شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 13:22 منتشر شده در مورخ: 1398/07/26 شناسه خبر: 1530636
تفسیر عرفانی والله ما رأیت الا جمیلاً پس از حادثه کربلا
آنچه در ادامه می خوانید تفسیر عرفانی عبارت "والله ما رأیت الا جمیلاً " است که پس از حادثه کربلا توسط حضرت زینب (س) به زبان آورده شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، پس از حادثه کربلا وقتی زن و فرزندان شهدا را، به همراه حضرت زینب به اسارت به نزد عبیدالله بن زیاد در کوفه بردند، او که خود را پیروز این نبرد می دید، از موضع تفاخر و تکبر، برای اینکه زخم زبانی به اهل بیت امام حسین ـ علیه السّلام ـ بزند رو به حضرت زینب ـ سلام اللّه علیهاـ کرد و گفت: خدا را شکر می کنیم که شما را رسوا کرد و تکذیب نمود حضرت هم در پاسخ، این جمله معروف خود را به زبان آوردند که «والله ما رأیت الا جمیلاً»، از این جمله ی زیبا برداشت ها و تفاسیر بسیاری در طول تاریخ ارائه شده است.
 
تفسیر عرفانی والله ما رأیت الا جمیلاً 

از دیدگاه عرفان اسلامی هر چه ماسوی الله است، تجلی صفات خداوند است، اصطلاحاً تجلی سخت افزارانه خداوند منان را مخلوقات یا موجودات و تجلی نرم افزارانه او را دین گوید و از آنجا که «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِیلًا» بگو هر کس بر حسب ساختار خود عمل می ‏کند و پروردگار شما به هر که راه‏یافته‏ تر باشد داناتر است﴿ الإسراء، ۸۴﴾ دایره معلومات انسان نه احاطه کامل بر علوم سخت افزارانه را می تواند داشته باشد چرا که به تعبیر قرآن مجید «وَ مَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلًا» و به شما از دانش جز اندکى داده نشده است ﴿الإسراء، ۸۵﴾ و نه دین خداوند را چرا که به فرمایش پیامبر اعظم ما عرفناک حق معرفتک، مضافا بر اینکه نیک می دانیم قرآن مجید به عنوان مهمترین سند آسمانی دارای ظاهر و باطن است و بطن آن نیز بطن دارد تا هفت بطن، احکام الهی نیز تجلی اسماء و صفات الله است. 

هیچ حکم دینی نیست که باز گشت به صفات الهی نداشته باشد. منتهی این اسماء الهی به دو دسته جمالیه و جلالیه تقسیم می شود هر چند که بر اساس توحید در صفات، جمال خداوند عین جلال و جلال خداوند عین جمال اوست. 
 
به عبارتی ساده می توان گفت: احکام جمالیه همان احکامی است که مطابق با طبع انسان است مانند توصیه به ازدواج، مسافرت و... اما نمی توان زیبایی های احکام جلالیه را جز با عقل رها از شهوات و قلب سلیم درک کرد، به عنوان مثال جهاد با کفار و قصاص از احکام جلالیه می باشند،  خداوند در مورد قصاص می فرماید «وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَاْ أُولِیْ الأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» و اى خردمندان شما را در قصاص زندگانى است باشد که به تقوا گرایید﴿البقره،۱۷۹﴾ یعنی همین حکم قصاص که ظاهری خشن دارد در درون خود حکمتی زیبا دارد که باعث صیانت از خون انسان های بی گناه و قوام جامعه می شود یا درباره شهادت و کشته شدن در راه خداوند که ظاهری ترسناک دارد می فرماید «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»، هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده‏ اند مرده مپندار بلکه زنده ‏اند که نزد پروردگارشان روزى داده می ‏شوند ﴿آل عمران، ۱۶۹﴾
 
در نتیجه کسی می تواند فجایع عظیم کربلا را زیبا ببیند که فانی در صفات جمال و جلال و مظهر این صفات باشد و حضرت زینب کبری، دخت امیرالمومنین حیدر کرار(سلام الله علیه) و دست پرورده بانوی اول هستی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، یکی از معدود شخصیت های عظیم عالم هستی است که به چنین درجه عرفانی نائل آمد.
 

 
 
انتهای پیام/
http://dana.ir/1530636
ارسال نظر
نظرات