اخبار داغ

در گفتگو با روانشناسان مطرح شد؛

سوء رفتار نوجوانان رهاورد برنامه های ماهواره ای/ به سلاح سواد رسانه مسلح شویم

سوء رفتار نوجوانان رهاورد برنامه های ماهواره ای/ به سلاح سواد رسانه مسلح شویم
به گفته روانشناسان تماشای برنامه های ماهواره ای بدون هیچ گونه محدودیتی در کنار سایر اعضای خانواده باعث سوء رفتار نوجوانان می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ افزایش کانالهای تلویزیونی و روی آوردن برخی خانواده ها به برنامه های ماهواره ای موجب شده است که تلویزیون  به عنوان بخش جدایی ناپذیر در برنامه های اوقات فراغت خانواده سهم بسزایی در جهت دهی افکار و رفتار کودکان و نوجوانان داشته باشد تا جائیکه تماشای برخی برنامه های تلویزیونی چالشی اساسی در امر تربیت فرزندان در پی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

مهدی ترکمان ، روانشناس کودک و خانواده در گفتگو با خبرنگار عصر همدان در خصوص آسیبهای رسانه تلویزیون گفت: یکی از آسیب های تماشای تلویزیون ترویج خشونت در بین کودکان و نوجوانان است. تحقیقات نشان می دهد مشاهده صحنه های خشونت آمیز گرایش به پرخاش را بالا می برد.

,

 

,

روانشناس مشاور خانواده: فرهنگ گسست و شگاف بین نسلها حاصل تماشای غیر منتقدانه تلویزیون

, روانشناس مشاور خانواده: فرهنگ گسست و شگاف بین نسلها حاصل تماشای غیر منتقدانه تلویزیون, روانشناس مشاور خانواده: فرهنگ گسست و شگاف بین نسلها حاصل تماشای غیر منتقدانه تلویزیون,

وی افزود: استفاده از کانالهای ماهواره ای موجب  افزایش بیداری جنسی و دسترسی سریع به اطلاعات جنسی می شود و تماشای برنامه های ماهواره ای  بدون هیچ گونه محدودیتی در کنار سایر اعضای خانواده باعث سوء رفتار نوجوانان می شود. یکی دیگر از پیامدهای تماشای صرف و غیر نقادانه  برنامه ها و سریالها، فرهنگ گسست و درگیری و شکاف بین نسل ها است. تاثیر برنامه های ماهواره ای بر روی جوانان و نوجوانان بدین سبب که فرصت بیشتری برای تماشای برنامه ها و مقایسه خود با شخص اول فیلم انجام می دهند بیشتر است .

,

این روانشناس ادامه داد: اتلاف وقت، وابستگی، کاهش تعاملات واقعی، پایین آمدن بازدهی و عملکرد افراد و گرایش به مصرف گرایی از دیگر پیامدهای منفی تماشای صرف و منفعلانه است .

,

ترکمان در خصوص آسیبهای تلویزیون اظهار داشت: عده ای از والدین تصور می کنند  آسیب ها مختص دیگران است و آنها از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از رسانه های گوناگون والدین باید در کنار تماشای تلویزیون بهره برداری آگاهانه و فعالانه و نقادانه از برنامه ها داشته باشند .

,

وی تاکید کرد: خانواده ها باید برنامه ها را هدفمند و متناسب با سن اعضای خانواده  و ارزش های خانوادگی در نظر بگیرند .

,


یک مدرس دانشگاه: سواد رسانه ای مهارتی برای کاهش تبعات سوء رسانه ها

,
, یک مدرس دانشگاه: سواد رسانه ای مهارتی برای کاهش تبعات سوء رسانه ها, یک مدرس دانشگاه: سواد رسانه ای مهارتی برای کاهش تبعات سوء رسانه ها,

سهیلا خالقی تبار مدرس دانشگاه و مشاور خانواده در خصوص لزوم سواد رسانه ای در دنیای امروز گفت: سواد رسانه ای در اصل یک مهارت برای کاهش تبعات سوء رسانه است.

,

وی افزود: برای مدیریت اطلاعات ناگزیر از ترویج  سواد رسانه ای هستیم . ما باید  شناخت و آگاهی از تاثیرات برنامه ها داشته باشیم و در یک چارچوب و برنامه هدفمند از رسانه ها استفاده کنیم .

,

وی تاکید کرد: ارزیابی اطلاعات رسانه ای بر اساس تجربیات، باورها، فرهنگ و مذهب ما شکل می گیرد. رسانه ها به صورت تدریجی و ناخود اگاه بر روی افراد تاثیر میگذارند.  بنابراین باید بتوانیم آنچه را که رسانه در باور ما می گنجاند،  نقادانه و به دور از هرگونه تعصب بررسی کنیم و آن را با چارچوب های خود مطابقت دهیم  با این کار میتوانیم مطمئن باشیم که  فعالانه عمل کرده ایم.

,

این روانشناس به خانواده ها توصیه کرد: از همان دوران طفولیت به کودکان اموزش دهید که به اندازه همان وقت و فرصتی که صرف می کنند بازخورد دریافت کنند.  از کودکان سوال کنید که آیا این کار ارزش از دست دادن وقت را دارد یا خیر؟ با این کار و سوالات به مرور خودکنترلی در بچه ها شکل می گیرد .

,

خالقی تبار در پایان گفت: والدین باید سعی کنند رابطه خوبی با فرزندان خود داشته باشند. دیدن برنامه ها و انجام بازی های مختلف باید بر اساس زمان بندی خاصی صورت گیرد. والدین می توانند نظارت مستقیم و غیر مستقیم در انتخاب بازی ها و برنامه ها برای فرزندانشان  داشته باشند .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه