اخبار داغ

هر آغاز را پایانی است اما ...

پروژه ای که قرعه فال احداث آن به نام هیچکدام از 6 شهردار سنندج نیفتاده است!

پروژه ای که قرعه فال احداث آن به نام هیچکدام از 6 شهردار سنندج نیفتاده است!
شاید «پیمان سنندجی» شهردار سال‌های ابتدایی دهه 80 شهر سنندج، وقتی برای اولین بار خبر از احداث تله کابین در آبیدر را داد، هیچگاه فکر نمی‌کرد که راه اندازی این پروژه، به عمر خدمت خودش و پنج شهردار پس از او هم نمی‌رسد. پروژه‌ای که با گذشت بیش از 15 سال، هنوز مسکوت مانده و در این شهر فقط خاک می‌خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، در دهه 70 و 80 مسئولین برنامه‎ها و طرح‎های بلندپروازانه‎ای برای تبدیل کوه آبیدر به قطب گردشگری کُردستان و حتی غرب کشور را داشتند که از برجسته‎ترین آنها، طرح احداث "تله کابین" آبیدر بود که در اویل دهه 80 کلید احداث آن با نصب پایه‎های آن زده شد و به ناگهان متوقف شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

رویای دست نیافتنی احداث تله کابین آبیدر در حالی عمر بیش از یک دهه خود را سپری می‎کند که آبیدر نه تنها آن رنگ و بوی گذشته را ندارد، بلکه سیمای آن در بهار زرد و در تابستان توسط مغرضین آتش زده می‎شود.

,

بحث احیای تله کابین آبیدر در زمان شهردار سابق سنندج نیز مورد توجه قرار گرفت و رقم‎هایی برای آن تعیین شد، اما گویا مسئولان در شعار و حرف زدن متبحرو در عمل .....!

,

شاید «پیمان سنندجی» شهردار سال‌های ابتدایی دهه 80 شهر سنندج، وقتی برای اولین بار خبر از احداث تله کابین در آبیدر را داد، هیچگاه فکر نمی‌کرد که راه اندازی این پروژه، به عمر خدمت خودش و پنج شهردار پس از او هم نمی‌رسد. پروژه‌ای که با گذشت بیش از 15 سال، هنوز مسکوت مانده و در این شهر فقط خاک می‌خورد.

,

شهردار سنندج از تله‌کابین آبیدر بعنوان یکی از پروژه‌های زیرساختی هزینه‌بَر نام ‌بُرد که با وجود گذشت بیش از یک دهه و نیم از استارت اولیه، تاکنون به نتیجه نرسیده است.

,

حشمت‌الله صیدی می‌گوید: تله‌کابین سنندج به تنهایی و با توجه به جمعیّت سنندج و سرانه درآمدی، یک پروژه با صرفه اقتصادی بالا محسوب نمی‌شود، این در شرایطی است که این پروژه با توجه به نرخ ارز و تورم و تسهیلات مناسب اعطایی دولت می‌توانست تا اوایل سال ۹۳ توسط شهرداری و با استفاده از منابع داخلی و تسهیلات، راه اندازی شود.

,

در شرایط کنونی و با توجه به اوضاع اقتصادی و نرخ ارز، تأمین هزینه‌های احداث پروژه عملاً از توان کل شهرداریهای کشور خارج بوده و تنها راه اجرای پروژه تله‌کابین سنندج، استفاده از توان فنی و مالی و مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر است.

,

اگرچه شهردار سنندج آب پاکی را روی دست ما ریخت امّا از آن بعنوان فرصت اقتصادی هم یاد کرد.

,

تغییرات مدیریت شهری از عوامل تعلل در روند احداث پروژه

, تغییرات مدیریت شهری از عوامل تعلل در روند احداث پروژه, تغییرات مدیریت شهری از عوامل تعلل در روند احداث پروژه,

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، کارآفرینی و گردشگری شورای شهر سنندج چندی پیش با اشاره به اینکه پروژه تله کابین در سال ۸۲ مطرح و در سال ۸۴ نیز قرارداد آن منعقد شده است، اظهار کرد: این پروژه به عنوان یک پروژه‌ هزینه‌ای درنظر گرفته شده بود و صرفا فقط طراحی مبدا و مقصد پروژه صورت گرفته بود.

,

ارسطو گویلی افزود: در ابتدای امر قراردادی به مبلغ ۲ میلیون و ۸۶۱ هزار یورو با نماینده شرکت پومای فرانسه برای انجام طراحی، واردات تجهیزات، نصب و راه اندازی این پروژه منعقد شده و براساس این قرارداد، مبالغی نیز پرداخت‌ شده است.

,

وی، علت به نتیجه نرسیدن این پروژه را، تغییرات مداوم مدیریت شهری شامل مجموعه شهردار و معاونین، شورای شهر و همچنین سایر موانع، یا عدم همکاری سایر سازمان‌ها و ادارات مرتبط دانست و افزود: در این قضیه، همه تقصیرها را به گردن یکدیگر می‌اندازند اما من از کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر درخواست می‌کنم که اگر تخلف و یا کم‌کاری انجام شده، به صورت جدی ورود پیدا کند.

,

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از ایجاد سازمان سرمایه گذاری شهرداری، پروژه تله کابین به عنوان یک اولویت دوباره مطرح شد، تصریح کرد: ما از دو سال قبل به این پروژه ورود پیدا کردیم و در حال حاضر تنها اطلاعاتی که در دسترس است، فقط مسیر تله کابین است. در ابتدا به صورت هزینه‌ای به این پروژه نگاه شده و سایر جوانب کار از جمله بخش‌های گردشگری و … برای آن پیش بینی نشده است.

,

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر سنندج اضافه کرد: ما مجبور شدیم که دوباره از صفر شروع کنیم که در این راستا نیاز به مطالعه دوباره پروژه را داشتیم. سازمان سرمایه گذاری شهرداری این مطالعات را در مرحله اول به یک شرکت واگذار کرد که این شرکت کار خود را شروع کرد اما ظاهرا نتوانست آن را ادامه دهد. در حال حاضر یک شرکت دیگر در حال انجام مطالعات آن است.

,

حال باید دید تصمیم بر احداث تله‌کابین در آبیدر به عنوان نگین زیبای این دیار که در گذشته ها گرفته و متناسب با آن هزینه‌های بسیار زیادی صرف شد و طی این سالیان متمادی شوهای تبلیغاتی توسط برخی از نمایندگان مردم سنندج در مجلس و افراد جویای نام و شهرت ارائه شد به کجا ختم خواهد شد؟!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه