنجا را آواره کرده و در صورتی که جامعه جهانی نسبت به این مسئله مهم بی تفاوت باشد کشورهای متجاوز دیگر هم زمینه لازم برای اقدامات مشابه را پیدا می‌کنند.

,

نمانیده ولی فقیه در استان مرکزی نتیجه بخش بودن عمده تلاش‌ها طی سال‌های اخیر در منطقه را معطوف به برقراری صلح دانست و عنوان کرد: مقابله با تروریسم در منطقه اولویت اصلی کشورهای منطقه بوده و همه‌در این راستا وارد صحنه شده بودند و آن را از پای درآوردند، تداوم حملات ترکیه روند صلح و آرامش منطقه را برهم می زند و باعث سوء استفاده دشمنان از این شرایط می شود.

,

 وی تاکید کرد: جنگ‌افروزی اخیر ارتش ترکیه در مرزهای کردستان سوریه تصمیمی آشکارا خلاف مصالح مشترک منطقه‌ای ملت‌های خاورمیانه و در نگاه جهانیان و وجدان‌های بیدار کشورهای همسایه، اقدامی نابخردانه و محکوم به شکست است و جامعه جهانی و مردم ترکیه از دولت این کشور انتظار دارند که به حل مشکلات اجتماعی-اقتصادی درونی خود بپردازد و در خارج کشور و به‌ویژه در منطقه رنجور و آسیب‌دیده خاورمیانه، از هر گونه تنش‌آفرینی‌ کور قومی و فرقه‌ای بپرهیزد و سیاست گسترش صلح و دوستی میان خلق‌های منطقه را در پیش گیرد.

,

دری نجف آبادی خاطر نشان کرد: ترکیه با وضعیت پیش آمده نیاز به بازنگری در برنامه های خود دارد و هنوز هم می تواند با انتخاب درست، هزینه ها را به حداقل برساند و جلوی ضرر بیشتر را بگیرد اما در صورتی که همچنان بر ایجاد و حفظ منطقه به اصطلاح امن اصرار بورزد و بر آن پافشاری کند احتمالا با تلفات و خسارت های بیشتری مواجه خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه