اخبار داغ

در گفتگو با دانا عنوان شد؛

قرائت گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازها هفته آینده در صحن مجلس/ فولادگر: تصویب قانون برای اجرای طرح ساماندهی صنعت خودرو ؛ به زودی

قرائت گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازها هفته آینده در صحن مجلس/ فولادگر: تصویب قانون برای اجرای طرح ساماندهی صنعت خودرو ؛ به زودی
حمیدرضا فولادگر به وضعیت بازار خودرو اشاره کرد و گفت: طرح حاشیه بازار به شرطی می توانست وضعیت نابسمان صنعت خودرو را بهبود ببخشد که خودرو سازان می توانستند به بازار غلبه کنند یعنی به تقاضا غلبه کنند، اما چون تولید به خاطر تحریم ها و شرایط اقتصادی کاهش و افت پیدا کرد نتوانستند جوابگوی تقاضا باشند.
[

«حمیدرضا فولادگر» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به بازار نابسمان خودروهای داخلی اظهار داشت:  در مجلس یک طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو داریم که در جریان است؛ این تحقیق و تفحص در حال تکمیل شدن است و در هفته آینده نیز آماده قرائت در صحن علنی مجلس می شود که در حقیقت این کار یک کار نظارتی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با اشاره به این که یک طرح قانون گذاری -که طرح ساماندهی صنعت خودرو است- هم برای کنترل بازار خودرو در مجلس وجود دارد، گفت: با توجه به این که شورای نگهبان ایراداتی را به طرح ساماندهی صنعت خودرو وارد کرده است، در حال حاضر مجلس در صدد رفع ایرادات موجود است که آن هم می تواند تا حد زیادی به بحث سامان دهی صنعت خودرو کمک کند.

,

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطر نشان کرد: یک سری جلساتی هم بعضاً در کمیسیون صنایع و معاون و همچنین کمیسیون ویژه تولید ملی که بنده مسئول آن هستم، برگزار می شود که در آن جلسات به موضوع و مباحث نظارتی پرداخته می شود.

,

فولادگر عنوان کرد: مهم ترین مسئله در بهبود شرایط فعلی صنعت خودرو این است که باید این اصلاح ساختار در صنعت خودرو صورت بگیرد؛ در واقع تا این ساختار اصلاح نشود، همچنان شاهد این گونه مشکلات در بازار و صنعت خودرو خواهیم بود.

,

وی در پاسخ به این سوال که "آیا قیمت ماشین های داخلی واقعی است؟" گفت: بحث قیمت تمام شده خودروها، با توجه به شرایط اقتصادی کشور تعیین می شود؛ حالا ممکن است که یک حاشیه سودی هم کارخانه برای خودش در نظر بگیرد، اما این بحث هایی که در فضای مجازی و حقیقی در رابطه با قیمت خودرو مطرح میشود واقع بینانه نیست، این که می گویند قیمت واقعی و تمام شده خودروهای داخلی یک سوم یا یک دوم قیمت است واقعاً این طور نیست.

,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه افزود: خواه یا ناخواه قیمت برخی مواد اولیه مثل فلز، غیر فلز، آلومینیوم، مس، و.... که همه این ها مواد اولیه هستند افزایش داشته و از طرفی هم دستمزدها افزایش داشته است. یک وقت می گوییم باید قیمت کمتر از این باشد اما یک وقت هم باید قیمت تمام شده ما با افزایش بهره وری و کاهش هزینه های بالاسری متعادل شود؛ اما این که بگوییم نصف و یا دو سوم قیمت ها حباب است در حقیقت این بحث هایی که می شنویم منطقی نیست. با یک آنالیز می توان دید که در یک خودرو چه میزان فلز، غیر فلز و مواد اولیه به کار رفته و همچنین با برآورد هزینه بالاسری و هزینه نیروی انسانی می توان قیمت خودرو را تخمین زد.

,

فولادگر به علل عدم تاثیر سیستم نرخ گذاری حاشیه بازار در بهبود وضعیت صنعت خودرو کشور اشاره کرد و گفت: علت این است که خودرو سازان نتوانستند به درستی محصولات خود را توزیع کنند و بر همین اساس تولید خودرو سازان کاهش پیدا کرد؛ حاشیه بازار به شرطی جواب می داد که خودرو سازان می توانستند به بازار غلبه کنند یعنی به تقاضا غلبه کنند اما چون تولید به خاطر تحریم ها و شرایط اقتصادی کاهش و افت پیدا کرد، نتوانستند جوابگوی تقاضا باشند؛ بنابراین همچنان گپ عرضه و تقاضا باقی ماند و فروش حاشیه بازار هم نتوانست خیلی به این وضعیت سامان بدهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه