اخبار داغ

سیب زمینی کردستان زیر سایه حاشیه ها / نگرانی کشاورزان از قصه تلخ نرخ پایین محصولات

سیب زمینی کردستان زیر سایه حاشیه ها / نگرانی کشاورزان از قصه تلخ نرخ پایین محصولات
نگرانی کشاورزان از کاهش قیمت سیب‌زمینی در دهگلان وضعیت کشت این محصول را در معرض تهدید قرار داده چراکه این روزها قیمت تمام‌ شده تولید این محصول از قیمت فروش آن بیشتر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی،  استان کردستان یکی از مراکز تولید سیب زمینی در کشور است و دشت های قروه و دهگلان و روستاهای اطراف این دو شهرستان حاصلخیز، جزو مناطق اصلی کشت این محصول در استان به شمار می روند و سالانه حدود 400 هزار تن سیب زمینی در این مناطق برداشت می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

سیب زمینی به عنوان یکی از مهمترین محصولات زراعی در شهرستانهای دهگلان وقروه طی سال های اخیر برای کاشت و همچنین فروش آن که قطب تولید این محصول به شمار می رود، با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بوده است.

,

, ,

سیب زمینی‌کاران با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند که آنها را به درد سر انداخته است و مشکلات اقتصادی، زندگی اجتماعی و خانوادگی کشاورزان را نیز تحت تاثیر قرار داده است که به امید فراهم شدن شرایط بهتر برای صادرات محصولات خود با تقبل هزینه های زیاد  بیش از 80درصد محصول خود را در انبارهای خود دپو کرده و همچنان در انتظار  رونق بازار هستند .

,

با توجه به اینکه کشت محصول سیب زمینی با اشتغال های خانوادگی می تواند کمک مناسبی به معیشت خانواده ها باشد به شکلی که  سالانه بیش از هزار و ٨٠٠خانوار در کردستان مشغول به تولید محصول سیب‌زمینی هستند و در هر هکتار برای چند نفر شغل فصلی ایجاد می‌شود.

,

, ,

به دلیل اجباری نبودن رعایت الگوی کشت، هرسال از سوی وزارت جهاد کشاورزی شاهد تکرار سریال نامتعادل بودن بازار تولید و تقاضای سیب‌زمینی در بازار هستیم که نیاز است مسئولان به فکر این قشر زحمتکش باشند و فکری کنند تا گوشه‌ای از ضرر و زیان جبران شود.

,

واضح است که افزایش سطح زیر کشت سیب‌زمینی در استان به تولید مازاد این محصول، کاهش قیمت سیب‌زمینی در بازار، ماندن سیب‌زمینی روی دست کشاورزان و در نهایت متضرر شدن کشاورزان استان به ویژه  در دو شهرستان دهگلان وقروه منجر شده است که حتی خرید تضمینی محصول نیز دوای درد کشاورزان نخواهد بود.. 

,

, ,

به طوری که  در یک سال قیمت سیب زمینی آنچنان بالا می رود که دور از انتظار همگان است و سال بعد آنقدر کاهش می یابد که کشاورزان محصول خود را دور می ریزند یا حتی برداشت نمی کنند

,

محصول سیب زمینی در صنایع کشور برای تولید چیپس کاربرد دارد و در خانواده ها نیزمصرف می شود به نظر می رسد با توجه به برداشت سالانه چند هزار تن سیب زمینی در کردستان، راه اندازی کارخانه های فراوری تنها راه جلوگیری از ضرر کشاورزان سیب زمینی کار است.

,

, ,

نبود سردخانه نگهداری و انبار ذخیره محصول و همچنین قوانین دست و پا گیر بانک ها در ارائه تسهیلات کشاورزی، خرید وسایل کشاورزی و کاشت و برداشت مکانیزه از دیگر مشکلات کشاورزان سیب زمینی کار کردستانی است که امید است حل و فصل شود.

,

خبرنگار ما با توجه به گله مندی کشاورزان شهرستان دهگلان از نزدیک با آنان به گفتگو پرداخت...

,

 احمدی تولید کننده محصول سیب زمینی شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده کشاورزان سیب زمینی کار را کاهش قیمت ونبود انبار ذخیره عنوان کرد وگفت: این مشکل با عث منجر به ضرر کشاورز ویا عدم رغبت برای کشت می شود که نیاز است دولت در زمینه ساخت انبار، تسهیلات در اختیار کشاورزان قراردهد تا کشاورز درهنگام برداشت محصول مجبور به فروش به قیمت ناچیز نباشد.

,

, ,

امیری یکی دیگر از کشاورزان شهرستان دهگلان می گوید امسال کشاورز بذر سیب زمینی با هر کیلو 6 هزار تومان خریدار نموده وبا هزینه های دیگرقیمت هر کیلو گرم 9 هزار تومان تمام می شود و در هرهکتار هم باید 5 تن کشت شود که اگر در هرهکتار کمتر از 30 تن برداشت شود کشاورز به شدت دچار ضرر می شود از مسئولین تقاضا داریم در موقع فروش این محصول به داد کشاورزان برسند.

,

وی در ادامه گفت: کشاورزانی که خود زمین ندارند و برای کشت این محصول زمین اجاره کرده اند در هرهکتار با اجاره بهای زمین مبلغ 60 میلیون تومان هزینه کرده اند و در هر هکتار 40 تن برداشت می شود که در واقع این کشاورز متضرر می شود.

,

  

, ,

بهمنی یکی دیگر از تولید کنندگان این محصول اظهار داشت: با وجود  کشت در حد صادرات این محصول در دو شهرستان دهگلان وقروه  به علت مسدود شدن مرز با عراق در زمینه  صادرات مشکل داریم که همین امر باعث کاهش قیمت این محصول شده است که  از مسئولین استان وشهرستان انتظار داریم  درهنگام فصل برداشت  از کشاورزان حمایت کنند.

,

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه به کشت این محصول نیاز است که کارخانه صنایع تبدیلی دراستان وجود داشته باشد تا تولید کننده حداقل بتواند محصول خود را دراستان به فروش برساند.

,

احمدی دیگر کشاورز دهگلانی اظهار کرد: کیفیت محصول قروه و دهگلان چندین برابر محصول استان های دیگر است اما متاسفانه همواره زمان برداشت سیب زمینی مرزها بسته می شود و این مساله یکی از مشکلات منطقه قروه و دهگلان است.

,

  

, ,

وی با بیان اینکه متاسفانه سود اصلی این محصول به جیب دلالان و میدان بار می رود گفت: کشاورزی که یک سال زندگی خود را بر روی کشت این محصول گذاشته پس از برداشت و وقتی برای فروش به میدان بار می برد با قیمتی بسیار کم از وی خریداری می کنند و در این میان سود اصلی به جیب دلالان می رود.

,

کریمی دیگر کشاورز دهگلانی اظهار داشت: متاسفانه موقع خرید محصول پول نقد به کشاورز داده نمی شود، در حالیکه کشاورز تمامی هزینه ها را نقد پرداخت می کند اما گاهی حتی سه ماه طول می کشد تا پول به جیب کشاورز برسد.

,

وی افزود: محصولات کشاورزی بجز گندم و کلزا مابقی قیمت ندارند و دلال برای آنان قیمت تعیین می کند و کشاورز نیز چون انباری برای نگهداری ندارد مجبور است محصول خود را بر سر زمین بفروشد و با ضرر و زیان زیادی مواجه شود.

,

, ,

این سیب زمینی کار دهگلانی مشکل دیگر سیب زمینی کاران را بیمه آنان عنوان دکرد و گفت: هیچگونه نظارتی بر روی چگونگی پرداخت بیمه انجام نمی شود و از سازمان های مربوطه انتظار داریم نظارتی جدی بر این مهم نیزداشته باشند.

,

وی از مسئولان درخواست کرد قیمتی کارشناسی بر روی این محصول بگذارند که هم کشاورز ضرر نکند و هم دست دلالان در این میان بسته شود.

,

, ,

نکته ای که بیشتر کشاورزان از آن گله مند هستند سیاست های تشویقی برای صادرات محصولات کشاورزی است که بیشتر برای دلالان است نه تولید کننده گان و نکته ی مهم تر اینکه اکثر سیاست های تجاری کشوردر مبادلات مرزی  زمانی تبیین و تعیین می شود که محصول از دست کشاورزان منطقه با حداقل قیمت ها  خارج شده و دلالان  سود نهایی را می برند و همه تشویق ها نیز برای آنهاست.

,

کشت بدون برنامه و صادر نشدن محصولات تولیدی سبب شده تا کشاورزان مزد زحمت یک‌ساله خود را به راحتی از دست بدهند چراکه کشاورزان معتقدند هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت هم جوابگو نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه