اخبار داغ

مدیر نظارت معاونت غذا و داروی خراسان شمالی تشریح کرد؛

محصولات بدون شناسنامه تهدیدی بر سلامت هستند/معاونت غذا و دارو در مقابله با محصولات غیرمجاز تنهاست

محصولات بدون شناسنامه تهدیدی بر سلامت هستند/معاونت غذا و دارو در مقابله با محصولات غیرمجاز تنهاست
مدیر نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم، موجب شده اند که گرایش مردم به استفاده از محصولات فله ای و بدون شناسنامه بیشتر شود درحالیکه مصرف این محصولات تهدیدکننده سلامت مردم هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن براتی زاده، مدیر نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره پایش محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: وظیفه اصلی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در زمینه پایش، انجام بازدید و بازرسی از کارخانجات تولیدات محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی است که البته در صورتیکه گزارشی از قاچاق این محصولات در سطح بازار اعلام شود نیز به موضوع رسیدگی خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,


براتی زاده گفت: در همین راستا، طی شش ماهه نخست امسال معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان 160 بازرسی از سطح بازار انجام داد که بخشی از این بازرسی ها فقط توسط این معاونت انجام شد و بخش دیگری از این بازرسی ها با همکاری اداره کل تعزیرات و سازمان صمت استان انجام شدند.

,
,


وی اعلام کرد: از 160 فقره بازرسی انجام شده 25 فقره بازرسی به کشف اقلام آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیر مجاز ( تاریخ مصرف گذشته و تقلبی) منجر شد که در همین زمینه چهار هزار قلم محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیر مجاز کشف شدند.

,
,


وی همچنین افزود: در زمینه پایش اقلام غذایی در سطح بازار نیز 45 فقره بازرسی طی شش ماهه نخست امسال انجام شد که 10 فقره آن منجر به کشف یک تن مواد غذایی غیر قابل مصرف و غیر مجاز شدند.

,
,


براتی زاده خاطر نشان کرد: این اقلام غذایی غیر قابل مصرف و غیر مجاز شامل انواع نوشیدنی های انرژی زای غیر مجاز، روغن های غیر مجاز، مواد غذایی تقلبی از جمله شکلات و پاستیل بودند.

,
,


وی عنوان کرد: محکومیت برای تمامی این اقلام اشاره و کشف شده 21 میلیون تومان بوده است.

,
,


وی افزود: در پایش از کارخانجات نیز فقط تخلفات جزئی مشاهده شد که بابت آنها تذکر داده ایم.

,
,


مدیر نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره رشد فعالیت تولیدات غذایی و داروهای گیاهی در قالب مشاغل خانگی نیز اعلام کرد: بر اساس قانون فعالان این نوع از تولیدات خانگی باید پروانه ساخت بهداشتی ( سیب سلامت) را از دانشگاه علوم پزشکی اخذ کنند که در غیر این صورت تولیدات آنان بدون اخذ این مجوز غیر قانونی است.

,
,


وی تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ تورم اقلام و کاهش قدرت خرید مردم شاهد هستیم که گرایش مردم استان به استفاده از محصولات فله ای و بدون شناسنامه بیشتر شده است درحالیکه خریداری و استفاده از محصولات بدون شناسنامه تهدیدی برای سلامت است.

,
,


وی اعلام کرد: در همین راستا، معاونت غذا و داروی استان طی همکاری با پلیس فتای استان به پایش فروش محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی در فضای مجازی که مجوزی از دانشگاه علوم پزشکی ندارند، ورود کرده است.
براتی زاده تصریح کرد: تمامی تولیدات مشاغل خانگی باید پروانه سلامت بهداشتی را از دانشگاه علوم پزشکی اخذ کنند.

,
,
,


وی همچنین افزود: واحدهای ارائه خدمات آرایشی و بهداشتی نیز می بایست با اخذ مجوز و رعایت استانداردهای لازم فعالیت کنند و این در حالی است که سازمان صمت فقط مجوز فعالیت صادر می کند اما هیچ نظارتی نیز بر عملکرد آنان ندارد.

,
,


وی در خاتمه با اعلام اینکه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان نیروی کافی برای انجام بازرسی ها در حوزه های یاد شده را ندارد، عنوان کرد: مهمترین راهکار مقابله با عرضه کالاهای قاچاق، تقلبی و دریافت خدمات غیر استاندارد فرهنگسازی و آگاهسازی مردم است درحالیکه عده ای از مردم اهمیتی به سلامت اقلامی که خریداری می کنند و یا خدماتی که دریافت می کنند، نمی دهند.

,
,


مدیر نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه برای فرهنگسازی و آگاه سازی مردم در کمیسیون فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب شده است که شهرداری ها و مرکز صدا و سیمای استان با معاونت غذا و دارو همکاری کنند از عدم همکاری این نهادها و در تعهد به اجرای این مصوبه انتقاد کرد.

,
,


وی خاطر نشان کرد: در همین زمینه برای اصناف نیز دوره های آموزشی برگزار کردیم که اصناف استان نیز از حضور در این دوره های آموزشی استقبال نکردند.

,
,


براتی زاده توصیه کرد: مردم در هنگام خرید محصولات به تاریخ مصرف آنها توجه کنند همچنین خدمات آرایشی و بهداشتی را از مراکز تخصص دارای مجوز دریافت کنند و درصورت تردید نسبت به سلامت محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی همچنین خدمات آرایشی و بهداشتی با سامانه 190 تماس بگیرند.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه