اخبار داغ

در دومین جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی عنوان شد؛

دلال بازی مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی/ دیپلماسی اقتصادی راه نجات کشاورزی از وضعیت اسفناک است

دلال بازی مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی/ دیپلماسی اقتصادی راه نجات کشاورزی از وضعیت اسفناک است
دومین جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی با حضور مدیران بخش دولتی و خصوصی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارومیه برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، دومین جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی صبح امروز و با حضور مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی، مدیران کل سازمان های مرتبط با کشاورزی، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در این جلسه، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ارومیه گفت: مهم‌ترین عامل نجات کشاورزی از وضعیت موجود، توجه به دیپلماسی اقتصادی است.

, .,

بهنام تاج‌الدینی، با اشاره به اینکه در سال جاری دربحث فروش محصولات کشاورزی مشکلات مهمی وجود دارد، اظهار داشت: در امر بازاریابی تلاش بسیار زیادی در سال‌های گذشته انجام شده اما در سال جاری حفظ این بازارها دچار مشکل شده چراکه سیب مازاد بر مصرف داخلی تولید شده و نیازمند صادرات است اما بخشنامه‌های ابلاغی شبانه باعث از بین رفتن ذخایر عظیم سیب شد.

, .,

وی، افزود: تعهد پیمان‌سپاری ارزی مهم ترین مشکل بخش صادرات کشاورزی در سال‌جاری است. بخش کشاورزی در سال های اخیر در بخش صادرات میزان قابل توجهی ارزآوری داشته اما علاوه بر تحریم‌ها، پیمان سپاری ارزی نیز سد محکمی در بخش صادرات است.

, .,

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ارومیه، خاطرنشان کرد: در سطح آذربایجان غربی صادرکنندگان بخش سیب، خرده صادرکننده بوده و نبود زیرساخت های بانکی، وجود مالیات های قابل توجه و بخشنامه‌های غیرکارشناسی از مهم ترین مشکلات این صادرکنندگان است.

, .,

وی، تاکید کرد: بخشنامه های مربوط به بسته بندی بخش صادرات استان را فلج کرده، در حالی که بیش از ۳۰ درصد صادرات به اقلیم کردستان عراق است ولی بخشنامه نوع بسته‌بندی و نبود کارتن ها و شانه های کاغذی و نیز کامیون های یخچال دار باعث راکد ماندن محصولات در گمرکات می شود.

, .,

تاج الدینی، بیان داشت: باید با توجه به شرایط اقلیمی و پایه های تولید استان برخی بخشنامه ها اصلاح و بازنگری شده و همچنین تراکنش های مالی که بانک مرکزی به امور مالیاتی ارسال کرده و موجب شوک عظیمی بر بدنه صادرات شده، اصلاح شود.

, .,

*  تعهد پیمان سپاری ارزی، عامل رواج کارت‌های یک‌بار مصرف صادراتی

, *  تعهد پیمان سپاری ارزی، عامل رواج کارت‌های یک‌بار مصرف صادراتی, * ,

وی تاکید کرد: مالیات های کلان در بخش صادرات، صادرکنندگان را دچار سردرگمی کرده، آن‌ها در صورت انجام صادرات باید مالیات گزافی پرداخت کرده و در صورت عدم انجام صادرات شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزی باشند.

, .,

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ارومیه، تصریح کرد: مستثنی سازی سیب از پیمان سپاری ارزی یا بخشش ۷۰ درصدی مالیات های سیب از مهم ترین خواسته های صادرکنندگان بوده و اختصاص تسهیلات کم بهره به کشاورزان در راستای بسته بندی محصولات کشاورزی مطابق با سلایق بازارهای هدف، اعمال مشوق های صادراتی به صادرکنندگان بخشی از اقداماتی است که می‌توان برای بهبود وضعیت از آن استفاده کرد.

, .,

وی، ابراز داشت: تهاتر سیب تنها مختص به موز نبوده و باید همه محصولات کشاورزی را درنظر بگیرند که در این صورت هم ارزآوری شده و هم مایحتاج مردم تهیه می شود‌.

, .,

تاج‌الدینی، ادامه داد: امسال دیپلماسی دقیق اقتصادی نجاتگر سیب استان است چراکه برخی از تعرفه های اقتصادی و نیز برخی موانع با دیپلماسی اقتصادی و رایزنی حل شده و می‌تواند کمک شایانی به بخش کشاورزی کند.

, .,

* تولید بیش از ۴۰ درصد سیب کشور در آذربایجان‌غربی/ حمل و نقل سیب در کامیون های یخچال‌دار اجباری نیست

, * تولید بیش از ۴۰ درصد سیب کشور در آذربایجان‌غربی/ حمل و نقل سیب در کامیون های یخچال‌دار اجباری نیست,

در ادامه جلسه، مشاور معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۴۰ درصد سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می شود.

, .,

حبیب رادفر، اظهار داشت: درسال‌های اخیر گام‌های مهمی در راستای صادرات سیب به کشورهای اروپایی داشته ایم که آدربایجان غربی با تولید بیش از ۴۰ درصد سیب باید در راستای کشاورزی قراردادی و ثبت برند اقدام با بازاریابی کرده که این مسئله عامل کاهش هزینه های روند تولید و صادرات می شود.

, .,

وی، درخصوص معافیت مالیاتی کشاورزی استان، افزود: امروز اولین اقتصاد کشور کشاورزی و باغبانی بوده و در بسیاری از زمینه ها تبدیل به برند شده‌ایم اما در بحث سیب قادر به حل مشکلات نشده‌ایم که درصورت حل این‌نشکل بسیاری از بیکاری‌های کشور از این مسیر حل خواهد شد.

, .,

مشاور معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی، ادامه داد: درصورت عدم حل عاجل مشکل سیب باید درانتظار یک‌مشکل جدی برای کشور باشیم در این راستا اقدام به ارایه تسهیلات با نرخ ۱۴.۵ درصد به صادرکنندگان‌اقدام‌شده است.

, .,

وی، تاکید کرد: میادین اصلی کلان‌شهر ها در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد که این‌مسیله باعث به وجود آمدن بحث رقابت‌آفرینی و جلوگیری از کاهش قیمت‌سیب می شود.

, .,

‌رادفر، خاطرنشان کرد: درخصوص عدم اجازه گمرک مبنی بر حمل و نقل میوه ها در کشور و گمرکات در کامیون های یخچالدار باید گفت که وزارت صنعت، نعدن و تجازت کشور در اخرین بخشنانه خود خبر از اجباری نبودن این مسئله داده است.

, .,

* صادرات کشاورزی موتور محرکه اقتصاد آذربایجان‌غربی/ وابستگی اقتصاد به کشاورزی باید از بین برود

, * صادرات کشاورزی موتور محرکه اقتصاد آذربایجان‌غربی/ وابستگی اقتصاد به کشاورزی باید از بین برود,

سخنران بعدی مراسم، رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بود که در سخنان خود با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: نظام بهره برداری حاکم بر بخش کشاورزی در کل کشور نظام «خرده دهقانی» بوده که مهم ترین خصایص این نظام کوچک بودن بخش اراضی کشاورزی است.

, .,

رسول جلیلی، با اشاره به سفر نماینده فائو به استان، گفت: در بازدید از یک‌پروژه ۲۶۰ هکتاری آبیاری تحت فشار که این پروژه در اختیار ۳۰۰ بهره بردار بوده و هر بهره برادر مالکیت خردی در اختیار داشته و این مسئله موجب شده تا کشاورزی در بخش معیشتی باقی مانده و در بخش سرمایه گذاری گام هایی برداشته نمی شود.

, .,

وی، با اشاره به ایجاد تشکل‌های فراگیر کشاورزی، تاکید کرد: آذربایجان غربی با دارا بودن ۳۶۰ سردخانه و ظرفیت ذخیره سازی یک میلیون تن، اولین رتبه سردخانه داری و رتبه دوم فرآوری محصولات کشاورزی با ۱۰۵ واحد فرآوری را داراست.

, .,

وی، با بیان اینکه زنجیره سیب می تواند در راستای حل مشکلات برداشت و صادرات سیب در داخل و خارج کشور گام بردارد، افزود: تجارت سیب در سطح کشور و در استان یک تجارت صدها میلون دلاری بوده و می‌تواند موتور محرکه اقتصاد و کشاورزی باشد چراکه اشتغال موجود در بخش کشاورزی ۳۱ درصد است.

, .,

جلیلی، ابراز داشت: در روزهای آینده سیب صنعتی استان به قیمت ۸۰۰ تومان خریداری خواهد شد البته گفتنی است با وحود اینکه آذربایجان غربی ظرفیت های قابل توجهی در تمام بخش ها دارد، بر بخش کشاورزی متمرکز شده و همین امر موجب ایجاد معضل قابل توجهی در استان شده است.

, .,

* عدم خرید به موقع سیب صنعتی باعث کاهش کیفیت سیب بسته‌بندی می‌شود

, * عدم خرید به موقع سیب صنعتی باعث کاهش کیفیت سیب بسته‌بندی می‌شود,

رییس مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی هم در این جلسه، گفت: عدم خرید به موقع سیب صنعتی باعث کاهش کیفیت سیب بسته بندی می‌شود.

, .,

شهروز برزگر، با بیان اینکه آذربایجان غربی رتبه اول تولید سیب و سلماس رتبه اول تولید سیب قرمز در کشور را دارد، اظهار داشت: تولید سیب در استان از خرده آغاز شده و به هیچ وجه به ذائقه مصرف کنندگان و خواسته بازارهای هدف توجه نشده است.

, .,

وی، افزود: سیب زمانی به فروش می‌رسد که تولیدکننده مشوق هایی داشته باشد و از تولید و رسیدگی به بهبود تولید سیب خود ناامید نشود.

, .,

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: هرچه دست واسطه و دلالان از بازار سیب کوتاه شود می‌توان شاهد بازدهی بیشتری از تولید کننده بود، البته زمانی که هیچ حمایتی از باغدار صورت نگیرد، دیگر انگیزه ای برای تولید نداشته و اقدام به از بین بردن‌ باغات خود می‌کند.

, .,

وی، بیان داشت: در بازارهای اروپایی هیچ‌کدام از کشورها تمایلی به خرید سیب ایران نداشته و تنها دلیل آنان برای امتناع از خرید مسموم بودن سیب‌های تولیدی است که باید اقدام به بهبود این تفکر از ذهن آنان کنیم.

, .,

برزگر، خاطر نشان کرد: عدم خرید به موقع سیب صنعتی یکی از عوامل کاهش کیفیت سیب بسته بندی است چراکه باغدارانی که از خرید سیب صنعتی خود توسط دولت ناامید می‌شوند، اقدام‌به بسته بندی این محصولات می‌کنند.

, .,

وی، تصریح کرد: تمام عوامل تولید سیب از کشاورز تا مسئولان زمانی موفق خواهند شد که یک‌صدا و متحد برای سیب تلاش کنند تا بتوانیم سیب خود را معرفی کرده و تبدیل به برندی همچون‌برند‌های برتر جهان کنیم.

, .,

* دلال بازی مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی

, * دلال بازی مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی,

سید هادی بهادری، یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه، بیان کرد: هر ماه مسائل بیان شده در میز سیب استان متفاوت بوده اما در تمامی جلسات به تکرار مکررات پرداخته‌ایم. باید در راستای رسیدگی به مسایل اولویت وجود داشته باشد.

,

وی، تاکید کرد: دولت بیش از حد در مسائل خرد و ریز مداخله کرده، وظیفه بازاریابی در اختیار اتحادیه‌ها است و دولت نباید اقدام به مانع تراشی کند. تشکل‌ها خود قادر به حل مشکلات خود هستند.

,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: مهم‌ترین مسئله سیب در محوریت صادرات بوده که در صورت رسیدگی بخش خصوصی به برخی مسائل می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

,

وی، تصریح کرد: باید برای رسیدن به استانداردهای سلایق مصرف کننده تلاش کنیم و در راستای تعیین استانداردهای لازم برای خود باشیم.

,

بهادری، با بیان اینکه مشکلات باید در زمان خود حل شوند، افزود: آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی و حل رفع تعرفه‌های دریافتی از صادرکننده دیگر نیاز نبود چراکه تمام محصولات گوجه فرنگی استان از بین رفته است.

,

وی، با اشاره به مشکلات و سردرگمی کشاورزان، تصریح کرد: ۳۰ درصد سیب تولیدی آذربایجان غربی سیب صنعتی است و هیچ تکلیفی برای این مسئله نه در این جلسه و نه در جلسات پیشین تعیین نشده و تمام سیب صنعتی در حال از بین رفتن و دچار شدن به احوالات گوجه فرنگی است‌.

,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه در سال‌جاری کشاورزان بیچاره شدند، عنوان کرد: مسئولان امسال هم‌ قادر به حل این مشکلات نشدند و باید به فکر سال آینده باشند که البته باید در این زمینه فکری اساسی به مسئله دلال بازی در بخش کشاورزی شود.

,

* مرز بازرگان اولین مرز صادراتی کشور/ حمل و نقل جزء جدا نشدنی صادرات است

, * مرز بازرگان اولین مرز صادراتی کشور/ حمل و نقل جزء جدا نشدنی صادرات است,

مدیر‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز در ادامه این جلسه، در سخنانی اظهار داشت: ۲۳ درصد پایانه های مرزی کشور در استان بوده و بیش از ۶۰ درصد کنسانتره در این استان تولید می شود

,

وی، افزود: امروز مرز بازرگان اولین مرز صادرات کالاهای غیر نفتی است که در سال جاری ۷ هزار ۳۳ دستگاه از مرز بازگان خارج شده است.

, .,

شکری، تاکید کرد: در بحث صادرات در ۶ ماهه اول ۹۵۱ هزار و ۹۷۰ تن از مرز های استان صادر شده است البته ۲۹.۵ درصد افزایش واردات نیز داریم.

, .,

وی، خاطرنشان کرد: در آذربایجان غربی ۱۷۶ دستگاه ۶ چرخ و تنها یک دستگاه ۱۸ چرخ یخچالدار وجود دارد که تعداد قابل توجهی نبوده وباید در راستای افزایش و بهبود این نوع حمل و نقل پیگیری شود.

, .,

شکری، با بیان اینکه حمل و نقل جزء جدا نشدنی بخش صادرات است، تاکید کرد: مطمینا امروز نمیتوانیم در بحث ناوگان یخچالی با ناوگان ترکیه رقابت کنیم و صادرات کالا بیشتر از طریق گمرک به گمرک صورت میگیرد چرا که هزینه کمتری دارد.

, .,

وی، بیان کرد: حذف تعرفه های ورودی حداکثر ۵ سال برای واردات کامیون های یخچالدار مورد توجه نمایندگان قرار بگیرد.

, .,

مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌غربی، عنوان کرد: در ارومیه نیز اروم تریلر و مارال صنعت قادر به تولید کامیون های یخچالدار هستند که نیازمند برخی قطعات وارداتی هستند که متاسفانه هیچ تسهیلاتی برای حمایت از این تولید ارائه نشده است.

, .,

* نبود برنامه‌ریزی و ورود دولت به بحث اجرائیات عامل وضعیت کنونی سیب است

, * نبود برنامه‌ریزی و ورود دولت به بحث اجرائیات عامل وضعیت کنونی سیب است,

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی هم در سخنانی، گفت: نبود برنامه‌ریزی و ورود دولت به بحث اجرائیات عامل وضعیت کنونی سیب است.

, .,

حسن حیدرنژاد، اظهارداشت: در سطح کشور در بحث برنامه ریزی و نظارت متاسفانه دولت برنامه ای نداشته و دست در بحث اجراییات که وظیفه بخش خصوصی است برده است.

, .,

وی، افزود: این موضوع باعث تبدیل شدن موضوع ازدحام تولید سیب به خطری جدی شده که علاوه بر بخش دولتی به بخش خصوصی نیز ضربه می‌زند.

, .,

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی، عنوان کرد: امروز نه تنها در بحث صادرات گام‌های موثری برداشته نمی شود بلکه در حال مانع تراشی نیز هستیم و نه تنها قادر به ارزآوری نیستیم بلکه سدهای مهم نیز ایجاد شده که با نامه‌نگاری ها قادر به حل این‌مسئله نخواهیم بود.

, .,

وی، تصریح کرد: از مشاوران رایگان و افراد مطلع در زمینه‌های مربوطه قبل از صدور بخشنامه ها بخش های صادرات مشاوره گرفته شود تا پس از صدور بخش‌نامه‌ها دچار موانع سنگین نشویم.

, .,

حیدرنژاد، با بیان اینکه هیچ صادر‌کننده‌ای قادر به وارد ارز خود به کشور نیست، تصریح کرد: در یک بازه زمانی واردات ارز به صورت فیزیکی برای صادرکننده ضررهایی را در برداشت که امروز ارزآوری یا پیمان سپاری ارزی غیر ممکن است.

, .,

انتهای پیام/

, /]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه