اخبار داغ

در گفت و گو با دانا مطرح شد؛

اظهارات نادرست ظریف در خصوص ضمانت برجامی «امضای کری»/ هانی زاده: محاسبات تیم مذاکره کننده درباره دولت بعدی آمریکا اشتباه بود/ از ابتدا هم ساز و کار نظارتی برای برجام تعریف نشد

اظهارات نادرست ظریف در خصوص ضمانت برجامی «امضای کری»/ هانی زاده: محاسبات تیم مذاکره کننده درباره دولت بعدی آمریکا  اشتباه بود/ از ابتدا هم ساز و کار نظارتی برای برجام تعریف نشد
هانی زاده به اظهارات ظریف در نشست با فعالان مجازی اشاره کرد و گفت: از ابتدا هم ساز و کار نظارتی برای حسن اجرای برجام تعریف نشده است و این یکی از اشتباهات تیم مذاکره کننده بود که باید سازمان ملل را وارد می کرد.
[

«حسن هانی زاده» کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به اظهارات ظریف در نشست با فعالان فضای مجازی بیان داشت: صحبت های آقای ظریف حاوی نکاتی است که به نظر می رسد وی تحت تاثیر فضای غرب قرار گرفته است و به نوعی دچار پارادوکس سیاسی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی تصریح کرد: مسئله دستگیری ها و اقدامات امنیتی که جمهوری اسلامی ایران انجام می دهد در چارچوب امنیت، حفظ امنیت ملی و مقابله با دستگاه های جاسوسی کشورهای غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی است و طبیعتاً این گونه مسائل خارج از حوزه دیپلماتیک اتفاق می افتد و به دستگاه های نظامی و امنیتی مرتبط است.

,

این کارشناس با بیان این که آقای ظریف تلاش می کند تا به نوعی در مسائل امنیتی دخالت و این دستگیری ها را محکوم کند، گفت: طبیعی است که هر کشوری سیاست امنیتی خاص خودش را دارد و آقای ظریف باید بداند این اقدامات، اقدامات سرخوردی نیست و برآیند یک سلسله تصمیمات کاملاً امنیتی و در حوزه امنیت ملی است و هیچ گونه نقض حقوق بشر صورت نگرفته است. همه کشورها دست به این کار می زنند، از جمله ایران که برای حفظ امنیت خودش ممکن است برخی از خبرنگارانی که با دستگاه های امنیتی خارجی ارتباط دارند، دستگیر کند.

,

هانی زاده اشاره کرد: آقای ظریف یک سری سیگنال هایی مبنی بر این که دستگاه دیپلماسی تلاشش بر این است تا این خبرنگارها را آزد کند را به غرب ارسال می کند.

,

وی در تشریح مسئله ضمانت گرفتن از آمریکایی ها در برجام اذعان کرد: مسئله برجام یک سری پیچیدگی هایی دارد، اولاً یک ساز و کار نظارتی برای حسن اجرای برجام تعریف نشده است و این یکی از اشتباهات تیم مذاکره کننده بود که باید سازمان ملل را وارد می کرد؛ چگونه می شود که اگر کشورهای 1+5 و یا آژانس بین المللی اعلام کنند که ایران به تعهدات خودش عمل نکرده است، فوراً شورای امنیت تصمیم به برگزاری جلسه می گیرد اما برای سایر کشورها این اتفاق نافتاده است. این مسئله یعنی ساز و کار نظارتی یا کمیته داوری زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل تشکیل نشده است.

,

کارشناس مسائل سیاسی افزود: این یکی از اشتباهات بزرگ بود که تیم مذاکره کننده ایرانی داشت و در واقع تصور نمی کرد که دولت های بعدی آمریکا بتوانند از برجام خارج شوند در حالی که باید این امر برای ده ها سال آینده پیش بینی می شد که این اتفاق متاسفانه رخ نداد.

,

هانی زاده در پاسخ به این سوال که علت پافشاری دولت به برجام و تلقی کردن آن به عنوان یک دستاورد چیست؟" گفت: دولت و دستگاه دیپلماسی در ابتدا تصور می کردند که برجام یک دستاورد مهم اقتصادی و سیاسی در حوزه بین الملل است، اما با خروج آمریکا از برجام ثابت شد که این توافقنامه هیچ دستاوردی برای ملت ایران به همراه نداشت به دلیل ضعفی که در این توافقنامه وجود دارد و ساز و کارها مشخص نیست و کمیته داوری تشکیل نشده است و شورای امنیت سازمان ملل ورود نکرده است و همواره به صورت یکجانبه علیه ایران ورود می کند.

,

وی اذعان کرد: سازمان ملل باید برای خروج آمریکا از برجام تشکیل جلسه می داد و آمریکا را محکوم می کرد و از آمریکا غرامت می گرفت در حالی که این اتفاق رخ نداد چون در برچام پیش بینی نشده بود.

,

هانی زاده در پایان گفت: الان که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم برخی از جریان های سیاسی سعی می کنند وانمود کنند که برجام یک دستاورد بسیار مهمی به دنبال داشته است در حالی که چنین نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه