اخبار داغ

یک کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد خبرداد:

احتمال وقوع حوادث در کودکان پسر بیشتر از دختران است/ کودکان زیر پنج سال بیشتر در معرض خطرات هستند

احتمال وقوع حوادث در کودکان پسر بیشتر از دختران است/ کودکان زیر پنج سال بیشتر در معرض خطرات هستند
یک کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد با بیان اینکه احتمال وقوع حادثه در کودکان پسرنسبت به دختران بیشتر است، ادامه داد: کودکان در رنج سنی بین چهار تا پنج سالگی نمی توانند معنای خطر و مفهوم هشدارها را درک کنند، همچنین در گروه سنی صفر تا چهار سال نیز بیشتر در معرض خطر حوادث خانگی قرار دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زیبا محمدی، کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد در گفتگو  با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه آسیبهای ناشی از حوادث از علل اصلی معلولیت، ناهنجاری های دائمی و مرگ در کودکان است، اظهار کرد: هر سال تعداد زیادی از کودکان حوادثی را تجربه می کنند واین مسئله باعث می شود که دومین علت مرگ کودکان به علت سوانح و حوادث باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیبا محمدی، کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد در گفتگو  با خبرنگار , عصراترک, عصراترک,  با اشاره به اینکه آسیبهای ناشی از حوادث از علل اصلی معلولیت، ناهنجاری های دائمی و مرگ در کودکان است، اظهار کرد: هر سال تعداد زیادی از کودکان حوادثی را تجربه می کنند واین مسئله باعث می شود که دومین علت مرگ کودکان به علت سوانح و حوادث باشد.,

وی با بیان اینکه احتمال وقوع حادثه در کودکان پسرنسبت به دختران بیشتر است، ادامه داد: کودکان در رنج سنی بین چهار تا پنج سالگی نمی توانند معنای خطر و مفهوم هشدارها را درک کنند، همچنین در گروه سنی صفر تا چهار سال نیز بیشتر در معرض خطر حوادث خانگی قرار دارند.

,

این کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد اضافه کرد: مکان هایی در منزل و خارج از آن وجود دارد که علی رغم اینکه به چشم نمی آید ولی برای کودک آسیب زا است.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه پیشگیری از آسیب های کودکان مسئولیت بزرگی است و نیازمند توجه دقیق و نظارت والدین به خصوص مادر، معلمین،مربیان و مراقبان کودک است، اظهار داشت: دادن آموزش های صحیح به والدین و کودکان و ایجاد نگرش و باور عمیق، نوید بخش آینده ای بهتر برای کودکان این سرزمین خواهد بود.

,

وی گفت: هنگامی که کودک مهارت های جدید کسب می کند در معرض خطرات جدیدی قرار می گیرد و کودکان باتوجه به کنجکاوی که دارند هر چیزی را حتی اگر مزه خوبی نداشته باشد به دهان گذاشته و می خورند که شدت مسمومیت به میزان و ماهیت ماده سمّی بستگی دارد سم ها ممکن است بلعیده شده ،استنشاق شده، تزریق و جذب شوند.

,

محمدی با اشاره به اینکه مسمومیت ارتباط مستقیم با سن فرد دارد، گفت:  کودکان زیر پنج سال بیش از سایر کودکان در معرض خطر هستند و این میزان در حدود دو سال افزایش قابل توجهی دارد که در کشورهای با درآمد متوسط و کم درآمد کودکان زیر یکسال با بیشترین میزان مسمومیت مرگبار روبرو هستند.

,

این کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد یادآور شد: به جهت پیشگیری از مسمومیت در کودکان باید داروها و مکمل ها را بیش از دوز پیشنهاد شده به کودکان ندهید و داروها، کیف لوازم بهداشتی و آرایشی در جایی امن و دور ازدسترس کودکان نگهداری شوند.

,

وی ادامه داد: همچنین اگر به کودک خود دارو می‌دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آب‌نبات، شکلات و یا خوراکی برای خوراندن به کودک استفاده نکنید.

,

محمدی با اشاره به اینکه داروهای تاریخ گذشته نگهداری نشوند و اضافه داروهای مصرفی دور ریخته شوند، افزود: داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، زیرا کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.

,

وی با تاکید بر اینکه گیاهان چه سمی و چه غیر سمی باید از دسترس کودکان دور نگه‌ داشته شود، اضافه کرد: بسیاری از گیاهان و گل‌های آپارتمانی مانند خرزهره و دیفن‌باخیا، سمی هستند و تماس پوست با آن‌ها و یا به دهان بردن آن‌ها منجر به مسمومیت می‌شود.

,

محمدی گفت: پیش از خرید گیاهان تزیینی برای نگه‌داری در منزل، با متخصصین گیاه شناسی مشورت شود و از احتمال سمی بودن آن‌ها برای کودکان اطلاع حاصل شود.

,

این مقام مسئول ادامه داد: محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید و هیچ‌گاه این فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگه‌داری نکنید. این عمل سبب خورده شدن اتفاقی این مواد توسط کودکان خواهد شد.

,

وی همچنین بیان کرد: محصولات تمیز کننده در محلی خارج از دید، در کابینت‌ها یا قفسه‌های قفل‌دار، ترجیحاً در طبقات بالا و دور از دسترس کودکاننگه‌داری شوند و این مواد زیر سینک و یا کف توالت نگهداری نشوند.

,

محمدی گفت: برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن اطمینان حاصل شود که مجاری تهویه منزل مسدود نیستند ولوازم شعله‌سوز به طور منظم توسط یک مهندس واجد شرایط سرویس می‌شوند.

,

این کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد اظهار کرد: در هنگام بروز مسائل و مشکلات خانوادگی، بیشتر مراقب کودکان باشید، در این شرایط کودکان در برابر حوادث و مسمومیت اتفاقی آسیب‌پذیرترند و زمانی که شما در منزل نیستید و کودک را به فرد دیگری بسپارید.

,

محمدی با بیان اینکه در صورت مواجه  با کودک مسموم با مرکز اورژانس تماس بگیرید، گفت: کودک مسموم باید از نظر نشانه‌هایی نظیر سوختگی لب‌ها، قرمزی اطراف دهان و از نظر اثرات جانبی مسمومیت نظیر خواب آلودگی، استفراغ، گرفتگی عضلات معده (درد ناحیه شکم) و تغییرات رفتاری بررسی شود اگر هنوز مقداری سم در دهان کودک وجود دارد از او خواسته شود آب دهانش را بیرون بریزد یا با کمک انگشت مواد سمی از دهان کودک خارج شود.

,

وی گفت: قبل از رسیدن کمک‌های پزشکی، کودک به پهلو قرار داده شود و  سرش پایین‌تر از سایر قسمت‌های بدن قرار گیرد، سموم، ظروف حاوی دارو، گیاهان، شیشه شربت یا قرص‌های مصرف شده به اورژانس بیمارستان برده شود.

,

محمدی افزود: اگر کودک استفراغ کرده و نمی‌دانند چه چیزی خورده است مواد استفراغ شده به بیمارستان برده شود و قرص‌های باقی مانده در قوطی قرص‌ها شمرده شوند تا تعدادی که احتمالاً کودک مصرف کرده معلوم شود و میزان سم مصرف شده و خطر آن در کودک تعیین شود.

,

این کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد خاطر نشان کرد: معمولاً کودکان در چنین مواردی بیش از یک نوع دارو مصرف کرده‌اند پس ضروری است فهرستی از تمام داروهای موجود در منزل تهیه شود.

,

 

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه