اخبار داغ

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان:

امروز آخرین مهلت برای بخشودگی 100 درصدی جرائم مالیاتی است/ صاحبان کارت‌های بازرگانی نیابتی در استان، 60 میلیارد بدهکارند!/ آیا قطع وابستگی بودجه 99 به نفت امکان‌پذیر است؟

امروز آخرین مهلت برای بخشودگی 100 درصدی جرائم مالیاتی است/ صاحبان کارت‌های بازرگانی نیابتی در استان، 60 میلیارد بدهکارند!/ آیا قطع وابستگی بودجه 99 به نفت امکان‌پذیر است؟
مدیرکل امور مالیاتی استان می‌گوید تحقق آن‌چه که نوبخت تحت عنوان قطع وابستگی بودجه 99 به نفت بیان کرده، امکان‌پذیر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، گفتگو با عباس بی‌نیاز، مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان، پیرامون مسائل کلی مالیاتی، همزمان شد با واپسین فرصت‌های باقی‌مانده از بخشودگی 100 درصدی جرائم مالیاتی. از این رو بخشی از گفتگوی حاضر به این امر اختصاص دارد؛ اما در خلال این گفتگو مسائل مهمی همچون ضرورت تکمیل بانک‌های اطلاعاتی، وضع مالیات بر ثروت و ثبت اموال مسئولان در سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده، مطرح شده است. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت: مهم‌ترین اولویت شما برای 5 ماه باقی‌مانده از سال جاری چیست؟

, مرآت: مهم‌ترین اولویت شما برای 5 ماه باقی‌مانده از سال جاری چیست؟,

مهم‌ترین اولویت اداره‌کل امور مالیاتی استان سمنان در 5 ماه آینده، تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده بر اساس قانون بودجه سال 1398 است. به تعبیر دیگر ما اکنون باید «با قاعده» مالیات‌هایی که برایمان در قانون بودجه پیش‌بینی‌شده است را وصول کنیم. وصولِ بااصول برای ما اهمیت بسیار دارد. وصول ناعادلانه نه تنها اثربخشی ندارد بلکه آسیب‌هایی هم به دنبال دارد.

,

نکته دیگر این که اگر مودیان محترم مالیاتی، تا امروز بدهی‌های خود را پرداخت کنند، مشمول بخشش 100 درصدی جرائم قابل بخشش می‌شوند اما اگر بدهکاران تا امروز، مبالغ را پرداخت نکردند، می‌توانند در آبان‌ماه بدهی خود را یکجا تسویه کنند با این اشاره که 4 درصد به غیرتولیدی‌ها و 2 درصد به تولیدی‌ها جریمه تعلق می‌گیرد. امکان قسط‌بندی بدهی‌ها تا اسفندماه نیز وجود دارد. جمعا تا اسفندماه، 90 درصد جرائم تولیدی‌ها بخشوده و 10 درصد وصول می‌شود؛ همچنین 80 درصد جرائم غیرتولیدی‌ها بخشوده و 20 درصد وصول می‌شود.

,

اگر مودیان محترم بدهکار، تا اسفندماه بدهی خود را پرداخت نکنند، جرائم آن‌ها دیگر بخشوده نخواهد شد؛ ضمن آن که برای سال آینده، سقف بخشودگی برای تولیدی‌ها 70 و برای غیرتولیدی‌ها 50 درصد تعیین شده است؛ بنابراین دیگر بخشودگی 100 درصدی نخواهیم داشت. ان‌شاءالله سال آینده شاهد نباشیم که مودیان بدهکار پشت در اتاق ما بنشینند و بگویند ما از این مسائل اطلاع نداشتیم.

,

از سال آینده با اتکاء‌ به بانک‌های اطلاعاتی مالیات تعیین می‌کنیم

, از سال آینده با اتکاء‌ به بانک‌های اطلاعاتی مالیات تعیین می‌کنیم, از سال آینده با اتکاء‌ به بانک‌های اطلاعاتی مالیات تعیین می‌کنیم,

مرآت: ابزارهای شما برای راستی‌آزمایی میزان درآمدها و سود صنایع چقدر کارآمد است؟

, مرآت: ابزارهای شما برای راستی‌آزمایی میزان درآمدها و سود صنایع چقدر کارآمد است؟,

یکی از مشکلات اساسی ما، عدم تکمیل بانک اطلاعاتی است. طبق قوانین، تمامی بانک‌های اطلاعاتی باید به سامانه سازمان مالیاتی کشور متصل شوند. کل تراکنش‌های بانکی افراد، اطلاعات هویتی موسسان شرکت‌ها و تغییرات صورت‌گرفته در اطلاعات مربوط به شرکت‌ها و... از جمله مولفه‌های این بانک اطلاعاتی است. خوشبختانه ما از سال آینده قاعده علی‌الرأس نداریم و باید به اتکاء بانک‌های اطلاعاتی مالیات تعیین کنیم.

,

بر این اساس، به طور مثال اگر داده‌های ما در بانک اطلاعاتی، نشان‌دهنده آن بود که درآمد مودی بیشتر از آن‌چیزی است که در اظهارنامه خود درج کرده، اظهارنامه جدیدی ایجاد می‌کنیم و مالیات را با جریمه از مودی اخذ می‌کنیم؛ چراکه موضوع خوداظهاری صحیح اهمیت بسیار زیادی دارد. این جریمه‌ها آن‌قدر سنگین خواهد بود که مودیان درخواهند یافت که باید واقعیت درآمدی را در اظهارنامه‌های خود اعلام کنند.

,

اطلاعات گردش وجوه؛ مولفه مهم رسیدگی به مالیات اشخاص حقوقی

, اطلاعات گردش وجوه؛ مولفه مهم رسیدگی به مالیات اشخاص حقوقی, اطلاعات گردش وجوه؛ مولفه مهم رسیدگی به مالیات اشخاص حقوقی,

مرآت: شما پیش‌تر اعلام کرده‌اید که اجرای طرح جامع مالیاتی به «کاهش هزینه‌ها» کمک می‌کند. مصادیق این کاهش هزینه چیست؟

, مرآت: شما پیش‌تر اعلام کرده‌اید که اجرای طرح جامع مالیاتی به «کاهش هزینه‌ها» کمک می‌کند. مصادیق این کاهش هزینه چیست؟,

ما پیشتر به اطلاعات حساب‌های بانکی دسترسی نداشتیم که در راستای اجرای طرح جامع مالیاتی، این اطلاعات را در اختیار ما گذاشتند. گردش وجوه نقد به عنوان یکی از مولفه‌های رسیدگی به مالیات اشخاص حقوقی از جمله اطلاعاتی بود که کاملا در اختیار ما نبود اما اکنون با در اختیار داشتن تراکنش‌ها، به اطلاعات درستی از گردش پول دسترسی داریم و این امر بسیار کمک‌کننده است.

,

برخی از مودیان، با حساب‌های خود کار نمی‌کردند و مدعی می‌شدند که درآمدی نداشتیم. با در اختیار گرفتن اطلاعات تراکنش‌ها، دریافتیم که در این موارد، گردش مالی در حساب بستگان سهام‌داران صورت می‌گیرد. در قاعده‌ حذف‌شده علی‌الرأس حقیقتا بی‌قاعدگی وجود داشت اما قانون‌گذار هم چاره‌ای نداشت؛ قانون‌گذار می‌دید که مردم سند و اظهارنامه متکی به دفاتر ارائه نمی‌دهند؛ بنابراین دولت برای استیفای حقوقش مجبور بود خودش برآورد انجام بدهد.

,

با حذف قاعده علی‌الرأس، بسیاری از هزینه‌ها حذف می‌شود. بر اساس اطلاعاتمان مالیات تعیین می‌کنیم و اگر دریافتیم که اطلاعات ارائه شده، خلاف واقع بوده، مالیات را با جریمه‌اش مطالبه خواهیم کرد. مودیان محترم باید از سال آینده با دقت و کاملا صحیح به ما اظهارنامه ارائه کنند و رسیدگی‌های ما هم مستند خواهد شد؛ بر این اساس حجم اعتراضات فوق‌العاده کاهش پیدا می‌کند.

,

بدین‌ترتیب، ممیزسالاری از میان می‌رود و مودی‌سالاری اتفاق می‌افتد و رضایتمندی مودیان نیز افزایش خواهد یافت.

,

گام به گام تا وضع مالیات بر ثروت

, گام به گام تا وضع مالیات بر ثروت, گام به گام تا وضع مالیات بر ثروت,

مرآت: در ارتباط با افزایش مالیات برای ثروتمندان، تجربه‌های مفیدی در جهان وجود دارد. حسب اطلاع شما آیا دولت برنامه‌ای در این حوزه دارد؟

, مرآت: در ارتباط با افزایش مالیات برای ثروتمندان، تجربه‌های مفیدی در جهان وجود دارد. حسب اطلاع شما آیا دولت برنامه‌ای در این حوزه دارد؟,

رئیس‌کل محترم سازمان امور مالیاتی، پس از اجماع سران سه‌قوه، برنامه‌هایی را در این زمینه تدارک دیدند. قانون مالیات‌های مستقیم نیز در مجلس در حال اصلاح شدن است تا وضع مالیات بر ثروت و واحدهای مسکونی خالی امکان‌پذیر شود. ممکن است کسی بگوید درست است که من در بانک پول دارم اما درآمدی ندارم! با تصویب وضع مالیات بر ثروت، عدالت و شفاف‌سازی اطلاعات محقق خواهد شد.

,

خود قانون ارزش افزوده نیز اگر به درستی اجرا شود، به پیاده‌سازی عدالت مالیاتی کمک می‌کند.

,

مالیات بر ثروت یکی از عوامل قطع وابستگی بودجه به نفت

, مالیات بر ثروت یکی از عوامل قطع وابستگی بودجه به نفت, مالیات بر ثروت یکی از عوامل قطع وابستگی بودجه به نفت,

مرآت: آقای نوبخت به تازگی اعلام کرده‌اند که بودجه 99 مطلقا به نفت وابسته نخواهد بود و پایه جدیدی نظیر عایدی سرمایه تعریف می‌شود تا مالیات بیشتری محقق شود. این هدف، چقدر قابل دسترسی است؟

, مرآت: آقای نوبخت به تازگی اعلام کرده‌اند که بودجه 99 مطلقا به نفت وابسته نخواهد بود و پایه جدیدی نظیر عایدی سرمایه تعریف می‌شود تا مالیات بیشتری محقق شود. این هدف، چقدر قابل دسترسی است؟,

این هدف، قابل دسترسی است. در زمان حضرت علی(ع) که بحث اخذ خراج مطرح بود، هدف این بود که ثروتی از ثروتمندان گرفته شود و به فقرا برسد. مالیات بر ثروت همان چیزی است که در احکام اسلامی آمده است. واقعا برخی ثروت‌ها از کجا آمده‌اند؟ لااقل مالیات این ثروت‌ها باید پرداخت شود. ضعف‌های ما در بخش درآمد از این محل جبران خواهد شد. بنابراین، مالیات بر ثروت می‌تواند یک آیتم مهم برای قطع وابستگی بودجه به نفت باشد.

,

مبارزه با فرار مالیاتی نیز می‌تواند درآمد تولید کند. شناسایی منابع جدید مالیاتی نیز حائز اهمیت است. در قانون تصریح شده که مودی باید حداکثر پس از 4 ماه از آغاز فعالیتش، فارغ از این که جواز دارد یا ندارد؛ وضعیت خود را به ما اعلام کند. ما در کشور مودیانی داریم که سال‌هاست بدون جواز فعالیت کرده‌اند و فعالیت خود را به ما اعلام نکرده‌اند؛ جرائم این دسته از مودیان، غیرقابل بخشش است.

,

انسجام میان قوای اجرا، نظارت و قضا لازمه مبارزه با فرار مالیاتی است. در بحث شناسایی منابع جدید مالیاتی و درآمدهای پنهان یا اقتصاد زیرزمینی بسیاری از نهادها از جمله نهادهای نظارتی باید به ما کمک کنند اما تنها و تنها سازمان امور مالیاتی است که می‌تواند مالیات تعیین کند. نهادهای مختلف باید در موضوع تکمیل بانک‌های اطلاعاتی و شناسایی فرارهای مالیاتی، به ما کمک کنند. این امر، نیازمند عزم ملی است. بودجه نیز ان‌شاءالله محقق خواهد شد.

,

در حکایت کارت‌های بازرگانی نیابتی!

, در حکایت کارت‌های بازرگانی نیابتی!, در حکایت کارت‌های بازرگانی نیابتی!,

مرآت: پیشتر برخی از رسانه‌ها از فراگیری معضل حساب‌های اجاره‌ای برای فرار مالیاتی خبر داده بودند. این مسأله چقدر در استان سمنان شایع است؟

, مرآت: پیشتر برخی از رسانه‌ها از فراگیری معضل حساب‌های اجاره‌ای برای فرار مالیاتی خبر داده بودند. این مسأله چقدر در استان سمنان شایع است؟,

مواردی وجود داشته اما نه زیاد. از آن‌جا که فهمیدند که ما فهمیدیم، حجم این دست مسائل بسیار کاهش پیدا کرد! فرد، کارت بازرگانی را به نام دیگری می‌گرفت، در حالی که فرد ثانی اصلا صلاحیت دریافت این کارت را نداشت. قوانین صدور کارت جامع نبود. پیرزنی را می‌آوردند تا برایش کارت بازرگانی بگیرند! نمی‌توانستند بگویند ما به شما کارت نمی‌دهیم!

,

اگر برای صدور کارت بازرگانی، مولفه‌هایی نظیر شرایط سنی، توان مالی، سابقه کاری، میزان تحصیلات و... تعیین می‌شد، شاهد این دست مسائل نبودیم. و تازه پس از صدور کارت، باید به افراد آموزش می‌دادند. در استان سمنان حدودا 60 میلیارد تومان طلب از محل کارت‌های بازرگانی داریم؛ کارت‌هایی که به نام افراد ضعیف صادر شده اما طرف اصلی هنوز شناسایی نشده است.

,

زمان، زمانِ مچ‌گیری نیست

, زمان، زمانِ مچ‌گیری نیست, زمان، زمانِ مچ‌گیری نیست,

دستگاه‌های نظارتی و قضائی باید برای شناسایی این موارد به ما کنند. با توجه به این حجم از فرارهای مالیاتی و زیاده‌خواهی‌ها، سازمان امور مالیاتی به تنهایی نمی‌تواند اهداف مالیاتی کلان را محقق کند. زمان، زمانِ مچ‌گیری نیست. مچ‌گیری برای کسی است که مرتکب خلاف می‌شود. اگر تنها به دنبال توجه به خطاها باشیم و آن خطا مبنای مجازات همکاران پاک‌دست ما شود، همین مقدار نیروی انسانی متخصص خود را هم از دست می‌دهیم.

,

نیروی انسانی ما در حال کار کردن با دست خالی است. از یک‌سو بانک اطلاعاتی ناقص است و از سویی این پرسش وجود دارد که دستگاه‌هایی که باید در این زمینه کمک می‌کردند، چرا تا کنون کمکی نکرده‌اند؟ از طرفی برخی مودیان به ما اطلاعات درست نمی‌دهند. رسیدگی به تخلفات عامدانه البته موجب تحکیم سیستم می‌شود اما کسی که کار می‌کند، دچار اشتباه هم می‌شود. اصطلاحا دیکته ننوشته غلط ندارد.

,

تکرار می‌کنم، کسی که کار می‌کند خطا دارد؛ آن هم با دست خالی و با وجود نقصان در بانک اطلاعاتی و عدم همکاری کامل جامعه. البته اخیرا سران محترم سه قوه از سازمان امور مالیاتی به طور ویژه حمایت می‌کنند و امیدواریم که مردم هم خودشان به طور داوطلبانه مالیات را ابراز و پرداخت کنند.

,

مرآت: به تازگی سامانه ثبت اموال مسئولان آغاز بکار کرده است. آیا مایلید به طور تقریبی اعلام کنید که چقدر دارایی دارید؟ اعم از مسکن، زمین، اموال در حساب‌ بانکی و...

, مرآت: به تازگی سامانه ثبت اموال مسئولان آغاز بکار کرده است. آیا مایلید به طور تقریبی اعلام کنید که چقدر دارایی دارید؟ اعم از مسکن، زمین، اموال در حساب‌ بانکی و...,

(با مزاح)ما هنوز به رئیسمان اعلام نکرده‌ایم، به شما هم نمی‌گوییم. باید دستور برسد و ابلاغ شود. پس از ابلاغ وارد سامانه می‌شویم و اموالمان را ثبت می‌کنیم. چرا نکنیم؟ شاید اموال یک کارمند معمولی از من بیشتر باشد. اگر ده تا بیست درصد از اموال دانه‌درشت‌ها به خزانه دولت بازگردد، کسری بودجه حل می‌شود! به همین خاطر کاملا موافقیم که اموال در سامانه ثبت شود.

,

آیا همه مسئولان اموال خود را در سامانه ثبت خواهند کرد؟

, آیا همه مسئولان اموال خود را در سامانه ثبت خواهند کرد؟, آیا همه مسئولان اموال خود را در سامانه ثبت خواهند کرد؟,

ما در مقابل آن‌ها اساسا عددی نیستیم. پرداختی‌های ما توسط دیوان محاسبات پایش می‌شود. اما بگذارید من هم از شما سوالی بپرسم؟ آیا مطمئن هستید که این اقدام، یعنی ثبت اموال مسئولان در سامانه موفق می‌شود؟ آیا همه ثبت خواهند کرد؟

,

مرآت: اگر موفق نشود، نشانه‌ای از ناکارآمدی دولت در مدیریت زیرمجموعه خود خواهد بود.

, مرآت: اگر موفق نشود، نشانه‌ای از ناکارآمدی دولت در مدیریت زیرمجموعه خود خواهد بود., مرآت: اگر موفق نشود، نشانه‌ای از ناکارآمدی دولت در مدیریت زیرمجموعه خود خواهد بود.,

این کار باید زودتر انجام شود. اگر دو سال بگذرد، این طرح تأثیر خود را از دست می‌دهد. من نمی‌دانم چرا این اقدام تا کنون به انجام نرسیده است.

,

انتهای

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه