اخبار داغ

گزارش از بلاتکلیفی باغداران تربت حیدریه؛

مرگ درختان «کامه علیا» به بهانه خط انتقال گاز

مرگ درختان «کامه علیا» به بهانه خط انتقال گاز
عبور خط انتقال گاز از روستای کامه علیای تربت حیدریه موجب بروز مشکلاتی برای باغداران شده و ناگزیر باید حدود 800 درخت کشاورزان قطع شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ اهمیت اجرای پروژه های عمرانی وزیرساختی برکسی پوشیده نیست و مردم ومسئولین همگی در کمک به تسهیل اجرای پروژه ها اتفاق نظر دارند.یکی از پروژه های زیرساختی دراستان گازرسانی و احداث خطوط انتقال گازاست که گاهی عبور آن ها ازمیان باغ ها و زمین های کشاورزی ممکن است سبب بروز مشکلاتی برای کشاورزان وباغداران شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

درهمین باره چندی پیش گزارش عبور خط انتقال گاز از روستای کامه علیای تربت حیدریه که موجب بروزمشکلاتی برای باغداران شده بود وناگزیر باید حدود 800 درخت کشاورزان قطع شود، منتشرشد، اما مسئولان در نهایت اعلام کردند که امکان تغییر مسیر لوله انتقال گاز وجود ندارد و راهی جز قطع درختان نیست.

,

پس از آن27 شهریورامسال دادستان تربت حیدریه دستور قطع تعدادی از درختان  روستای کامه علیا را که درمسیر خط انتقال لوله گاز بودند صادر کرد و پس از درخواست باغداران برای دادن مهلتی به منظور جداکردن میوه های درختان ، فرماندار تربت حیدریه اعلام  کرده بود که مهلتی پنج روزه به باغداران  برای جداکردن میوه ها داده شده است.

,

حالا پس از گذشت بیش از سه هفته به روستای کامه علیا می رویم تا ازنزدیک وضعیت باغداران را مشاهده کنیم  وببینیم آیا اقدامی برای پرداخت پول باغداران انجام شده است یا خیر.

,

محمدی یکی از اهالی روستا درباره قطع درختانش گفت: دو سه روزی خبری از ماموران قطع درختان  نبود؛ اما ناگهان در یک غروب باز دوباره پیدایشان شد، به آن ها گفتم بگذارید تا چند روز دیگر سیب های درختم را بچینم؛ اما به حرفم گوش ندادند.

,

, ,

این پیرمرد اهل کامه علیا می افزاید: اگر می دانستیم که قرار است بعد از چند روز دوباره به این جا بیایند، همان مقدار اندک سیب را هم برداشت میکردیم.

,

 وی مدعی می شود که حدود چند تن سیب و ۴۰۰ کیلو گردوی این باغدار بعد از قطع درختان از بین رفته  است.

,

بقایای درختان در کنار جاده جمع شده است
اسدی پیرمردی دیگر جلو می آید و درد دلی دارد؛ او می گوید: از ابتدا ما گفتیم مسیر گازرسانی عوض شود که نشد! بعد گفتیم بگذارید محصول خود را از روی درختان برداشت کنیم، بعد درختان را قطع کنید که اجازه ندادند و این هم نشد!

,
,

وی گفت: ما از سر سال زحمت کشیده ایم و حالا دستمان خالی از محصول است و نه میوه ای و نه امیدی به باغی و تا آینده های طولانی دیگر این جا باغی نداریم.گردو، زرد آلو،سیب تابستانی و زمستانی،گلابی بادام و آلو میوه هایی است که از باغ به بار می آمده است.

,

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص دریافت وجهی برای درختان قطع شده خود می گوید: در قبال قطع درختان باغم هنوز هیچ پولی نداده اند.

,

بینا دیگر باغدار کامه می گوید: برای حدود ۶۰۰ متر زمین و ۶۳ اصله درخت مثمر گفته اند، حدود ۶۸ میلیون تومان به شما خواهیم داد؛ این در صورتی است که فقط سه میلیون تومان میوه زردآلو روی درختانم در لحظه قطع شدن یا چهار میلیون تومان گردو فقط در یک درخت گردوی من به بار نشسته بود. این ۶۸ میلیون تومان پول دو سال محصولات باغ من است و اصلا این قیمت گذاری عادلانه نیست.

,

گلایه ها از پرداخت نشدن پول درختان

,

 کشاورز دیگر مدعی می شود:  چطور می شود قیمت یک درخت گردو را که سالی حدود ۴۰۰ کیلو محصول داشته به همراه زمین آن فقط هشت میلیون تومان برآورد کرده اند؟ یا یک درخت سیب را ۳۰۰ هزارتومان ارزش گذاری کرده اند؟ درخت زردآلویی را که من از آن حدود سه میلیون تومان در سال، تر فروشی کرده ام ۲۸۰ هزار تومان کارشناسی  کرده اند!

,

پاسخ مسئولان

,

رستمی، فرماندار تربت حیدریه  در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی پس از قطع درختان روستای کامه علیا انجام شده است؟  می گوید: خبری از آن جا ندارم  ونظری ندارم.

,

قربانی ،بخشدار مرکزی تربت حیدریه نیز درباره این که چه اقداماتی پس از قطع درختان روستای کامه علیا انجام شده است؟ می گوید: مشکل خاصی نیست و راه بازگشایی شده تا محلی به نام کلاته قوچه و در آن جا مقداری زمین زعفران است که به تازگی طبق نقل  قول آقای دهیار جدید مشکل با رضایت مالکان حل شده است.

,

درهمین رابطه، هاشم نقیبی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان می‌گوید: برای قطع درختان اصولا بر اساس ضوابط موجود باید مجوز دریافت شود و در کارگروهی متشکل از نماینده فرمانداری، نماینده منابع طبیعی و نماینده جهاد کشاورزی ضمن بازدید از باغ ها و بررسی موضوع تصمیم گیری می شود.

,

وی می افزاید: در این خصوص تا کنون هیچ کس به جهاد کشاورزی مراجعه نکرده و مجوزی از سوی ما برای قطع درختان صادر نشده است و اگر قطع این درختان در محدوده روستا بوده باشد، باید دهیاری این موضوع را پیگیری کند اما اگر مالکیت درختان از اهالی آن روستاست، باید مردم به جهاد کشاورزی مراجعه و تقاضای خسارت کنند، سپس ما بررسی می کنیم و نظرمان را اعلام خواهیم کرد.

,

نقیبی در پاسخ به این که مردم بعد از درخواست خسارت از جهاد کشاورزی، آیا باید منتظر وصول خسارت ها از سوی شما باشند؟ می گوید: نه ما نمی‌توانیم خسارت را از شرکت پیمانکار طلب کنیم؛ ما قاضی نیستیم،  نقش ما یک نقش کارشناسی در این موضوع است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه