اخبار داغ

پایان یک توافق یک طرفه؛

راه بی‌بازگشت اروپا با اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی/ ضرورت تجدید نظر ایران در خصوص همکاری با آژانس انرژی اتمی در گام چهارم

راه بی‌بازگشت اروپا با اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی/ ضرورت تجدید نظر ایران در خصوص همکاری با آژانس انرژی اتمی در گام چهارم
15 روز به پایان گام سوم کاهش تعهدات برجامی باقی مانده است؛ در این بین شاهد هستیم که کشورهای اروپایی همانند دو گام قبل در موضع انزوا و سکوت قرار گرفته اند؛ بر اساس نظر کارشناسان چنانچه جمهوری اسلامی ایران گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را اتخاذ کند راه بازگشتی برای اروپا وجود نخواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ 18 اردیبهشت ماه سال گذشته بود که رئیس جمهور آمریکا خروج این دولت را از توافق نامه بین المللی برجام اعلام کرد. با این اقدام آمریکا، سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که به عنوان چارچوب قوانین بین المللی به منظور حل اختلاف در این توافق نامه باقی خواهند ماند. پس از خروج دولت آمریکا از برجام شاهد فشارهای حداکثری این دولت همچون قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی و ... بر علیه کشورمان بودیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

پس از عهد شکنی ترامپ، مسئولین ارشد، کارشناسان و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این راستا موارد متعددی از بد عهدی و پیمان شکنی مداوم دولت آمریکا را بیان کردند. با گذشت یک سال از این اقدام، همان گونه که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود مادامی که برجام منافع ملت ایران را تامین کند، به این تعهد پایبند خواهد بود.

,

در 18 اردیبهشت ماه سال جاری نیز با توجه به اینکه وعده های کشورهای اروپایی در راستای توافق نامه برجام محقق نشد؛ شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بیاینه ای را اعلام کرد که بر اساس آن مهلت 60 روزه ای به طرف مقابل در زمینه تحقق تعهداتشان و به ویژه  در خصوص وعده های نفتی و بانکی داده شد که در صورت عدم تحقق جمهوری اسلامی ایران بر اساس مفاد توافق نامه برجام از تعهدات خود در این رابطه کاهش می دهد و در صورتی که وعده های یاد شده محقق نشود جمهوری اسلامی ایران نه تنها از برجام خارج خواهد شد بلکه غنی سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت.

,

پس از گذشت مهلت 60 روزه به کشورهای اروپایی باقی مانده در برجام، معاون سیاسی وزرات امور خارجه سید عباس عراقچی در نشستی  با اشاره به عدم تحقق وعده های اروپایی در مهلت یاد شده عنوان کرد که گام دوم را برخواهیم داشت.

,

وی در این نشست تأکید کرد که در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم و همچنین سخنگوی دولت علی ربیعی در این خصوص بیان کرد که از امروز از میزان 67/3 غنی‌سازی اورانیوم عبور خواهیم کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود.

,

اصغر زارعی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص گام دوم کاهش تعهدات برجامی معتقد بود که طرف های اروپایی با وقت کشی هیچ گونه گام مثبتی در جهت اجرایی کردن تعهدات خود بر نداشته اند و علی رغم آنکه احساس می شد اروپاییان گام مثبتی را جهت تعهدات برجامی خود بردارند؛ اما عملا شاهد هستیم با گذشت زمان طرف های اروپایی هیچ گونه اقدام مثبت و سازنده ای انجام نداده اند.

,

زارعی می گوید: جمهوری اسلامی ایران با توجه به سیاستی که توسط شورای امنیت ملی اتخاذ شده است پس از گذشت مهلت در گام دوم، کاهش تعهدات برجامی را در گام سوم در دستور کار قرار خواهد داد؛ چرا که مجموعه اقدامات اروپایی ها در مسئله برجام نشان می دهد که آنان همچنان در مسیر تاریک قرار گرفته اند.

,

وی معتقد است اروپایی‌ها تحت فشار رژیم صهیونیستی و آمریکا عملا هیچ گام موثری جهت عملیاتی شدن تعهداتشان انجام نداده اند و تمام فعالیت آنها وقت کشی و غیر عملیاتی کردن اقداماتشان بوده است.

,

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره  معتقد است که با توجه به معضلات و مشکلاتی که از ناحیه آمریکا متوجه اروپایی ها می شود؛ اروپائی ها نتوانستند وظایف خود را بر اساس مفاد برجام به نحو مطلوب انجام دهند و شاهد هستیم که در موارد مالی، فروش نفت و مبادلات دیگر ایران همکاری های لازم را انجام داده است.

,

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به امکاناتی که در سطح بین المللی دارد می تواند با آمریکا مقابله به مثل کند، اظهار کرد: اروپا در تلاش است تا جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج نشود؛ چرا که اولین گروهی که با خروج ایران از برجام متضرر خواهد شد اروپایی ها هستند.

,

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس مفاد قرار داد برجام قدم به قدم پیش می رود، ابراز کرد: اگر اروپاییان نتواند آمریکا را برای حضور در برجام متقاعد کنند، جمهوری اسلامی ایران در  15 شهریور قطع به یقین اقدامات جدیدی را اتخاذ خواهد کرد.

,

پس از گذشت مهلت 60 روزه گام دوم کاهش تعهدات برجامی؛ جمهوری اسلامی ایران بر اساس مفاد توافق نامه بین المللی برجام گام سوم تعهدات برجامی را از تاریخ 15 شهریور ماه آغاز کرد؛ بنا به گفته رئیس جمهور با برداشتن گام سوم، ایران به طور قابل ملاحظه‌ای از مرز تعهدات برجامی عبور کرده است. به عبارتی ایران با سه گام، سه سقف برجامی را دیگر به رسمیت نمی‌شناسد. سقف اول مربوط به ذخایر است که ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین را شامل می‌شود. ایران با برداشتن گام اول، این سقف را رد کرد. سقف دوم مربوط به درصد غنی‌سازی است که در گام دوم رد شد. سقف سوم هم در زمینه زمانبندی تحقیق و توسعه بود، که با اعلام دستور ریاست جمهوری، از روز جمعه 15 شهریورماه این سقف هم برداشته شد. علاوه بر این ایران همچنین خود را متعهد به الزامی در زمینه تغییر طراحی راکتور اراک نمی‌بیند. آنچه در ادامه مسیر و برای گام‌های آتی باقی مانده سقف مربوط به تعداد سانتریفیوژهاست. البته موارد دیگری مانند بحث پروتکل الحاقی و بازرسی‌ها، از سرگیری غنی‌سازی در سایت‌های دیگر هم وجود دارد.

,

گام جدید ایران که رفع محدودیت در زمینه تحقیق و توسعه را شامل می‌شود، گامی است که نتایج و اثرات بلندمدت آن بر نتایج آنی و فوری می‌چربد. به عبارت دیگر جنس این گام نه از جنس صرفا تاکتیکی، بلکه راهبردی است. ایران با برداشتن این گام می تواند زمینه را ابتدا برای غنی‌سازی نیمه صنعتی و سپس برای غنی سازی صنعتی هموار کند. یکی از ملزومات دستیابی به غنی‌سازی 190 هزار سو پیشرفت و کار در زمینه تحقیق و توسعه است. چرا که سانتریفیوژهای نسل یک توان محدود و کمی را در غنی‌سازی دارند و با آنها نمی‌توان غنی‌سازی در مقیاس صنعتی انجام داد و چنین امری معقول نیست. راه چاره توسعه سانتریفیوژهای نسل جدیدی است که توان آنها چندین برابر نسل یک بوده و مسیر را به طرز قابل توجهی برای رسیدن به غنی سازی صنعتی کوتاه می‌کند. اینکه غنی‌سازی صنعتی چه مزایا و فوایدی دارد، در جای خود قابل بحث است که کمترین آن برطرف کردن نیازهای ضروری کشور و همچنین ایجاد بازدارندگی در مقابل تهدیدات دشمن است.

,

اما در میان گام سوم ایران با دو گام قبلی تفاوت وجود دارد. درست است که هر سه گام از سه سقف عبور کرده‌اند، اما ویژگی گام سوم این است که برگشت پذیری آن به این مفهوم نیست که به عقب بازگردد. مواردی مانند میزان ذخایر و درصد غنی‌سازی قابل بازگشت به سطح گذشته هستند، اما در زمینه تحقیق و توسعه، حتی به فرض توقف فیزیکی پروژه‌ها و طرح‌ها، حداقل در زمینه دانش و دستاوردهای علمی عقبگردی وجود نخواهد داشت و دستاوردهای آن می‌توانند در آینده هم باقی بمانند. به همین دلیل این گام نگاه رو به آینده دارد و دستاوردهای راهبردی و تقریبا بخش عمده آنها برگشت پذیر نیستند.

,

علی ای حال 15 روز تا پایان گام سوم کاهش تعهدات برجامی باقی مانده است و جمهوری اسلامی ایران بر اساس بندهای مفاد توافق نامه برجام باید گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را اتخاذ کند؛ مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص سناریو احتمالی در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی می گوید: در گام سوم و چهارم کاهش تعهدات ایران مبنی بر تجدیدنظر درهمکاری با آژانس است و سناریوهای احتمالی ایران را ناظر بر نسل جدید سانتریفیوژهای نطنز، بازگرداندن راکتور اراک و افزایش درصد غنی سازی می داند.

,

وی معتقد است جمهوری اسلامی ایران باید در راستای گام سوم و چهارم کاهش تعهدات برجامی، در میزان همکاری‌های خود با آژانس تجدید نظر کند.

,

حمید رضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص گام چهارم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه از قرائن کاملا مشخص است که اروپایی ها حاضر و یا قادر به انجام تعهدات خود در برجام نیستند، گفت: از نظر ما اروپایی ها عملا  از برجام خارج شده اند و در برابر نقض تعهدات آمریکا موضعی اتخاذ نکردند.

,

اجرای توافق یک طرفه مورد قبول ملت ایران و نظام نیست

, اجرای توافق یک طرفه مورد قبول ملت ایران و نظام نیست,

وی با اشاره به اینکه اروپایی ها به تعهدات خود در برجام نیز عمل نکردند، ابراز کرد: بنابراین توافقی که یک طرفه باشد و اینکه یک طرف قرار داد بخواهد به تعهداتش عمل کند چنین توافقی مورد قبول ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

,

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: گام هایی که تا کنون جمهوری اسلامی ایران به منظور کاهش تعهدات برجامی اتخاذ کرده است در قالب ماده 36 این توافق نامه است که این اجازه مانور در برجام به جمهوری اسلامی ایران داده شده است.

,

ترقی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تا کنون سه گام در جهت کاهش تعهدات برجامی برداشته است، اظهار کرد: طبیعتا در گام چهارم هم با توجه به عدم همکاری اروپا و غربی ها کاهش تعهدات را اتخاذ خواهد کرد که می توان گفت این اقدام ضربه سنگینی را به آنان خواهد زد.

,

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی راه برگشتی برای اروپا نمی گذارد

, گام چهارم کاهش تعهدات برجامی راه برگشتی برای اروپا نمی گذارد,

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اروپایی ها هیچ گونه همکاری با جمهوری اسلامی ایران نکرده اند به نظر می رسد که با برداشتن گام چهارم اروپایی ها دو راه بیشتر ندارند؛ یا با آمریکا کاری نداشته باشند و با ایران همکاری کنند و تعهدات خود را مستقل از آمریکا انجام دهند و یا اینکه دیگر راه برگشتی برای آنها وجود نخواهد داشت.

,

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راه آرمان؛ در این باره با بیان اینکه اقدامات اروپائی ها در سطح وعده های پوچ و غیر عملیاتی بوده است، گفت: پس از خروج آمریکا از توافق نامه برجام آمریکا نقش پلیس بد و اروپا نقش پلیس خوب را ایفا کرده است.

,

این کارشناس مسائل بین الملل ابراز کرد: آنان سعی کرده اند که با گرفتن وقت از جمهوری اسلامی ایران، ایران را وادار کنند تا تعهدات را به صورت یک جانبه عمل کند در حالی که اتحادیه اروپا و به ویژه فرانسه، انگلیس و آلمان به تعهدات یازده گانه خودشان که در برجام به آن صریحا اشاره شده است، عمل نکرده اند.

,

وی ادامه داد: این امر نشان می دهد که کشورهای اروپایی تلاش دارند که با ادبیات ملایم جمهوری اسلامی ایران را وادار کنند تا به تعهدات خود پایبند باشد بدون آنکه کوچکترین امتیاز به حقی به ایران داده شود.

,

برجام، مُرَکبی بر کاغذ مانده است

, برجام، مُرَکبی بر کاغذ مانده است,

هانی زاده با تأکید بر اینکه برجام مرکبی بر روی کاغذ بیش نیست، تصریح کرد: کشورهای اروپایی در حقیقت همان نقش آمریکا را ایفا می کنند اما با شیوه و ادبیات ملایم تر.

,

این کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس دو ماده 26 و 36 از توافق نامه برجام این حق را دارد در صورتی که کشورهای طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکنند، به نقطه آغازین خود باز گردد و فعالیت های هسته ای خود را از سر بگیرد.

,

وی با بیان اینکه سازمان انرژی هسته ای بر اساس شاخص ها و الگو های خود به خوبی عمل کرده است، اظهار کرد: این نهاد در مرحله بعدی سانتریفیوژهای پیشرفته تری به کار خواهد گرفت، همچنین مسئله باز سازی مجدد آب سنگین اراک در دستور کار است.

,

هانی زاده با اشاره به اینکه حق طبیعی جمهوری اسلامی ایران است که فعالیت غنی سازی خود را از  3.5 درصد به 20 درصد افزایش دهد، افزود: تا کنون ثابت شده است که جامعه جهانی، جامعه منصفی نیست؛ همچنین مقام معظم رهبری از ابتدای مذاکرات بارها تأکید داشتند که اروپا و آمریکا قابل اعتماد نیستند.

,

سازمان انرژی هسته‌ای غنی سازی را از سر می‌گیرد

, سازمان انرژی هسته‌ای غنی سازی را از سر می‌گیرد,

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: امروزه مشخص شده است که کشورهای اروپایی و آمریکا یک سیاست را با شیوه های مختلف دنبال می کنند؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران و سازمان انرژی هسته ای کشورمان یک سیاست را دنبال خواهند کرد و فعالیت هسته ای و غنی سازی خود را از سر خواهند گرفت.

,

حسین امیری خامکانی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص گام چهارم کاهش تعهدات برجامی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسئله برجام به کشورهای طرف قرار داد ثابت کردیم به دنبال استفاده صلح آمیز و غیر نظامی از فناوری هسته ای هستیم.

,

اروپا نتوانسته به تعهدات خود در برجام عمل کند

, اروپا نتوانسته به تعهدات خود در برجام عمل کند,

وی با بیان اینکه امروزه هیچ کشوری ادعایی غیر از این مسئله ندارد، عنوان کرد: سازمان های بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار بر این مسئله تأکید داشته اند و خواسته امروز ما این است که در قبال آن اعتمادی که ایجاد کرده‌ایم و تعاملی که به وجود آورده ایم، بتوانیم نفت خود را صادر کنیم تا درآمد آن به راحتی به کشور باز گردد.

,

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی افزود: تجارت و مبادلات تجاری ما به دنیا باید به راحتی انجام بپذیرد تا بتوانیم مواد و کالاهای مورد نیاز مردم کشورمان را وارد کنیم و به طور کلی تحریم‌ها باید برداشته شود.

,

امیری خامکانی با بیان اینکه اروپایی‌ها از بدو خروج آمریکا و بدعهدی ها این دولت همواره در ظاهر حق را به ما داده اند و با آمریکا در این زمینه مخالفت کرده اند، تصریح کرد: اما آنها نتوانستند از تعهد خود و از حقی که اظهار می کنند، دفاع نمایند.

,

اروپایی‌ها اعتماد مردم را سلب کرده اند/ کاهش تعهدات ایران در چهارچوب توافق نامه برجام است

, اروپایی‌ها اعتماد مردم را سلب کرده اند/ کاهش تعهدات ایران در چهارچوب توافق نامه برجام است,

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از ابتدا تمام کشورهای اروپایی حرفشان این بوده است که موانع موجود بر سر راه صادرات نفت و فعالیت های بانکی برطرف خواهند کرد، گفت: آنان هر روز به روشی متوسل شدند که آخرین آن ساز و کار مالی اینستکس بوده است؛ ولی اروپایی ها نتوانستند اقدامی انجام دهند.

,

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اروپایی ها اعتماد مردم را سلب کرده اند به گونه ای که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که به آنها نمی شود اعتماد کرد، ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران در برجام به تعهدات خود کامل عمل کرده است و اروپایی ها علی رغم اینکه بر این حسن نیت صحه می گذارند اما به تعهدات خود عمل نکرده اند.

,

امیری خامکانی افزود: توافق نامه برجام تعهدی دو جانبه است و مشخص است که اگر یک طرف آن را اجرا نکرد طرف مقابل چه اقداماتی می تواند انجام دهد؛ لذا همانگونه که مسئولین بارها گفته اند کاهش تعهدات ما در چهارچوب توافق برجام بوده است.

,

بر اساس تأکید رهبری گام به گام به دفع محدودیت‌های هسته‌ای ادامه می‌دهیم

, بر اساس تأکید رهبری گام به گام به دفع محدودیت‌های هسته‌ای ادامه می‌دهیم,

 وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اسلامی بر اساس فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام شمردن سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای و تاکید ایشان به سازمان انرژی اتمی گام به گام به دفع محدودیت‌های فناوری هسته‌ای خود می پردازد.

,

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: محتوای دفع محدودیت ها و کاهش تعهدات با زبان آمار و ارقام تخصصی است که بر اساس صلاحدید و رعایت مسائل امنیتی توسط مسئولین مربوطه بیان خواهد شد.

,

امیری خامکانی در پایان خاطر نشان کرد: واضح است مرحله ‌به‌ مرحله به ظرفیت قبل از برجام خواهیم رسید و در چارچوب فتوای مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان نظام مانند تمامی صنایع در این صنعت نیز در دفع نیاز کشور در حوزه انرژی و سایر حوزه ها به رونق تولید خواهیم رسید.

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه