اخبار داغ

تمام حواشی یک پروژه حیاتی در مرکز شهر قم

تمام حواشی یک پروژه حیاتی در مرکز شهر قم
پروژه تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و شهید کیوانفر این روزها در حالی به زمان شروع عملیات نزدیک می‌شود که هر روز اخبار جدیدی از مخالفت‌ها با اجرای پروژه و یا اختلاف نظرها در خصوص آن شنیده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  قم فردا،  آن طوری که معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم در توضیح این پروژه آورده است این پروژه به‌منظور کاهش ترافیک و زیر بار رفتن محور زینبیه در دستور کار قرارگرفته است.

 بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته علاوه بر تقاطع کیوانفر و امام، امتداد زیرگذر تا محور زینبیه هم وجود دارد که یک پروژه شبیه به زیرگذر محمود نژاد و بسیج خواهد بود.

 بر اساس تصمیم‌گیری صورت گرفته قرار است تقاطع به‌صورت زیرسطحی از سمت خیابان امام مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، موضوعی که با مخالفت معاونت عمرانی استانداری و شورای ترافیک روبرو شده است.

محسن بهشتی معاون عمرانی استانداری قم که مخالف اصلی این پروژه است دراین‌باره می‌گوید: خیابان امام خمینی (ره) یکی از خیابان‌های حرم نمای شهر است که نباید به دلیل اجرای این پروژه به سیمای قدسی حرم حضرت معصومه (س) لطمه بزند.

وی معتقد است که باید مسیر زیرسطحی از سمت خیابان کیوانفر ایجاد شود، موضوعی که با مخالفت شدید شهرداری و شورای شهر مواجه شده است.

مخالفت وی که عضو شورای ترافیک استان نیز می‌باشد موجب شد که فرمانداری مصوبه شورای شهر را رد و به شورا بازگرداند.

درنهایت اصرار شورا بر مصوبه خود در هیات تطبیق موجب شد که پای مدیران ارشد استان به میان بیاید.

رأی هیات حل اختلاف استان بر اجرای پروژه

درنهایت باکش و قوس‌های فراوان هیات حل اختلاف استان با حضور استاندار و نمایندگان مجلس و چند تن از مدیران استان تشکیل و رأی به اجرای پروژه دادند اما به نظر می آید این موضوع هم کارساز نشد و باز هم عَلَم مخالفت بلند شد.

نظر موافقان پروژه

در همین زمینه روح‌الله امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: پروژه تقاطع کیوانفر و خیابان امام خمینی (ره) به حریم قدسی حرم حضرت معصومه (س) لطمه نمی‌زند.

وی در پاسخ به این سؤال که آقای بهشتی معاون عمرانی استانداری با نوع اجرای پروژه مخالفت کرده است، بیان داشت: نظر وی این است که خیابان شهید کیوانفر به‌صورت زیرگذر باشد درحالی‌که به دلیل وجود پل هوایی در ادامه مسیر، زیرگذر باید به‌صورت تونل تا تقاطع معصومیه ادامه پیدا کند که منطقی نیست و هزینه‌ای سرسام‌آوری را نیز به شهر تحمیل می‌کند.


امراللهی بابیان این‌که نمونه مشابه این پروژه وجود دارد، گفت: اتصال بلوار پیامبر اعظم به خیابان عمار یاسر نیز به‌صورت زیرگذر بوده و هیچ مشکلی به وجود نیامده است.

وی افزود: این طرح این مزیت دارد که بار ترافیکی خیابان امام خمینی (ره) به دو محور زینبیه و خیابان امام تقسیم می‌شود و مشکلات ترافیکی منطقه 3 شهری را کاهش می‌دهد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم ادامه داد: در این صورت خیابان زینیبه نیز وارد بار ترافیکی شده و این محور نیز فعال می‌شود که درواقع پشتیبان کوچه آب شار و مهمانسراهای این قسمت خواهد شد.

وی تصریح کرد: این اقدام موجب می‌شود که زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه (س) زمان کمتری را در ترافیک بمانند و درواقع این کار برای راحتی حال مردم نهایی شده است.

امراللهی افزود: اگر اجرای این پروژه به حریم قدسی حرم حضرت معصومه (س) لطمه بزند مشابه این اتفاق در بلوار پیامبر اعظم و همچنین شهر مقدس مشهد و در محدود حرم امام رضا (ع) نیز رخ‌داده است.

مصاحبه فرماندار و واکنش اعضای شورای شهر

در حالی که به نظر می‌رسید با نظر هیات حل اختلاف استان موضوع این پروژه تمام‌شده است، مصاحبه اخیر فرماندار قم بازهم حاشیه‌ها را دور این پروژه به وجود آورد.

مرتضی حیدری با اشاره به روند طی شده در مورد تقاطع کیوانفر، اظهار داشت: هیات تطبیق با حضور نماینده‌ای از وزارت کشور، نماینده‌ای از قوه قضاییه یا دادستان و نماینده‌ای از شورای استان برای مصوبات شورای اسلامی شهر تشکیل جلسه می‌دهد تا با قوانین مقررات کشور تطبیق داده شود.

وی به مصوبه شورای شهر در موضوع احداث تقاطع خیابان ۳۰ متری کیوانفر و خیابان امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: نظر هیئت تطبیق، داشتن پیوست فنی همراه با مصوبه شورا بود که در صورت تأیید شورای ترافیک و طرح جامع و تفضیلی، اجرای پروژه بدون اشکال خواهد بود.

فرماندار قم افزود: شورای شهر، این نامه را با امضای رئیس شورا برگرداند و با تأکید به اینکه اجرای پروژه دارای ردیف بودجه است، بر این مصوبه تحت عنوان توسعه متوازن شهر اصرار کرد.


حیدری بابیان اینکه در بند به بند بودجه باید ضوابط و مقررات دیده شود، اضافه کرد: در غیر این صورت، دستگاه‌های نظارتی وارد می‌شوند و بدون رعایت مقرراتی مانند مزایده و مناقصه یا تائید حوزه‌های فنی و تخصصی، نمی‌توان بودجه را اجرا کرد.

وی یادآور شد: موضوع احداث تقاطع کیوانفر را به هیئت حل اختلاف ارجاع دادیم و آن‌ها هم مطلب ما را تائید کردند و در آنجا تصویب شد که با رعایت کلیه قوانین و مقررات، ازجمله رعایت طرح جامع ترافیک و تفصیلیِ شهر قم، می‌توانند این پروژه اجرا کنند.

این در حالی است که عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم دراین‌باره می‌گوید: این پروژه هم تأیید طرح جامع ترافیک و تفصیلیِ شهر قم را دارد و ادعاهای موجود نادرست است.

در این میان بختیاری نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم واکنش تندتری به این مصاحبه نشان داد و گفت: این پروژه شفاف و روشن مسیر قانونی خود را و طراحی‌ها را طی کرده و در طرح جامع ترافیک شهر قم هم دیده‌شده اما برخی که از ابتدا علم مخالفت را برداشته بودند بنا دارند همین روند را ادامه دهند و اجازه ندهند این کار خوب در شهر خصوصاً در منطقه سه که منطقه محرومی هم هست اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در اجرای این هدف غرض‌آمیز خودشان افراد دیگری هم وادار به صحبت کردن کردند که شاید ارتباطی با آن‌ها نداشته باشد؛ باید این روند خاتمه پیدا کند و این پروژه هم برای خدمت به مردم پی گرفته شود.

به‌هرحال درحالی‌که هفته آینده عملیات اجرایی این پروژه شروع می‌شود نیاز است که مسئولان استان به‌جای ایجاد جنگ رسانه‌ای و به راه انداختن جنجال تصمیمی درست و کارشناسی شده‌ای را برای عمران و آبادانی شهر قم بگیرند و اجازه ندهند بیش از این پروژه‌های شهری با معطلی روبرو شوند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, رأی هیات حل اختلاف استان بر اجرای پروژه,
,
,
,
, نظر موافقان پروژه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مصاحبه فرماندار و واکنش اعضای شورای شهر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه