اخبار داغ

تحریک احساسات ملی‌گرایانه با عملیاتِ ترکیه؛

یک تیر و‌ چند نشان اردوغان/ سلام عسگر یا سلام متجاوز؟

یک تیر و‌ چند نشان اردوغان/ سلام عسگر یا سلام متجاوز؟
با نگاه به روند سیاست داخلی در ترکیه می توان گفت هدف اصلی ترکیه از حمله به شمال سوریه، بازیابی محبوبیت از دست رفته ی حزب دولت و تحریک احساسات ملی گرایانه بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، حدود ده روز از اعلام رئیس جمهور ترکیه برای حمله به شمال سوریه می گذرد. اردوغان از ۱۷ مهر، آغاز عملیات نظامی این کشور علیه شبه‌نظامیان کرد سوری مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

اردوغان در صفحه رسمی توئیتر خود اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرده و گفته بود: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد، عملیات چشمه صلح را علیه تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) و داعش در شمال سوریه آغاز کرد.»

,

اردوغان از ابتدای لشکرکشی به شمال سوریه،ماموریت خود را،ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی ترکیه،عنوان کرده بود.

,

طبق اعلام ترکیه،ارتش این کشور پیشرفت هایی در شمال سوریه داشت که با توافق صورت گرفته بین کردها و دمشق،روند تحولات در منطقه دگرگون شده و ارتش سوریه وارد بخش های مهمی از مناطق تحت اشغال کردها شد.

,

شاید رئیس‌جمهور ترکیه پیش از این حمله، فکر نمی‌کرد در عرصه ی بین‌المللی تا این اندازه منزوی شده و دچار نوعی بحران در روابط شود. می توان گفت اردوغان دو هدف مهم برای خود در این جنگ پیش بینی کرده بود.

,

با نگاه به روند سیاسی داخلی در ترکیه می توان گفت اولین هدف ترکیه از حمله به شمال سوریه نوعی بازیابی محبوبیت از دست رفته و تحریک احساسات ملی گرایانه بود.

,

شکست چند ماه پیش حزب متبوع رجب طیب اردوغان در انتخابات شهرداری‌ها،موضوعی نبود که اردوغان بتواند به راحتی از کنار آن عبور کند چرا که یک زنگ خطر جدی برای ادامه ی روند اردوغانیسم در ترکیه به شمار می رفت. شکستی بی‌سابقه در دو دهه اخیر ،اردوغان را به این نتیجه رساند که اوضاع حزب و محبوبیتش بسیار تخریب شده و نیاز به یک بازسازی هویتی و ملی‌گرایانه نزد شهروندان این کشور دارد. به همین دلیل نقشه حمله به سوریه با بهانه مبارزه با تروریسم را کشید تا شاید بتواند کمی از مشکلاتش را حل کند. البته اردوغان در این حمله با توجه به روحیات ضد کردی شهروندان این کشور، از حمایت عمومی حتی در میان مخالفان برخوردار است.

,

قابل توجه است که بسیاری از گروه ها و رسانه های جریانات ترک گرا و قوم گرا در جمهوری آذربایجان و حتی مناطق شمالغرب ایران،در جهت این سیاست اردوغان حرکت کرده و با خوشحالی زاید الوصفی از کشتار کردها حمایت کرده اند و کمپین «سلام عسگر» راه انداخته اند تا حمایت خود را از ارتش ترکیه اعلام کنند!

,

رویکرد دوم در مساله ی حمله به شمال سوریه،موضوع سه میلیون آواره ی سوری در خاک ترکیه می باشد.اردوغان بعد از بهبود اوضاع سوریه بارها از عزم خود برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشور خودشان خبر داده بود.اما حالا با یک تیر در واقع چند نشان می زند.اردوغان قصد داردتا با تخلیه سی کیلومتری نوار جنوبی مرز خود در شمال سوریه،هم از ارتباط نزدیک کردهای سوریه و ترکیه جلوگیری کند تا به اصطلاح خودشان گذرگاه تروریستی در منطقه ایجاد نشود و هم آوارگان سوری را در این مناطق جای دهد.

,

درواقع اردوغان در این فکر است تا با اشغال شمال سوریه و راندن اهالی این مناطق، به گفته خودش بیش از سه میلیون آواره سوری را در این مناطق ساکن کند. اینکه او دنبال یک کمربند با عمق سی کیلومتر داخل خاک سوریه است به این دلیل است که در این منطقه شهرک‌ها و روستاهایی ساخته و با کوچاندن خانواده تروریست‌های ساکن ترکیه که دردسرهای بزرگی هم برایش ایجاد کرده و یکی از عوامل شکست انتخاباتی‌اش بودند، صورت مساله را پاک کند.

,

حمایت گروه های مختلف موافق و مخالف دولت در ترکیه ازحمله به شمال سوریه و توافق نیم بند صورت گرفته برای آتش بس پنج روزه در شمال سوریه و احتمال تخلیه ی نوار مرزی شمالی ،نشان می دهد فعلا اردوغان هدف اول را کاملدر مشت دارد و مقدمات رسیدن به هدف دومش را نیز فراهم کرده است.حال باید دید درادامه،رفتار کردها در شمال سوریه و جنوب ترکیه با دولت این کشور به چه ترتیب خواهد بود؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه