اخبار داغ

یادداشت/

کربلا هنوز کربلاست…

کربلا هنوز کربلاست…
از ظهر عاشورا تا امروز چهل بار آفتاب داغ بر کربلا تابیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی: صحرا غمگین شده است چهل روز است که گلهای خوشبوی محمدی از باغستان خویش جدا گشته اند و باغبان خود را تنها نهاده اند؛ صدای پای اشتران از دل کویر می آید کاروانی خسته و غم دیده و محزون که هر کسی سر به کنج کجاوه گذاشته و آرام آرام می گرید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, 8دی,

آری، کاروان اُسراء اینک به سمت مدینه باز می گشت، مدینة النّبی که اینک محزون و داغدار پسر پیامبر بود با هم به ساربان گفتند که ما را از دشت کربلا و مزار یار عبور ده، قافله مسیر خود را تغییر داد زمان فراق دیگر به سر آمده بود و عاشقان به کوی معشوق نزدیک می شدند هر چه این فاصله کمتر می شد بر شور و فغان کاروان افزوده می گشت. هنگامی که آن پروانگان به مدفن خورشید رسیدند از روی ناقه ها همچون برگ خزان خود را به زیر افکندند هر کس قبر عزیزی را در آغوش گرفت، صدای فغان و ناله در تمام صحرا مستولی گشت.

,

چهل روز از اشک های کربلا می گذرد و در چهلمین روز، تنها چیزی که برای همه تداعی می شود، حدیث خون و پیروزی است.

,

سلام بر حسین و اربعینش، سلام بر اربعین و زائرانش و سلام بر اندوه های دل آنان که به سوغات، بر مزار کشتگان، عشق بردند و به مویه نشستند.

,

حال گر خوب که گوش کنی اینک صدای پایشان را می شنوی، صدای پای کاروان شام، آمده اند تا به چهل روز سکوت مطلق دشت نینوا پایان دهند، آمده اند تا خون بگریند بر خون خدا؛ فرات هم نزدیک است اما دیگر کسی آب نمی خواهد.

,

و امروز کربلا هنوز کربلاست و هنوز تاریخ در ظهر عاشورا زنده است. کربلا تنها آزمون مردمان عراق و شام و مدینه در سال 61 هجری نبود. صحرای کربلا وسعتی به اندازه زمین و آسمان دارد و عاشورا در هر لحظه از تاریخ در جریان است هنوز دعوت امام پابرجاست: «من کان فینا باذلا مهجته و موطنا علی لقاء الله نفسه فلیرحل معنا»؛ آنکه قصد نثار خون خود در راه ما را دارد و طالب دیدار خداست با ما کوچ کند و در این میان بودند کسانی که بی خبر از آن حادثه بزرگ به کسب و کارشان مشغول بودند، بودند کسانی که حق را شناختند اما سر یاری کردن امام (ع) را نداشتند، بودند کسانی که از میانه راه بازگشتند و بودند کسانی که شبانه امام (ع) را ترک کردند، کسانی که تا ظهر عاشورا در جبهه امام(ع) جنگیدند اما گریختند و کسانی که دنیایشان را در سپاه یزید دیدند و به روی حجت خدا تیغ کشیدند و بودند کسانی که تا پای جان در راه امام (ع) جنگیدند و جاودانه شدند اکنون ما در کدامین گروه قرار داریم؟

,

*اعمال روز اربعین

,

١- خواندن زیارت اربعین: در این روز زیارت امام حسین (ع) مستحب است و این زیارت‌، همانا زیارت اربعین است که از امام عسگری (ع) در این باره روایت ‌شده که فرمود: " علامات مؤمن پنج چیز است، پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز گذاردن و زیارت اربعین کردن و انگشتر بر دست راست کردن و جَبین را در سجده بر خاک گذاشتن و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن است."
شیخ طوسی سپس متن زیارت اربعین را با سند به نقل از حضرت صادق (ع) آورده است‌ که با این عبارات آغاز می شود:
السلام علی ولی الله و حبیبه‌، السلام علی خلیل الله و نجیبه‌، السلام علی صفی الله و ابن صفیه‌ ......
این مطلبی است که شیخ طوسی‌، عالم فرهیخته و معتبر و معقول شیعه در قرن ‌پنجم درباره اربعین آورده است‌.
به گزارش وبسایت شبکه خبر ایران، بر اساس اعتباری که این روز میان ‌شیعیان داشته است‌، شیعیان به حرمت ‌آن‌، زیارت اربعین می‌خوانده‌اند و اگر می‌توانسته‌اند مانند جابر بن عبدالله انصاری که اولین زائر قبر حسین (ع) بوده، بر مزار آن حضرت گرد آمده و ایشان را زیارت می‌کردند.
این سنت تا به امروز درعراق با قوت برپاست ‌و شاهدیم که میلیون‌ها شیعه عراقی و غیر عراقی در این روز بر مزار امام حسین (ع) جمع می شوند.

,
,
,
,
,
,

٢- غسل اربعین و توبه (قبل از نماز ظهر)

,

٣- بعد از نماز صبح صد مرتبه (لاحول ولاقوة الا بالله علی العظیم)

,

٤- هفتاد مرتبه تسبیحات اربعه

,

٥- بعد از نماز ظهر سوره والعصر بعد هفتاد مرتبه استغفار

,

٦- غروب چهل مرتبه لا الة الا الله

,

٧- بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه