اخبار داغ

بررسی اجرای یک طرح تحول‌ساز جهانی؛

انتقال سازمان ملل؛ یک گام تا بی‌اعتباری جهانی آمریکا/ افول علنی استکبار با این طرح کلید می‌خورد

انتقال سازمان ملل؛ یک گام تا بی‌اعتباری جهانی آمریکا/ افول علنی استکبار با این طرح کلید می‌خورد
کارشناسان طرح انتقال سازمان ملل متحد از آمریکا را یک اقدام مناسب عنوان می‌کنند و آنرا شروعی برای بی‌اعتباری آن می‌دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصاد، آمریکایی‌ها با وجود اینکه میزبان سازمان ملل متحد هستند و همواره در راستای مطامع خود از آن بهره‌برداری‌های سوء کرده‌اند، تعهدات بین‌المللی را به راحتی زیر پا می‌گذارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

آمریکا حتی به صورت پی درپی تعهدات خود را به عنوان میزبان سازمان ملل متحد نقض می‌کند و با بی‌احترامی و بی‌توجهی به حقوق کشورها و سازمان‌های بین‌المللی آنها را با محدودیت حضور در مجامع سازمان ملل رو برو می‌کنند.

,

سوءاستفاده ابزاری و غیرقانونی امریکا از میزبانی مقر سازمان ملل متحد در شرایطی رخ می‌دهد که بر اساس اصول اولیه این نهاد بین المللی، دولت آمریکا متعهد است به تمام اعضای سازمان ملل، بی هیچ بهانه‌ای مجوز ورود دهد و وزارت خارجه و حتی نهاد‌های امنیتی این کشور حق ندارند درباره نمایندگان اعضا و شرکت کنندگان در مجامع محدودیتی قائل شوند یا حتی اظهار نظر موثر کنند.

,

آمریکا بارها از صدور روادید برای هیئت‌های برخی کشورها برای حضور در مجامع سازمان ملل ممانعت کرده و حتی محدودیت‌های تردد در این کشور را برای آنها ایجاد کرده است که کاملا بر خلاف اصول اولیه سازمان ملل است.

,

این نقض تعهدات آمریکا در قبال سازمان ملل موجب شده تا روسیه تصمیم بگیرد برای کلید زدن انتقال سازمان ملل از آمریکا یکی از کمیته های این سازمان را منتقل کند.

,

برای بررسی جوانب این اقدام با کارشناسان مسائل بین‌الملل گفتگویی داشتیم که آنها اذعان دارند که این حرکت گامی در جهت بی‌اعتباری جهانی آمریکا در افکار عمومی است.

,

طرح انتقال سازمان ملل از آمریکا توسط روسیه اقدامی مناسب است

, طرح انتقال سازمان ملل از آمریکا توسط روسیه اقدامی مناسب است,

دکتر محمد رضا مرندی، یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: طرح انتقال سازمان ملل از آمریکا توسط روسیه اقدامی است که دیر یا زود باید انجام شود و سازمان ملل باید از زیر بلیط آمریکا خارج شود.

,

وی افزود: آمریکا بر سازمان ملل سلطه پیدا کرده و از این موقعیت خود سوءاستفاده می کند و اجازه نمی دهد دیگر دولت‌های غیر همسو با آمریکا اهداف خود را دنبال کنند.

,

, ,

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: آمریکا در سفر اخیر رییس جمهور ایران به نیویورک هم محدودیت‌هایی برای هیئت ایرانی وضع کرد، همچنین برای هیئت روسی هم محدودیت‌هایی ایجاد کرد.

,

مرندی خاطرنشان کرد: این محدودیت‌های خلاف تعهداتی است که آمریکا در خصوص سازمان ملل به عهده گرفته در حالی که سازمان ملل زیر بلیط آمریکا نیست بلکه تنها مکان آن در آمریکا است.

,

وی با تاکید بر اینکه دولت آمریکا حق ندارد از این موقعیتی که برای او ایجاد شده سوءاستفاده کند، افزود: یکی از راه های مقابله با این اقدامات آمریکا، تغییر مکان سازمان ملل است که البته می تواند به جای کشورهای اروپایی به مقصد کشورهای شرقی باشد.

,

مرندی بیان کرد: در مرحله اول اگر ایده انتقال سازمان ملل متحد به اروپا مطرح شود، هم قابل پذیرش است زیرا اروپا ضرر کمتری از آمریکا دارد.

,

وی با بیان اینکه انتقال سازمان ملل متحد اقدام بسیار مناسبی است، عنوان کرد: یکی از کارهایی که می توان انجام داد این است که جنبش غیرمتعهدها که از 155 کشور دنیا شکل گرفته بتواند جایگزین سازمان ملل متحد شوند.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سه چهارم کشورهای دنیا در جنبش غیر متعهدها عضو هستند.

,

مرندی بیان کرد: حتی اگر این جایگزینی نیز اتفاق نیفتد جنبش غیرمتعهدها می تواند رقیبی برای سازمان ملل متحد شده و به آن بها داده شود.

,

وی افزود: جنبش غیرمتعهدها می تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد و از طریق آن دولتهای غیر سلطه گر و مستقل می توانند اهداف خود را دنبال کنند.

,

آمریکا برتری‌اش را با انتقال سازمان ملل از دست می‌دهد

, آمریکا برتری‌اش را با انتقال سازمان ملل از دست می‌دهد,

محسن جلیلوند، یک کارشناس مسائل بین الملل  هم در این خصوص به خبرنگار مرصاد گفت: طرح انتقال سازمان ملل از آمریکا که توسط روسیه پیشنهاد داده شد در شرایط کنونی عملی شدنی نیست.

,

وی افزود: دسته بندی هایی که در عرصه بین المللی است به نفع آمریکایی ها است و روس ها در موقعیتی نیستند که این کار را انجام دهند.

,

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: در گذشته نیز این پیشنهاد یک بار از سوی روسها مطرح شد با اینکه روسها وضعیت بهتری داشتند اما این کار انجام نشد.

,

جلیلوند خاطرنشان کرد: اگر طرح انتقال سازمان ملل از آمریکا اجرایی شود آمریکایی برتری قبلی خود در عرصه بین الملل را از دست می دهند.

,

وی افزود: در حال حاضر 70 درصد هزینه های سازمان ملل متحد را آمریکا و  مابقی کشورهای اقماری آمریکا می پردازند اما به نظر می رسد روسیه نمی تواند این هزینه ها را تامین کند.

,

جلیلوند گفت: اروپایی ها پیش از جنگ جهانی دوم تجربه برخورداری از جامعه ملل را داشتند اما این تجربه ناموفق بود زیرا در جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد جایگزین جامعه ملل شد.

,

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: از آنجا که اروپا زیر چتر آمریکا است به خود اجازه نمی دهد در این قضیه ورود پیدا کند.

,

بنابراین گزارش، این اقدام روسیه آغازی برای انتقال کامل سازمان ملل از آمریکا و مهری بر پایان سلطه‌گری این کشور بر جهان خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه