اخبار داغ

ساختار اقتصادی کشور، صادرات محور نیست

ساختار اقتصادی کشور، صادرات محور نیست
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ساختار اقتصادی کشورمان، صادرات محور نبوده است، گفت: تولید صادرات محور در کشورمان هنوز بحث جدیدی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای حمید زادبوم با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به تغییرات نرخ ارز در سال گذشته افزود: با توجه به اینکه این تغییرات، برنامه ریزی شده نبود و در فرآیند زمان، اتفاق نیفتاده بود، شوکی را به صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها و شرایط ویژه قیمتی را نیز به مواد اولیه و تامین آن وارد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی با اشاره به اینکه ظرفیت صادراتی در بخش رقابت پذیر تولید در کشورمان، خیلی کم است، ادامه داد: از برنامه سوم توسعه جمهوری اسلامی ایران، صادرات، محور اصلی بوده و هدف گذاری شده است. آقای زادبوم گفت: اولویت ما در سال ۹۸ از نظر بازار، کشور‌های همسایه و شرکای مهم است و از نظر کالا، اولویت با بخش‌هایی است که ارزش افزوده بالاتری دارد مانند بخش دانش بنیان، خدمات، دارو و تجهیزات پزشکی، کاشی و سرامیک، شیرینی و شکلات، فرش ماشینی و زعفران. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تشکل گرایی یکی از اهداف اصلی سازمان توسعه تجارت برای توسعه صادرات است.
,
 
,
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران هم با حضور در این برنامه گفت: کاهش ارزش پول ملی، ابزاری برای توسعه صادرات است، اما این توسعه صادرات اتفاق نیفتاد. آقای بهرام شکوری افزود: در سال ۱۳۹۷ در بخش‌های مختلف، رشد منفی داشتیم از جمله در صنعت حدود منفی ۶ درصد و در کشاورزی هم منفی بود و این به سیاست گذاری‌های دولت در سال ۹۷ بر می‌گردد. وی ادامه داد: متاسفانه دولت، نرخ دستوری ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را برای دلار تعیین کرد و این موضوع اثرش را گذاشت و اجازه نداد تولیدکنندگان بتوانند از آثار مثبت افزایش قیمت ارز برای توسعه صادرات استفاده کنند.
,
 
,
آقای شکوری اضافه کرد: با آمدن آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی، رشد مثبتی در برخی بخش‌ها ایجاد شد. وی گفت: ما به عنوان تولیدکننده و صادرکننده از دولت می‌خواهیم موانع، ایجاد نکند، اما بستر را آماده کند. رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی افزود: برای رقابت با دنیا باید هم وزن آن‌ها شویم و زیرساخت‌ها از جمله نرخ بهره پایین و حمل و نقل ریلی و دریایی را آماده کنیم. آقای شکوری گفت: وضع عوارض صادراتی موجب می‌شود صادرکنندگان داخلی بازار‌های صادراتی خود را دست بدهند لذا همه دست اندرکاران صادراتی کشور باید تلاش کنند تا صادرات توسعه یابد.
,
 
,
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی هم در این برنامه گفت: به علت نیاز کمتر بخش کشاورزی به ارز، این بخش از نوسانات ارز آسیب کمتری دید، اما بیشترین آسیب این بخش از تغییرات مکرر دستورالعمل ها، بخشنامه‌ها و مقررات بود. آقای علی محمد شریعتی مقدم با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ برای صادرات، برنامه ریزی نداشتیم، ادامه داد: در ۱۰۰ سال گذشته هیچ وقت برنامه ریزی برای توسعه صادرات نداشتیم و باید از فرصت ها، بهتر استفاده کنیم.
,
 
,
وی گفت: در سال‌های گذشته به ویژه در ۲ سال اخیر بیشترین نوسان را در دستورالعمل‌ها به ویژه در بخش کشاورزی داشتیم. آقای شریعتی مقدم افزود: از یک طرف تولید محصولات کشاورزی با امنیت غذایی گره خورده و از طرف دیگر بیشترین مزیت صادراتی ما در بخش کشاورزی است. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی گفت: سازمان توسعه تجارت ایران یکی از بازیگران عرصه اقتصادی است و بخش تصمیم گیر در سطح کلان‌تر و راهبردی باید به موضوع صادرات، توجه جدی‌تر داشته باشد.
,
 
,
وی افزود: در حدود ۲۳ سال اخیر متأسفانه نوسان زیادی در بخش صادرات داشته ایم. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی از دولت و تصمیم گیران خواست تا صادرات را در اولویت قرار دهند تا از این فرصت استفاده کنیم و اقتصاد منهای نفت را هدفگذاری و عملی کنیم. آقای شریعتی مقدم گفت: صادرکننده در پی یارانه و جایزه و هدیه نیست بلکه نیازمند حمایت عملی اقتصادی است.
,
 
,
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بی شماری در داخل کشور داریم، افزود: درآمد‌های ناشی از واحد‌های دامپروری، صنایع کشاورزی و تبدیلی و گردشگری می‌توانند جایگزین درآمد‌های نفتی شوند. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته، صادرکنندگان ما خون دل خوردند از اینکه ارز وارداتی ما ارزان‌تر از ارز صادراتی بوده است، گفت: حدود ۲۰ هزار کیلو زعفران تولید کشورمان به طور غیرمستقیم به افغانستان قاچاق و به نام این کشور صادر شده است.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه