اخبار داغ

نویسنده قزوینی:

ثبت خاطرات دفاع مقدس فرهنگ شهادت را احیا می‌کند/ نبود آثار عامه پسند خلاء ادبیات پایداری است

ثبت خاطرات دفاع مقدس فرهنگ شهادت را احیا می‌کند/ نبود آثار عامه پسند خلاء ادبیات پایداری است
نویسنده قزوینی گفت: معتقدم که فعالیت در این حوزه و گردآوری خاطرات شهدا، جانبازان، رزمندگان، ایثارگران و آزادگان به ‌نوعی ارزش‌گذاری به فرهنگ جهاد و شهادت محسوب می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص، شعر و کتاب جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ایرانیان دارد به طوری که هر برگی از تاریخ این کشور به نام هنرمندان و ادیبان بسیاری رقم خورده است و در هر گوشه‌ای از دفتر تاریخچه این سرزمین می‌توان بزرگان صاحب نام این عرصه را یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

زینت السادات موسوی فرزند شاعر آئینی شهر قزوین سید جلال موسوی است که در کارنامه خود آثاری با موضوع دفاع مقدس دارد؛ این نویسنده قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، اظهار کرد: از قدیم اشتیاق به هنر و ادبیات در خانواده ما موروثی بود و خوشنویسی، شاعری و نویسندگی ریشه در استعداد و علاقه خانوادگی ما داشت.

, شاخص،,

وی افزود: از همان دوران نوجوانی با عرصه هنر و نویسندگی آشنا شدم و تشویق‌های خانواده مرا بر آن داشت تا قلم ‌به ‌دست بگیرم و دست به نگارش مطالب ادبی کوتاه و طراحی جدول کلمات متقاطع برای درج در هفته‌‌نامه‌های محلی بزنم.

,

موسوی ادامه داد: در کنار دریافت مدرک کارشناسی ارشد با گرایش تاریخ ایران اسلامی و تشویق اساتیدم تصمیم گرفتم در راستای ارتقاء فرهنگ دفاع مقدس به‌ طور جدی در حوزه تاریخ شفاهی به فعالیت بپردازم.

,

, ,

این نویسنده قزوینی گفت: ترغیب‌های پدرم که از پیشکسوتان شعر و ادبیات استان قزوین است نیز انگیزه‌ خوبی برای ورود به عرصه فرهنگی بود.

,

نویسنده دفاع مقدس بیان کرد: معتقدم که فعالیت در این حوزه و گردآوری خاطرات شهدا، جانبازان، رزمندگان، ایثارگران و آزادگان به ‌نوعی ارزش‌گذاری به فرهنگ جهاد و شهادت محسوب می‌شود.

,

وی افزود: در طول سال‌های اخیر فعالیت‌های چشمگیری بخصوص از سوی نویسندگان بانو در عرصه ادبیات پایداری و حوزه دفاع مقدس به بار نشسته است اما متأسفانه هنوز هم حرف‌ها و خاطرات زیادی به دلایل مختلف چه از سوی مصاحبه‌گران و نویسنده‌ها و چه از طرف صاحبان خاطرات، ابراز نشده و در کنج اذهان راویان پنهان مانده است که باید کشف و رونمایی شود.

,

 

,

موسوی اضافه کرد: شیوه‌ام الگوبرداری محض از هنرمندان و نویسندگان عرصه دفاع مقدس نیست، بلکه معتقدم هر نویسنده و هنرمندی باید الگو و سبک و شیوه خود را بیابد و به منصه ظهور برساند.

,

این نویسنده قزوینی بیان کرد: با این ‌وجود مطالعه آثار حمید حسام، نویسنده همدانی که جوانی خود را در جبهه‌های نبرد سپری کرده و موجب شده تا دفاع مقدس رویکرد اصلی وی در نگارش و خلق آثارش باشد نیز برایم خواندنی‌تر است بخصوص اثر زیبای “وقتی مهتاب گم شد”.

,

وی یادآور شد: اولین اثری که در حوزه دفاع مقدس به ثمر رساندم مربوط می‌شد به پیشنهادی از سوی استاد بزرگوارم احمد دهقان نویسنده برجسته حوزه دفاع مقدس که به نام “گیلان غرب” بود و در همین راستا اثر دیگری درباره مناطق جنگی به نام “چنگوله و چیلات” تدوین کردم اما دغدغه‌ای که ذهنم را مشغول می‌کرد فعالیت در زادگاهم بود.

,

نویسنده دفاع مقدس ادامه داد: با دعوت به همکاری از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان‌های دیگر کتاب‌هایی درباره زندگینامه شهیده رقیه رضایی به نام “نوعروس”، فعالیت بانوان امدادگر قزوینی در دفاع مقدس به نام “به قول پروانه”، زندگینامه منوچهر مهجور به نام “مرد روزهای بارانی” و زندگینامه داستانی برادر جانباز مصطفی نجفی به نام “مثل خواب دم‌صبح” را به نگارش درآوردم.

,

این هنرمند قزوینی گفت: اکنون دو اثر دیگر را در مرحله چاپ دارم که در کنار این فعالیت‌ها نیز در زمینه برپایی کنگره سه هزار شهید استان قزوین با مسئولان مربوطه مشارکت و همکاری­ داشته‌ام.

,

وی تصریح کرد: به مدد یکی از دوستان، داستانی به نام “کبوتر نامه‌رسان” با موضوع دفاع مقدس که مربوط به شهر قزوین بود به جشنواره ادبی یوسف در سال ۱۳۹۷ ارسال شد.

,

این نویسنده دفاع مقدس در ادامه بیان کرد: این اثر، باز پرداخت داستانی از اتفاقات واقعی و حقیقی زندگی مردی به نام حسن حداد زادگان است که در طول سال‌‌های دفاع مقدس، مسئولیت دشوار اطلاع‌رسانی خبر شهادت رزمندگان قزوینی به خانواده‌هایشان را بر عهده داشت و در این جشنواره موفق به کسب رتبه دوم جایزه ادبی یوسف شدم.

,

, ,

موسوی افزود: کتاب “مثل خواب دم‌صبح” زندگی‌نامه برادر جانباز مصطفی نجفی در قالب داستانی است که فرایند تولید این کتاب در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ هم‌زمان با شرکت در کارگاه‌های تاریخ شفاهی حوزه هنری قزوین کلید خورد.

,

 

,

وی ادامه داد: اثر مذکور داستان واقعی این برادر جانباز است که سعی شده با کاربرد اندکی تخیل و استفاده از دیگر عناصر و ارکان داستانی متنی نگاشته شود که ضمن رعایت امانت‌داری در انتقال رویدادها و حوادث، میان روایت ادبی و وقایع تاریخی و مستندات امور واقعی نسبت زیباشناسانه برقرار گردد.

,

این هنرمند قزوینی بیان کرد: در رابطه با جنس کار شهدا و حال هوایم  حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد؛ محتوای کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس و ساحت پاک شهید و شهادت، نه در دست من که بر دوش خود راویان و حاملان خاطرات است و به حرمت تجارب مصاحبه‌شونده‌ها، سکان این کشتی را تمام و کمال به دستان آن‌ عزیزان می‌سپارم.

,

وی ادامه داد: در طی پرداخت به این حوزه نیز شاهد اشک‌ها و لبخندهای مصاحبه‌شونده‌ها در حین روایت خاطراتشان از شهادت همسران و فرزندان، مجروح شدن و از دست دادن اعضای بدنشان و هزاران هزار خاطره تلخ و شیرین دیگر هستم.

,

این نویسنده دفاع مقدس در ادامه گفت: پابه‌پای آن‌ها می‌خندم و اشک می‌ریزم و همدردی می‌کنم، این است خصلت جدایی‌ ناپذیر همه هنرمندان که خداوند طبع لطیف و حساس را برای آفرینش آنچه نام هنر بر آن نهاده شده، به دست آن‌ها به امانت سپرده است.

,

موسوی ابراز کرد: متأسفانه ادبیات دفاع مقدس با وجود وفور آفرینش آثار مربوطه در سال‌های اخیر مخاطبان عام خود را از دست‌ داده است و می‌توان ادعا کرد این قصور و کوتاهی نه از جانب خوانندگان که تا حدودی از سوی نویسندگان فعال در این عرصه است.

,

وی بیان کرد: شخصیت محوری، پراکنده نویسی، موازی کاری، یکنواختی و عدم تنوع در سبک نگارش از جمله ضعف‌های برخی آثار است که البته خوشبختانه در فضای ادبیات داستانی و خاطره نگاری هنوز هم می‌توان امیدوار بود.

,

نویسنده دفاع مقدس افزود: با ارائه آثار با محتواتر و خلاقانه‌تر برای جلب نظر مخاطب می‌توان مشکل را رفع کرد تا کتاب و کتاب‌خوانی عرصه را به رقیب تازه‌وارد و نیرومندش یعنی فضای مجازی نبازد.

,

این نویسنده قزوینی خاطرنشان کرد: برای ثبت خاطرات شنیدنی که سه دهه از آن می‌گذرد باید هر چه سریع‌تر به سراغ افرادی برویم که علی‌رغم داشتن خاطرات ناب، گمنام مانده‌اند و حرف‌هایشان از طرف نهاد یا دستگاهی ثبت ‌نشده‌ است.

,

 

,

وی اظهار کرد: در همین راستا پیشنهادم برای نویسندگان تازه‌کار و علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه البته پیش از دست‌به‌قلم شدن حضور در مراسم خاطره‌گویی با حضور راویان دفاع مقدس است که خود در جنگ تحمیلی حضور داشته‌اند و شرکت در کارگاه‌های آموزشی و استفاده از محضر اساتید مطرح استانی و کشوری است.

,

موسوی افزود: نکته دیگر برای کسب تجربه، مطالعه سبک‌های متفاوت نویسندگان در قالب‌های مختلف ادبیات دفاع مقدس است تا به ‌عنوان پایه‌ و منبع الهام‌گیری برای خلق سبک مختص به خود نویسنده، مثمرثمر واقع شود.

,

نویسنده قزوینی ادامه داد: اجرای این پیشنهاد‌ها بدون شک بر روی خلق آثار نویسندگان نوپا اثری قابل‌توجه خواهد داشت.

,

این هنرمند قزوینی درباره انس با شهدا عنوان کرد: ارادت خاصی به شهید قاسم نصراللهی دارم چراکه شهید نصراللهی مرد باجذبه و محجوبی بود که در میان آدم‌هایی که از ترس دموکرات و کومله سعی در فرار از کردستان داشتند، در سمت فرمانده سپاه پاسداران بانه به مردم خدمت ‌کرد که در همان منطقه به شهادت رسید.

,

نویسنده دفاع مقدس تصریح کرد: با اینکه ادیبات و شاعران متعهد این سرزمین تمام هنر و استعداد خود را در آفرینش ادبیات دفاع مقدس به کار گرفتند اما ضعف در داستان‌نویسی دفاع مقدس سبب شده تا مخاطب علاقه‌مند به این حوزه، به کتاب‌های خاطرات بسنده کند یا به سایر حوزه‌های محتوایی رجوع کند.

,

موسوی بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی نیز برنامه آینده‌ام که در حال تلاش برای آفرینش آن هستم تولید یک رمان به ‌اصطلاح جوان ‌پسند و عاشقانه در حوزه ادبیات پایداری است.

,

وی در پایان بیان کرد: توصیه‌ام به نویسندگان نوپا این است که برای موفقیت در این مسیر، باید دلیرانه جنگید و از اهداف مقدس خود دفاع کرد تا به آرزوها تحقق بخشید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه