اخبار داغ

لزوم برخورد با ناشران اکاذیب در فضای مجازی

لزوم برخورد با ناشران اکاذیب در فضای مجازی
نشر اکاذیب، اهانت و افترا بستن در فضای مجازی به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، از جمله جرائمی هستند که باید مورد توجه جدی مردم، مسؤولین و به ویژه کاربران فضای مجازی در منطقه ابهررود قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در یادداشتی که از سوی سید قاسم موسوی مدرس دانشگاه و فعال رسانه‌ای نوشته شده آمده است؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

تامّلی بر نقش کاربرانِ مسؤولیت پذیر در ایجاد و ارتقای امنیت اجتماعی در فضای مجازی در منطقه ابهر ...

,

واضح و مبرهن هست که اگر فردی با علم و بطور عمد کاری خلاف قانون و مقررات انجام بدهد مجرم تلقی شده و باید با وی برخورد قاطع قضایی و قانونی انجام گیرد.

,

نشر اکاذیب، اهانت و افترا بستن در فضای مجازی به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، از جمله جرائمی هستند که باید مورد توجه جدی مردم، مسؤولین و به ویژه کاربران فضای مجازی در منطقه ابهررود قرار گیرد.

,

بدون شک در عصر حاضر احترام به حقوق خصوصی و عمومی افراد به عنوان یکی از ارزش‌های پذیرفته شده در جامعه قلمداد می‌شود که حمایت از آن طبق قانون اساسی و شرع مقدس اسلام لازم و واجب است.

,

بی‌تردید، پاسداری از این ارزش‌ها به همه ما کمک می‌‌کند تا همگی در آسایش و امنیت زیست کنیم.

,

اهانت با اکانت‌های فیک، فحاشی با نام‌های مستعار و یقه درانی‌های مجازی در فضای شبکه‌های اجتماعی، آنهم به منظور دیده شدن و بهره‌برداری‌های بعدی از آن  و… تخلفاتی آشکار هستند که متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی منطقه و استان، به وفور در حال انجام است.

,

این نمونه‌ها به تناوب در محیط اطراف ما کم و بیش مشاهده می‌شود، هر چند که وظیفه تامین امنیت عمومی در فضای مجازی، بر عهده نیروی انتظامی «پلیس فتا» است اما باید قبول کنیم به سبب وسعت و لایتناهی بودن فضای مجازی و محدودیت نیروهای در اختیار نیروی انتظامی، این سازمان، به تنهایی نمی‌تواند پوشش کاملی را فراهم کند.

,

در این شرایط، نظارت همگانی می‌تواند کارگر واقع شود و در نهایت به امنیت بیشتر جامعه منجر شود.

,

بی شک در هنگام ریختن نخاله ساختمانی در محیط‌های عمومی به دلیل تردد رهگذران و… امکان شناسایی افراد متخلف و یا مشکوک فراهم می‌شود، در فضای مجازی که تردد و آمد و شد رسانه‌ای الی ماشاءالله است، پس اگر هر یک از ما به عنوان ناظری به وظیفه اجتماعی خویش عمل کنیم و با تقویت نظارت عمومی در همه ابعاد مورد نظر جامعه،  همت گماریم، اجازه تخلف به متخلفین داده نمی‌شود و به خودی خود و به میزان قابل توجهی از جرائم و تخلفات فضای مجازی در منطقه کاسته خواهد شد. 

,

در این خصوص یکی از عوامل ایجاد ناامنی و یا وقوع جرائمی همچون تهمت، افترا، اهانت و یا اشائه‌ خبر کذب، استفاده از تاریکی محیط در فضای مجازی است، به همین مناسبت روشنگری‌های همگانی و برخوردهای دسته جمعی با متهتّکین، می‌تواند در افزایش امنیت عمومی در شبکه‌های اجتماعی تاثیرگزار باشد. 

,

تجربه ثابت کرده که وسایل سرقتی در هر منطقه‌ای، به سبب وجود متخلفینی تحت عنوان«مال‌خر» به فروش می‌رسد، در فضای مجازی نیز ادمین‌های آگاه و ناآگاه ِبرخی گروه‌ها و کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی در حکم همان مال خر به حساب می‌آیند که کالای ممنوعه و منحوسه‌ای که متخلفین و متهتّکین آن را ارائه می‌‌کنند با سکوت خود و یا با همراهی خود، ارزشمند نشان داده و به آنها بها می‌دهند و به نوعی ترویج دهنده این فعل مجرمانه، خود این همراهی کنندگان هستند، فلذا نظارت بر کارکرد آنان ضریب ایمنی برای متهتّکین فضای مجازی را کاهش می‌دهد.

,

در بسیاری از مواقع با دستگیری سارق، مال خر نیز لو می‌رود و با محکومیت این دو عامل موثر، خرید و فروش کالاهای سرقتی به سختی انجام می‌گیرد، که این امر در نهایت منجر به کاهش قابل توجه جرائمی نظیر تهمت و افترا و نشر اکاذیب و ... خواهد شد. 

,

شکر خدای منان که منطقه ما به سبب شناخت نسبی مردم از هم و حضور فعال نیروهای نظارتی و انتظامی از امنیت کافی برخوردار بوده، اما عدم احساس مسؤولیت اجتماعی در بین آحاد کاربران شبکه‌های اجتماعی به مرور می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را فراهم سازد، آسیب وارده را نباید به صرف میزان خسارت وارده محاسبه کنیم، احساس امنیت خود بزرگترین نعمتی است که با هیچ کالایی قابل قیاس نیست. 

,

ما می‌توانیم با احساس مسؤولیت، ورودی عالمانه در تمام زمینه‌ها داشته باشیم و امنیت پایدار را در همه ابعاد آن، وارد زندگی اجتماعی خویش کنیم/

,

جرم‌ها به اشکال مختلف در جامعه اعمال می‌شوند هر یک از ما باید در این اجتماع به عنوان پلیس امنیت اجتماعی به کمک ضابطین امر آمده و با هوشیاری خود اجازه سوءاستفاده غیر ثواب را به دیگرانی که به حقوق ما تجاوز می‌کنند را ندهیم.

,

بیائیم با همگرایی هر چه بیشتر و با لحاظ کردن اخلاق، شرع و قانون، حریم امن را از شخص و یا اشخاصی که قانون را برای کسب منافع شخصی و یا گروهی خویش دور می‌زنند سلب کنیم، مجرم  فقط سارق باغات ابهر نیست؟ مغازه‌داری که با زبان چرب و نرم، کالایی را با چند برابر قیمت به ما تحمیل می‌کند تنها مجرم نیست؟  توهین با اکانت فیک به مردم در فضای مجازی هم جرم هست؟ استفاده غیر صحیح از کلمات و ایراد تهمت و افترا به مردم و مسؤولین هم جرم هست؟ نشر اکاذیب و نقد مخرّبانه، آنهم با نیّت بهره‌برداری‌های مجرمانه هم جرم است؟ به تعهد خویش عمل ننمودن در فضای مجازی به عنوان یک کاربر و یا ادمین کانال و گروه نیز جرم است، کتمان واقعیت جرم است، بر اساس قانون جزاء و کیفری ما خیلی از امور دیگر هم جرم است ، …. ما باید آگاهی خود را نسبت به اعمال مجرمانه افزایش دهیم و در اینکار از ظرفیت فضای مجازی در ارتقای فهم قضایی و افزایش درک حقوقی مردم  بهره برده و تلاش کنیم….

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه