اخبار داغ

گزارش مردمی؛

فیلم/گلایه شهروندان یاسوجی از روابط قومی و قبیله ای در ادارات/سیستم اداری در استان فلج و زمین گیر است

فیلم/گلایه شهروندان یاسوجی از روابط قومی و قبیله ای در ادارات/سیستم اداری در استان فلج و زمین گیر است
در شهر یاسوج هر چند موضوعاتی تحت عنوان روابط قومی، بافت های ایلی و قبیله ای وجود دارد، اما به علت رشد آگاهی و همچنین اثر گذاری رسانه ها در بین مردم می توان امیدوارم بود در دهه های آینده شاهد مردمانی مطالبه گر برای پیگیری حقوق خود از طریق منتخبان و نمایندگان و همچنین کسانی که مسوولیت های اداری را بر عهده دارند، بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس؛  یکی از موضوعاتی که سبب رشد و پیشرفت جامعه می شود، آگاهی افراد از مسائل مختلف پیرامون جامعه برای پیگیری معضلات یا حل مشکلات است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

در همین خصوص زمانی که مردم یک جامعه نسبت به حقوق اولیه خود آگاه شده و سعی در محقق شدن آن در فضای عمومی جامعه داشته باشند، به نوعی مطالبه گری کرده اند، مطالبه گری از مسوولان حق انکار ناپذیری برای مردم  است، که باید در جامعه نهادینه شود تا امورات جامعه بر محور رشد و پیشرفت و همچنین نظم و قانون پیشرفت داشته باشد.

,

در شهر یاسوج هر چند موضوعاتی تحت عنوان روابط قومی، بافت های ایلی و قبیله ای وجود دارد، اما به علت رشد آگاهی  و همچنین  اثر گذاری رسانه ها در بین مردم می توان امیدوار بود در دهه های آینده شاهد مردمانی مطالبه گر برای پیگیری حقوق خود از منتخبان و نمایندگان و همچنین کسانی که مسوولیت های اداری را بر عهده دارند، خواهیم بود.

,

در همین رابطه شهروندان یاسوجی در خصوص مشکلات سیستم اداری و انتظارات خود از مسئولان را بیان کردند که مشروح آن در زیر آمده است.

,

یکی از شهروندان یاسوجی  که تمایلی برای درج نام و نشان خود نداشت گفت: به نظر می رسد وجود یک نهاد بازرسی واقعی که بتواند مشکلات مردم را پیگیری و به تخلفات رسیدگی کند ضروری است، زیرا بازرسی های ضعیف باعث می شود برخی  افراد بدون ترس مرتکب تخلف شده و اگر شهروندی بخواهد رسیدگی کند نتجیه ای نگیرد.

,

این فرد افزود: چند مدت پیش یکی از بستگان بنده با خودرو به خودروی دیگر در نزدیکی پل همجوار با امام زاده عبدالله تصادف می کند و همین موضوع سبب مرگ طرف مقابل می شود، وقتی کارشناس به صحنه تصادف آمد یکی از علت های مشکل را  غیراستاندارد بودن پل دانست، که در این صورت متولیان این پل باید جوابگوی مشکلات آن باشند، اما چنین موضوعی محقق نشده است.

,

یکی دیگر از شهروندان یاسوجی بیان کرد: وقتی به عنوان ارباب رجوع به سیستم اداری مراجعه میکنم، انتظار دارم فردی پاسخگوی خواسته های بنده باشد و حداقل شخصی دیگر به عنوان جایگزین او معرفی شده باشد، اما در چند مورد به بنده اعلام شد روزهای دیگر مراجعه کنم که این موضوع سبب اتلاف وقت بنده و دیگر همشهریان می شود.

,

 

,
, ,

وی گفت: یکی از موضوعاتی که باید در سیستم اداری توسط کارمندان رعایت شود عمل کردن بر اساس ساختاری های قانونی و عمل به وظایف خود در وقت و زمان مناسب است و از حواله کردن ارباب رجوع به روزهای آینده و به اصطلاح امروز و فردا کردن پرهیز کنند، از طرفی اگر بنده در یک سیستم اداری مراجعه کردم نباید چون اهل روابط خاص نیستم، خواسته های بنده به روزهای آینده موکول شود، زیرا رسیدگی به کار مراجعه کنندگان وظیفه آن کارمند بوده و برخورد و تبعیض بر اساس روابط بدون شک سبب بدبینی به آن سیستم اداری و افراد آن مجموعه می شود.

,

یکی از کسبه های بازار بیان کرد: درصورتی که فردی در یک سیستم اداری پاسخگویی مناسبی به مراجعه کنندگان نداشته باشد، و از طرفی توسط مسوولان مربوطه به دلیل کوتاهی یا سهل انگاری او برخوردی صورت نگیرد، مردم نا امید و بی اعتماد به آن مجموعه میشوند  و اگر آن سیستم فعالیت های خوبی داشته باشد، توسط عملکرد غیر قانونی برخی از افراد آن مجموعه ارزش آن فعالیت ها دچار خدشه می شود.

,

 

,
, ,

 

,

این فرد اظهار کرد: اگر مشاهده میشود در بسیاری از کشورهای دنیا  مانند ژاپن رشد و پیشرفت وجود دارد به علت فرهنگ کار توسط مردم خصوصا تلاش کارمندان در سیستم اداری است، اما در برخی موراد مشاهده میشود سیستم بروکراسی اداری در همین استان سبب اتلاف وقت و افزایش هزینه می شود.

,

یکی دیگر از همشهریان بیان کرد: در چند مورد که بنده یا از آشنایان به چند ارگان در مرکز استان مراجعه کردم رضایت نداشته ام، به عنوان مثال به منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی یا شهرداری برای کسب پروانه مراجعه کردم، نتیجه نگرفتم و از یک اتاق به اتاق دیگری پاسکاری شدم به نظر می رسد اگر بنده پارتی داشتم کسی بود خواسته بنده را مورد رسیدگی قرار دهد.

,

, ,

 

,

از دیگر بازاریان یاسوج گفت: وقتی افراد به سیستم اداری مراجعه می کنند باید درجه اول فرد پاسخگو حضور داشته باشد، در وهله دوم آن شخص متناسب با وظیفه و شان سیستم اداری برخورد شایسته با ارباب رجوع داشته باشد.

,
, ,

 

,

در همین خصوص فرماندار شهرستان بویراحمد بازدیدی سرزده از ادارات بویراحمد داشت و هدف از چنین بازدیدی را صیانت از حقوق شهروندی و نظارت دقیق و موثر بر عملکرد دستگاه ها و ادارات اعلام میکند، و همچنین اشاره کرد چنین بازدیدهای ادامه خواهد داشت.

,

در این خصوص باید گفت وجود چنین بازدیدهایی برای آگاهی از عملکرد دستگاه ها توسط مسوولان امری خوب و پسندیده محسوب می شود، اما این سوال وجود دارد به چه اندازه می تواند در تحقق خواسته ها و مطالبات و انتظارات مردم از سیستم اداری نقش داشته باشد، و مردم اگر تخلفی را مشاهده کردند کدام مرجع یا مسوول، پاسخگوی مطالبات آن ها خواهد بود.

,

در شرایط حاضر بازرسی ها و بازدید ها نتوانسته است انتظارات مردم را برآورده کند زیرا تهیه گزارش مردمی توسط این پایگاه خبری که تنها گوشه ای از نظرات و خواسته های شهروندان این شهر است، خود گواه این ادعاست، که در سیتسم اداری و در وضع موجود اشکالات فراوان وجود دارد، که مسوول رسیدگی کننده و مراجع ذی صلاح مربوطه باید به روش های مختلف از جمله  ایجادگذرگاه و پل ارتباطی دائمی برای دریافت شکایات، برخورد جدی با متخلفان سیستم اداری به روش های مختلف، و همچنین ایجاد مسیر و کانالی امن برای بیان خواسته ها و انتظارات مردم تلاش کنند، در غیر اینصورت اگر بازدید سرزده ای هم وجود داشته باشد، هرچند به عنوان یک داروی آرامبخش عمل می کند، اما نمی تواند منشاء درد را به صورت کامل ریشه کن کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه