اخبار داغ

صنایع‌دستی، ظرفیتی ارزآور که مغفول مانده است؛

تجاری‌سازی صنایع دستی اسیر در گرداب فراموشی/صنایع دستی چراغ راه رونق تولید

تجاری‌سازی صنایع دستی اسیر در گرداب فراموشی/صنایع دستی چراغ راه رونق تولید
تنوع محصولات صنایع دستی در کشور و متعاقب آن در استان مازندران، به حدی است که با توجه و فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم صادراتی می‌تواند این صنعت را به عنوان یکی از بازارهای خوب غیرنفتی در کشور مطرح کند؛ امری که با مغفول ماندن طی سالیان گذشته، همچنان در گیر و دار اما و اگرها، سردرگم مانده است و راهی به جایی نبرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، تجاری‌سازی صنایع دستی که در دل خود برندسازی و ارتقای بسته‌بندی را نیز در بر دارد، همواره یکی از چالش‌های این حوزه و از جمله مطالبات عمده فعالان این صنعت در استان مازندران بوده است.

فروش فله‌ای صنایع دستی از سالیان دیر تا کنون، تنها راه بازار فروش این محصولات از سوی هنرمندان این رشته بوده است که نه تنها به توسعه و رونق بازار این محصول کمک نکرد بلکه موجب کُندی و بهتر است بگوییم توقف حرکت در مسیر صادرات این محصول به بازارهای خارجی نیز شد.

تنوع محصولات صنایع دستی در کشور و متعاقب آن در استان مازندران، به حدی است که با توجه و فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم صادراتی می‌تواند این صنعت را به عنوان یکی از بازارهای خوب غیرنفتی در کشور مطرح کند؛ امری که با مغفول ماندن طی سالیان گذشته، همچنان در گیر و دار اما و اگرها، سردرگم مانده است و راهی به جایی نبرده است.

صنایع دستی به دلیل دارا بودن ظرفیت‌های متنوع و پرشمار، یک هنر صنعتی محسوب می‌شود که  می‌تواند در کنار بسیاری از صنعت‌های دیگر مطرح شود و ظرفیت‌های خالی را در سایر صنایع پر کند.

در این راستا یکی از گام‌های بلندی که می‌تواند به عنوان اقدامی موثر در بهبود وضعیت این صنعت و گامی رو به جلو در بحث صادرات برداشته شود، تجاری‌سازی صنایع دستی است؛ امری که این روزها مورد توجه مسئولان متولی در استان قرار گرفته است و بنا است تا طی روزهای آینده همایشی با عنوان تجاری‌سازی صنایع دستی در استان مازندران به میزبانی شهرستان آمل برگزار شود که پیرامون این موضوع، گفت‌وگویی را با ایزدی معاون گردشگری و صنایع دستی مازندران انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانید:

حسین ایزدی در این باره به خبرنگار ما گفت: نشست تخصصی بسته‌بندی و راه‌های تجاری‌سازی صنایع‌دستی در مازندران برگزار می‌شود.

وی افزود: در این نشست که از سوی معاونت صنایع‌دستی استان و با حضور شرکت‌های برتر بسته‌بندی از استان‌های گیلان، تهران و اصفهان، برگزار خواهد شد؛  شیوه‌های جدید و کاربردی بسته‌بندی صنایع‌دستی بررسی و معرفی می‌شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه  استان مازندران دو شرکت فعال در زمینهٔ بسته‌بندی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دارد؛ خاطرنشان کرد:  نشست تخصصی بسته‌بندی و راه‌های تجاری‌سازی صنایع‌دستی، سه‌شنبه 30 مهر  ساعت 9:30 صبح در سالن همایش‌های المپیک دانشگاه شمال شهرستان آمل برگزار می‌شود.

ایزدی عنوان کرد: تجاری سازی و بسته بندی همواره از دغدغه‌های جدی هنرمندان ما چه در بحث کارگاه‌های تولیدی و چه در بحث تولیدات خانگی بوده است.

وی متذکر شد: اگر تجاری سازی اصولی و بسته بندی مطلوبی وجود نداشته باشد، می‌بینیم که با پدیدآمدن چالش‌های جدی در بازار عرضه داخلی و همچنین موانع صادراتی، عملا تمامی زحمت‌های این هنرمندان به هدر خواهد رفت و تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: صادرات صنایع دستی باید در بسته‌بندی های مناسب مطابق سلیقه بازار کشورهای هدف صورت بگیرد تا بتواند علاوه بر شکیل شدن بسته بندی صنایع دستی منحصر به فرد و مطلوب هنرمندان استان، به موفقیت‌های رضایت بخش در بحث صادرات نیز منجر شود.

ایزدی اعلام کرد: در این نشست از افراد و فعالان بسته بندی موفق در سطح کشور و استان دعوت کردیم تا ضمن استفاده از نظرات و تجربیات‌شان، هنرمندان نیز با این افراد ارتباط بگیرند، تا در نهایت به یک نتیجه دلخواه و مطلوب دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: در این نشست علاوه بر فعالان موفق صنایع بسته بندی از استان‌های تهران و اصفهان، از اساتید دانشگاهی تجاری سازی نیز دعوت شده است تا موضوع بسته‌بندی را از سطح آموزشی به مرحله عملیاتی در استان برسانیم.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه این نشست با موضوعیت تجاری سازی و بسته بندی مرتبط با تمامی رشته های صنایع دستی استان است؛ افزود: آنچه در بحث صادرات می‌توان درخصوص آن سخن گفت عموما به همان 13 رشته بومی و اصالت‌دار استان بر می‌گردد که باید در گام‌های بعدی این موضوع به سایر رشته‌ها، تعمیم داده شود.

به گفته ایزدی، در استان مازندران تعداد 8 هزار و 700 هنرمند صنایع دستی در رشته‌های گوناگون مشغول فعالیت هستند که از این سازمان، کارت صنایع دستی دریافت کرده‌اند.

گفتنی است برای رشد و توسعه فروش صنایع دستی باید قابلیت تجاری سازی به آن اضافه شود تا این مشکل کهنه و بزرگ از پیش روی هنرمندان این رشته برداشته شود؛ امری که با رونق بازار فروش محصولات این رشته، بی شک علاوه بر احیای بسیاری از رشته‌های در حال منسوخ، بسیاری از مشتاقان به صنایع دستی را به سمت فعالیت سوق خواهد داد.

باید بپذیریم صنایع دستی به عنوان نمادی از فرهنگ، تمدن و هنر ملت ایران به عنوان نفیس‌ترین و ارزشمندترین تولیدات داخلی و نیز یکی از عوامل مهم توسعه گردشگری و مبادلات فرهنگی نیاز به حرکت به سمت برندسازی و تجاری سازی و معرفی هرچه بیشتر و بهتر دارد تا شاهد رونق اقتصادی در این بخش باشیم.

باید اشاره کنیم که در بازار صنایع دستی داخی، نبود یا کمرنگ بودن برندسازی صنایع دستی ایرانی سبب شده است تا ملاک مشخصی برای اصالت تولیدات در این حوزه وجود نداشته باشد و باید به سمتی حرکت کنیم که باور کنیم یک برند و نام تجاری ذهنیت مثبتی در مشتری به وجود آورده و او را تشویق به خرید آن کالا می‌کند.

در پایان باید گفت تجاری‌سازی حلقه مفقوده در صنایع دستی است که با بی توجهی مسئولان متولی به این مسئله و با تفکر رضایت به وضع موجود از سوی هنرمندان، سال‌ها بود که در گوشه‌ای از خیال فعالان این صنعت، روی زمین مانده بود و خاک می‌خورد؛ اما امسال گویی قرار است جای تازه‌ای در خیال هنرمندان برای آن باز شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه