اخبار داغ

نانو ذراتی که به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند

نانو ذراتی که به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند
محققان ایرانی با ترکیب داروی شیمی‌درمانی و فولات، دارویی ساختند که می‌تواند سلول‌ سرطانی را نابود کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرطان انواع مختلف دارد و شاید بتوان گفت در اکثر مواقع ابتلا به این بیماری باعث می‌شود فرد جان خود را از دست بدهد. اما امروز به نسبت یک دهه گذشته بیشتر شاهد درمان سرطان و روش‌های جدیدی در علم پزشکی هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
سرطان از تکثیر غیر طبیعی سلول‌هایی در بدن شروع می‌شود. بدن انسان از میلیون‌ها سلولی ساخته شده است که با یکدیگر گروه بندی شده تا بافت‌ها و اندام‌های مختلف را بسازند. ژن‌های داخل هر سلول به آن دستور‌های لازم را صادر می‌کنند. گاهی اوقات این دستورات در یک سلول مبهم و مغشوش بوده و سلول رفتار غیرطبیعی دارد و پس از مدتی گروهی از سلول‌های غیرطبیعی می‌توانند در خون یا سیستم ایمنی گردش کرده یا تبدیل به توده یا تومور بدخیم یا سرطان شوند. در واقع سلول‌های بدن در طی یک روند تنظیم یافته از بین می‌روند و سلول‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرند گاهی اوقات این روند طبیعی از تنظیم خارج شده و سلول‌های فرسوده از بین نمی‌روند و توده‌ای را تشکیل می‌دهند که می‌تواند تبدیل به تومور بدخیم یا سرطان شوند.
,
 
,
در یک دهه اخیر دارو و درمان‌های متعددی در کشورمان و سایر کشور‌ها برای رسیدن به درمان‌های قطعی برای این بیماری هولناک اختراع شده است که در برخی از مواقع موفق و در برخی از مواقع هم ناموفق عمل کرده اند. یکی از زمینه‌هایی که این روز‌ها به تمامی حوزه‌ها از جمله درمان و بهداشت و سلامت راه پیدا کرده و در این حوزه حرف برای گفتن دارد، فناوری نانو است که محققان را در این زمینه به فکر ایجاد درمانی با فناوری نانو برای سلول‌های سرطانی انداخت و نتایج خوبی هم از این تحقیقات حاصل شده است.
,
 
,
اما پژوهشکران کشورمان،  این بار موفق به ساخت داروی شیمی درمانی با استفاده از نانو ذرات برای مقابله با سرطان شدند. این محققان با ترکیب داروی شیمی‌درمانی و فولات به عبارتی نوعی ویتامین B و قرار دادن آن درون نانوذرات، دارویی ساختند که می‌تواند سلول سرطانی را هدف قرار دهد و آن را نابود کند. نتایج مثبت آزمایش این دارو روی موش‌های آزمایشگاهی نشانی از موثر بودن این دارو و تحقیقات محققان ایرانی دارد.
,
 
,
فولات چیست؟
,
فولات در واقع از خانواده ویتامین‌های B است که برای تقسیم سلولی ضروری است. از آنجایی که گیرنده‌های فولات توسط سلول‌های سرطان به وجود می‌آید به این وسیله می‌توان سلول‌های سرطانی را هدف قرار داد. به همین جهت پژوهشگران دارو‌های ضد سرطان را با فولات ترکیب کردند و در ساختار‌هایی نظیر نانوذرات، وارد بدن کرده تا بتوانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. فولات توسط گیرنده‌های غشاء سلول سرطانی جذب شده و در عین حال داروی شیمی‌درمانی نیز جذب سلول می‌شود. اما در این مسیر اگزوزم‌ها مانع از عملکرد صحیح سیستم می‌شوند.
,
 
,
پژوهشگران دانشگاه اوهایو روش جدیدی را برای رهایش داروی ضدسرطان روی موش‌های آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار دادند. این گروه داروی ضدسرطان را داخل کیسه‌ای کوچک موسوم به اگزوزم قرار دادند. زمانی که این داروی شیمی‌درمانی به همراه فولات درون ساک اگزوزم قرار داده می‌شود می‌تواند بدون محاط شدن توسط اندوزوم، وارد سلول شود. اندوزوم یکی از چالش‌های رهایش دارو است که باید بر آن غلبه کرد.
,
دیوید رامپولا از محققان این پروژه می‌گوید؛ هدف‌گیری با فولات یکی از راهبرد‌های مورد استفاده در درمان سرطان است. این تیم تحقیقاتی نشان دادند که اثربخشی رهایش دارو با این روش بالا بوده و می‌توان از ترکیب نانوذرات با فولات برای هدف‌گیری سلول‌های سرطانی استفاده کرد. این نوع روش، پیشرفتی در حوزه درمان سرطان است و از آن می‌توان برای درمان انواع مختلف سرطان‌ها استفاده کرد. این گروه تحقیقاتی از نانوذرات RNA درون اگزوزم استفاده کردند تا به همراه فولات وارد بدن شود. زمانی که فولات به سطح سلول سرطانی متصل شد، اگزوزم به سطح آن متصل شده و دارو آزاد می‌شود. مطالعات محققان نشان داد که استفاده از این راهبرد روی موش‌های آزمایشگاهی مفید بوده و رشد تومور را کاهش می‌دهد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه