اخبار داغ

در گفتگو با کارشناسان مطرح شد؛

اربعین تداوم و استمرار قیام خونین عاشورا/ هراس رسانه های استکباری از راهپیمایی اربعین

اربعین تداوم و استمرار قیام خونین عاشورا/ هراس رسانه های استکباری از راهپیمایی اربعین
مسلما اربعین وحدت آفرین بین مسلمانان و تمامی حق جویان و عدالت طلبان است و همین عامل این بیم و هراس را به وجود می آورد که اربعین زمینه ساز تبدیل الگوی عاشورا و قیام امام حسین(ع) برای ملل مختلف در مبارزه با ظلم و جور گردد و همین امر باعث دشمنی قدرتهای استکباری و به تبع رسانه های وابسته به آنها با این برنامه ی پرشور و حماسی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ مراسم اربعین به عنوان چهلمین روز قیام عاشورا و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین و یاران آن حضرت بطور حتم از همان سال ۶۱ هجری یعنی همان سالی که قیام عاشورا به وقوع پیوست، بنا نهاده شده و در طول حدود ۱۴۰۰ سالی که از انقلاب کربلا می گذرد با فراز و نشیب های مختلفی ادامه یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

از اوراق پنهان تاریخ سرخ عاشورا چنین برمی آید که بعد از قیام عاشورا عاشقان و شیفتگان خاندان رسالت و به ویژه بازماندگان قیام یعنی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با روشنگریها و افشاگریهای خود، حکومت سفاک و جنایتکار آل امیه را رسوا و مردم را با فلسفه و چگونگی قیام سرخ حسینی آشنا نمودند به حدی که جامعه در آستانه انقلاب و انفجاری بزرگ قرار گرفت و حکومت اموی در صدد آن برآمد تا حادثه ی عاشورا را به حاشیه برده و افکارعمومی جامعه را از توجه به این انقلاب حماسی منحرف ساخته و قیام را تمام شده معرفی نماید.

,

اما بنیان گذاران اربعین بر این توطئه ی امویان خط بطلان کشیده و اربعین بهانه ای شد برای یادآوری و تبیین و تفسیر تاریخ و فلسفه ی انقلاب حماسی سیدالشهدا و در یک جمله می توان گفت که اربعین احیاگر و تداوم بخش حماسه ی بزرگ کربلا شد. این را باید مهمترین فلسفه خیزش اربعین به حساب آورد.

,

اربعین به خاطر همین ذات و فلسفه ی مقدس خود در طول تاریخ همواره مورد توجه تشنگان جویای حق و آزادی خواهان جهان بوده و زنده نگه داشتن اهداف و آرمانهای انقلاب عاشورا مهمترین دستاورد اربعین طی سالهای متمادی بعد از عاشورا بود از سوی دیگر طی حدود ۱۴۰۰ سالی که از این انقلاب بی نظیر و پرحماسه گذشته اربعین همواره مورد ستیز و بی مهری جباران و ظالمان زمان بوده و مبلغین و رسانه های کفر سعی در کمرنگ نشان دادن این آئین پرشور داشته و دارند.

,

اربعین و مراسم مربوط به آن در طول تاریخ همواره با برخوردهای رسانه ای مغرضانه ای از طرف رسانه های حکام ظالم و قدرتهای استکباری مواجه بوده است، به خصوص در سالهای اخیر که سرنگونی صدام و تغییر حکومت در عراق که باعث برداشته شدن موانع حضور شیفتگان مکتب سرخ حسینی از سرتاسر دنیا مخصوصا ایران گردید مراسم اربعین سال به سال با شکوه و عظمت بیشتری برگزار می گردد و هر ساله بر اقیانوس جمعیت شرکت کننده افزوده می شود و در مقابل شیطنت های رسانه ای نیز توسعه می یابد.

,

اقدامات خصمانه ی رسانه های مخالف مراسم اربعین و در راس آنها رسانه های غربی بعد از اوج گیری مراسم اربعین در سالهای اخیر در چند محور قابل دسته بندی و بررسی هستند.

,

این رسانه ها در سالهای نخستین اوج گیری مراسم اربعین را سکوت و سانسور را در پیش گرفتند و تلاش کردند با بزرگ نمایی برخی اخبار کم اهمیت و تبدیل آنها به تیتر اول صفحات خود تلاش کردند افکار عمومی جهان را از این همایش بزرگ منحرف نمایند.

,

اما با گذشت زمان و پرشورتر شدن این رسانه ها اقدام به کوچک نمایی این حماسه ی بزرگ کردند اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب در اربعین سال گذشته ” آنها چند سال در قبال حرکت عظیم اربعین «توطئه سکوت» را به‌کار گرفتند اما امسال مجبور شدند مقداری به آن بپردازند البته با تحلیل های خصمانه و غلط و بلاهت آمیز.”

,

رسانه های غربی با درشت نمایی در هزینه های و ربط دادن آن به دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق موذیانه تلاش می کنند مشکلات اقتصادی پیش آمده ی اخیر را به هزینه های اربعین ربط دهند این در حالیست که مراسم اربعین مراسمی مردم محور بوده و هزینه ی اسکان و اطعام زائرین توسط مردم تامین می شود.

,

بزرگ نمایی برخی اتفاقات این راهپیمایی میلیونی مثل تصادفات جاده ای از دیگر توطئه های این رسانه هاست که با هدف کاستن از اشتیاق مردم برای شرکت در این مراسم در دستور کار خود قرار داده اند.

,

یکی دیگر از اقدامات مذبوحانه ی این رسانه ها تمرکز بر اختلافات فرهنگی و اعتقادی مخصوصا دامن زدن به اختلاف تشیع و تسنن می باشد و در این راستا می کوشند مراسم اربعین را یک برنامه ی شیعی و تهدیدی برای اهل تسنن نشان دهند.

,

۹۵ درصد رسانه های خارجی مراسم اربعین را پوشش خبری نمی دهند

, ۹۵ درصد رسانه های خارجی مراسم اربعین را پوشش خبری نمی دهند, ۹۵ درصد رسانه های خارجی مراسم اربعین را پوشش خبری نمی دهند,

در این رابطه محمد رضا خوشرو ، کارشناس رسانه در خصوص بازتاب مراسم اربعین در رسانه های خارجی و نحوه مواجهه با آن گفت: بازتاب این مراسم چند حالت را در رسانه های خارجی ایجاد کرده است در مرحله نخست باید بگوییم که ۹۵ درصد از رسانه های عمومی جهان این مراسم را بایکوت خبری می کنند.

,

خوشروافزود: از مجموع ۵ درصدی هم که این مراسم را پوشش خبری می دهند مواجهه تقلیل گونه و تخفیف دهنده از این مراسم را دارند.

,

وی با اشاره به اینکه در مواجهه تقلیل گونه از مراسم اربعین به نوعی جمعیت ۲۰ میلیونی کنشگر مراسم در قالب جملاتی نظیر هزاران نفر از شیعیان برای عذاداری چهلمین روز کشته شدن امام سوم خود را بیان می کنند ادامه داد: در مراسم اربعین جمعیتی علاوه بر شیعیان از مسیحیان، کلیمیان و سایر ادیان دیگر شرکت می کنند که این رسانه ها در صدد تقلیل آنها به شیعیان هستند.

,

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: برخی رسانه های غربی نیز به صورت مغرضانه و تحریف گونه به جای عظمت و خصوصیت قابل تامل و جذابیت و حجم زیادی از گذشت و بخشش و میزبانی همراه با تکریم این مراسم به برخی حواشی این مراسم می پردازند.

,

وی با بیان اینکه این رسانه ها از منظر نقض ها و کثیفی  و ذبح گوسفند در کنار  برخی موکب ها به این مراسم نگاه می کنند اظهار کرد: این رسانه ها با بازتاب این حواشی سعی در بازنمایی کریح از مراسم دارند.

,

خوشرو یادآور شد: انتصاب و برچسب برخی واژه ها در این رسانه نظیر اشغال خاک عراق توسط ایران به بهانه اربعین، هجوم ایرانیان به عراق ، حضور سپاه پاسداران ایران در عراق به بهانه اربعین و مانور شیعیان در مقابل سنی ها می خواهند مسلمانان را نسبت به یکدیگر حساس و تحریک کنند.

,

وی در خصوص اقدامات رسانه های داخلی در زمینه بازتاب مراسم اربعین نیز گفت: معتقدم رسانه های رسمی داخلی باکارکردهای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بازنمایی معنوی و گستردگی حضور و تنوع اقوام مختلف و همچنین حجم حضور در این مراسم را به خوبی پوشش خبری می دهند.

,

فعالان فضای مجازی در انعکاس تصاویر اربعین دقت کنند

, فعالان فضای مجازی در انعکاس تصاویر اربعین دقت کنند, فعالان فضای مجازی در انعکاس تصاویر اربعین دقت کنند,

این استاد دانشگاه با تاکید بر دقت فعالان فضای مجازی و مردم از پوشش این مراسم در فضای مجازی تصریح کرد: باید فعالان این عرصه کاملا دقت کنند که بازتاب و انتشار یک عکس در این فضا مورد سوء استفاده مغرضین قرار نگیرد برای مثال انتشار عکس کودکی که کفش زوار را  پاک می کرد برای روشنفکران وهابی و تکفیری به عنوان اجبار کودکان به کار با بازنمایی منفی تیتر زده شد.

,

خوشرو ادامه داد: باید در فضای مجازی مراقب باشیم با انتشار عکس از زائران خارجی عرب و اروپایی برای آنها در کشورشان دردسر ساز نشویم و با انتشار عکس از بچه و زنان عراقی حساسیت برخی عشایر عراق را نسبت به انتشار این عکس ها تحریک نکنیم.

,

این کارشناس رسانه تاکید کرد: مردم و شهروند خبرنگاران می توانتد با ثبت تصاویر زیبا از این مراسم باشکوه و بی نظیر بایکوت رسانه ای این مراسم را بشکنند.

,

خوشرو اضافه کرد: رسانه های داخلی با بازتاب شعار کلیدی این مراسم الحسین یجمعنا به زبان های مختلف فارسی، عربی و انگلیسی حساسیت مردم جهان را نسبت به شناخت و آگاهی از این حضور تحریک کنند.

,

عدم بازتاب خبری مراسم اربعین ظلم بزرگی به افکار عمومی دنیاست

, عدم بازتاب خبری مراسم اربعین ظلم بزرگی به افکار عمومی دنیاست, عدم بازتاب خبری مراسم اربعین ظلم بزرگی به افکار عمومی دنیاست,

در ادامه رضا واعظی، کارشناس امور رسانه و رئیس بسیج اساتید دانشگاه صداو سیما نیز در ارتباط با بازتاب مراسم اربعین در رسانه های خارجی و نحوه مواجهه با آن با بیان اینکه رسانه های خارجی در خصوص افکار عمومی دنیا ظلم می کنند اظهار کرد: مراسم اربعین به عنوان یکی از بهترین و اثرگذارترین تجمع های بشری است که انسان تشنه معنویت را سیراب می کند اما رسانه های غربی این رویداد را انعکاس نمی دهند.

,

واعظی با اشاره به اینکه رسانه های خارجی بخصوص رسانه های غربی به رغم ادعاهایی که در حوزه آزادی بیان دارند رفتار مغرضانه ای در این زمینه پیش گرفته اند افزود: این رسانه ها به دلیل اینکه در چهارچوب سیاست های بنگاه های رسانه ای که تحت نفوذ قدرت های بزرگ است نمی توانند آزادانه به این مسائل بپردازند.

,

وی با بیان این نکته که افکار عمومی بشری در حال حاضر به شدت از فضاهای تخریب جنگ و خونریزی آسیب دیده و افسرده شده است خاطرنشان کرد: رویدادی به نام اربعین که مردم همه با عشق، علاقه و ذوق و با تمام وجود در این مراسم شرکت می کنند و به نوعی هم گرایی و همنوعی را به اثبات می رساند می تواند مدلی خوب برای خروج بشر و امت ها از انزوا و بیچارگی باشد.

,

لزوم توجه به مخاطبهای بین المللی در پوشش رسانه ای اربعین

, لزوم توجه به مخاطبهای بین المللی در پوشش رسانه ای اربعین, لزوم توجه به مخاطبهای بین المللی در پوشش رسانه ای اربعین,

واعظی با تاکید بر اینکه رسانه های غربی به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن از  قدرت های بزرگ و پوشش ندادن این رویداد بزرگ جفای بزرگی به بشریت امروز می کند خاطرنشان کرد: در مقابل این اقدام رسانه های داخلی باید با تولید محتوای مفید و سازنده مطابق با نیاز مخاطب بین المللی این سکوت را بشکنند.

,

وی با اشاره به اینکه باید اطلاع رسانی از رویداد اربعین به یک مطالبه عمومی تبدیل شود اضافه کرد: با تولید محتوای حرفه ای تر و مخاطب پسندتر می توان این رسانه ها را به دلیل خاص بودن این مراسم وادار به پوشش خبری کرد.

,

این کارشناس رسانه با بیان اینکه در پوشش خبری برخی از این رسانه ها از این مراسم نیز نوعی اسلام هراسی و شیعه هراسی بازتاب دارد گفت: باید رسانه های داخلی علاوه بر بازتاب کثرت جمعیت و پرداختن به بعد معنوی این مراسم درصدد برنامه و سیاست درست در خنثی کردن این رسانه ها باشند.

,

به گزارش عصر همدان؛ در پایان باید گفت قیام عاشورا قیامی انسان ساز و زمینه ساز مبارزه همیشگی بر علیه ظلم وستم  بوده و اربعین تداوم بخش این حماسه بزرگ و  وحدت آفرین بین مسلمانان و تمامی حق جویان و عدالت طلبان و ظلم ستیزان جهان با هر ایمان و عقیده ای است و حضور غیر مسلمانها از قبیل مسیحیان ، کلیمیان و… این بیم و هراس را به وجود می آورد که اربعین زمینه ساز تبدیل الگوی عاشورا و قیام امام حسین(ع) برای ملل مختلف در مبارزه با ظلم و جور گردد، و همین امر باعث دشمنی قدرتهای استکباری و به تبع رسانه های وابسته به آنها با این برنامه ی پرشور و حماسی شده است. بر این اساس شیطنت و دشمنی این رسانه ها ادامه خواهد داشت و این موضوع بیش از هر چیز هوشیاری مسئولین و مردم و به ویژه دست اندرکاران حوزه ی فرهنگیجامعه ی اسلامی را می طلبد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه