اخبار داغ

"رنگ افزایی" به بخشی از پرتقال‌های بازار/ مردم پرتقال‌های دورنگ را خریداری کنند

"رنگ افزایی" به بخشی از پرتقال‌های بازار/ مردم پرتقال‌های دورنگ را خریداری کنند
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: پرتقال‌های که اکنون در بازار عرضه می‌شود نارس هستند و با استفاده از روش‌های "رنگ افزایی" یا "سبز زدایی" تغییر رنگ داده شده‌اند تا بازار پسند شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا شعبانی با تاکید بر اینکه پرتقال‌ها از نیمه ابتدایی ماه آینده آمده برداشت می‌شوند، اظهار کرد: پرتقال برای برداشت از درخت باید تا حدودی دو رنگ (سبز و زرد) شده و حداقل قند تولیدی در آن به مرز ۶.۵ رسیده باشد تا آماده برداشت شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی ادامه داد: در کشور ما نیمه ابتدایی آبان ماه پرتقال‌ها به مرور آماده برداشت می‌شوند و می‌توان آن‌ها را برای عرضه به مصرف کننده راهی بازار کرد.
,
 
,
شعبانی با بیان اینکه برداشت زود هنگام پرتقال در سال جاری اتفاق افتاده است، افزود: شایع کاهش قیمت پرتقال توسط دلالان موجب شده تا باغداران اقدام به برداشت زود هنگام پرتقال از درختان و فروش آن کنند.
,
 
,
به گفته شعبانی؛ رنگ پوست این پرتقال‌ها به دلیل برداشت زودهنگام سبز رنگ است و برای تغییر رنگ پوست به زرد رنگ و بازار پسندی آن از دو روش استفاده می‌شود.
,
 
,
وی یکی از این روش‌ها را "سبز زدایی" که تغییر رنگ پوست با استفاده از گاز ایتلن است را عنوان کرد.
,
 
,
شعبانی اظهار کرد: در این روش پس از انبار، پرتقال‌های نارس را در معرض درصدی پایینی از گاز اتیلن قرار می‌دهند تا پوست آن‌ها تا حدودی تغییر زنگ دهد.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه این روش برای تغییر رنگ پوست پرتقال غیر مضر است، افزود: گاز اتیلن گاز کاملا طبیعی است که در بیشتر میوه‌ها در هنگام رسیدن متساعد می‌شود.
,
 
,
شعبانی یادآور شد که پوست پرتقال‌های که با این روش غیر مضر تغییر رنگ داده می‌شوند معمولا دو رنگ سبز و زرد دارند.
,
 
,
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران روش دیگر برای تغییر رنگ پرتقال‌های نارس را استفاده از رنگ‌ها مصنوعی مضر دانست.
,
 
,
شعبانی نام این روش را روش "رنگ افزایی" عنوان کرد و افزود: در این روش از رنگ‌های مصنوعی برای ایجاد رنگ زرد در پوست پرتقال استفاده می‌شود.
,
 
,
وی گفت: معمولا رنگ پوست پرتقال‌های که با این روش رنگ آمیزی می‌شوند زرد متمایل به نارنجی است.
,
 
,
شعبانی با تاکید بر اینکه که ما نیز به شدت مخالف استفاده از این روش مضر هستیم، افزود: وزارت جهادکشاورزی، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه قانونی مقابله با اینگونه تخلفات دارند.
,
 
,
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اضافه کرد: البته عمده پرتقال‌های عرضه شده در بازار به روش "سبز زدایی" تغییر رنگ داده شده و غیرمضر هستند، اما به مردم توصیه می‌کنیم تنها از میوه‌های استفاده کننده که دو رنگ سبز و زرد دارند.
,
 
,
شعبانی اظهار کرد: در نهایت هر روشی که برای عرضه پرتقال‌های نارس به بازار استفاده شود به زیان تولیدکنندگان خواهد بود چراکه اعتماد مشتریان را از بین برده و تقاضا را کاهش می‌دهد.
,
 
,
منبع: ایلنا
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه