اخبار داغ

کارگروه تسهیل ملی به داد قطعه‌سازان می‌رسد؟

دل خون قطعه‌سازان از خودروسازان/ طلب از ایران خودرو و سایپا مهم‌ترین مشکل شرکت‌های قطعه‌سازی مازندران

دل خون قطعه‌سازان از خودروسازان/ طلب از ایران خودرو و سایپا مهم‌ترین مشکل شرکت‌های قطعه‌سازی مازندران
آنچه این روزها قطعه‌سازان را دچار مشکل درآمدی کرده، طلب‌های فراوان آنها از شرکت‌های خودروسازی، گرانی مواد اولیه و چالش‌های دیگر است و عمده‌ترین مشکلات قطعه‌سازان مازندران، مطالبات آنها از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، در این روزها قطعه‌سازان خودرو کشور با چالش های درآمدی و ناپداری قیمت مواد اولیه مواجه هستند که اگر در سطح کلان مدیریت و ساماندهی شود، پیچ و مهره های صنعت قطعه سازی کشور روی ریل سازندگی مستحکم خواهد شد.

آنچه در این روزها قطعه‌سازان کشور را دچار مشکل درآمدی کرده، طلب‌های فراوان آنها از شرکت های خودروسازی، گرانی مواد اولیه و چالش‌های دیگر است.

با اینکه صنعت خودروسازی کشور باید متکی به قطعات داخلی باشد، اگر چالش درآمدی در بخش قطعه سازی استمرار یابد به طور قطع مشکلات اساسی در ادامه حیات این صنایع به وجود می آید و متعاقب آن خودروسازان باید برای تهیه قطعات دست به دامان قطعات غیراستاندارد خارجی شوند.

*لزوم حمایت از صنعت قطعه‌سازی

طبق گزارش ها، صنعت قطعه سازی کشور در سال های گذشته به خاطر توفیق فروش خودروهای داخلی، گام های موثری برای تولید قطعات با کیفیت برداشته، روندی که در زمان تحریم چاره مشکلات صنعت خودروسازی ایران بوده است.

با این اوصاف کارشناسان و برخی مسئولان امر معتقدند که حمایت دولت و شرکت های بزرگ خودروسازی از صنعت قطعه سازی می تواند این صنعت را سرپا نگه داشته و در زمان تحریم نیز تولید خودرو در کشور را زنده نگه دارد.

از سوی دیگر شرکت های قطعه سازی به خاطر رقابت و داشتن شناسه داخلی درصدد هستند تا محصولات با کیفیت روانه بازار کنند و در این زمینه تصمین لازم به شرکت ها و مصرف کنندگان بدهند.

امروز خودروسازی ما بدون قطعه سازی وجود خارجی ندارد و این صنعت قطعه سازی با مشکلاتی مواجه است که نوسانات نرخ ارز، سیستم بانکی و طلب قطعه سازان بابت فروش محصولات از جمله مشکلات است.

صنعت خودرو به دلیل درگیر کردن بسیاری از صنایع با این صنعت، ظرفیت اشتغال زایی بالایی را برای کشور به همراه دارد. به طوریکه، علی­رغم اینکه در شرایط فعلی امکان استفاده از تمام توان و ظرفیت تولید این بخش وجود ندارد، با این حال بیش از سه میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت خودروسازی و سایر صنایع وابسته مشغول به کار هستند که از این میزان، حدود 700 هزار نفر، به طور مستقیم در صنعت خودرو و قطعه­ سازی و حدود 2 میلیون و 400 هزار نفر نیز در سایر صنایع وابسته به صنعت خودرو از جمله خدمات تعمیرگاهی، مراکز خدماتی، حمل و نقل و ... اشتغال دارند که در صورت حمایت و احیاء و توسعه صنعت خودروسازی و قطعه سازی، ظرفیت ایجاد اشتغال در این صنعت رو به افزایش خواهد گذاشت.

تأخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان از شرکت­ های خودروساز یکی دیگر از چالش ­هایی است که این صنعت با آن دست به گریبان است. تا یک دهه پیش، زنجیره تأمین خودرو جزو مطمئن ­ترین زنجیره ­های تأمین در صنایع داخلی محسوب می­ شد و قطعه ­سازان ظرف مدت 45 روز مطالبات خود را از خودروساز دریافت می­ کردند، اما در حال حاضر برخی قطعه سازان ماه هاست که نتوانسته­ اند مطالبات خود را از خودروساز دریافت کنند و به همین دلیل، بعضاً با کاهش شدید تولید و یا تعطیلی مواجه شده­ اند.

*کاهش 30 درصدی تولید خودرو در مازندران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مازندران از استان‌های دارای ظرفیت بسیار بالا از لحاظ حجم تولیدات و اشتغال در زمینه خودروسازی است و در سه رتبه نخست کشور قرار دارد.

حسینقلی قوانلو خاطرنشان کرد: باتوجه به مشکلات حجم تولیدات خودرو در سطح کشور به ویژه پس از شرایط تحریم که در کشور به وجود آمد، در سال گذشته مازندران 30 درصد کاهش تولید خودرو داشت و این روند امسال هم وجود دارد که البته به طور نسبی درحال اصلاح است.

وی با اشاره به اینکه کاهش تولید خودرو برابر با کاهش تولید قطعه و مشکل برای قطعه‌سازان است، تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که داریم رفع مشکل قطعه‌سازان استان در همان مراحل نخست است تا این مشکلات موجب کم شدن شاغلین آنها شود؛ هدف نخست ما تثبیت اشتغال است.

قوانلو ادامه داد: عمده‌ترین مشکلات قطعه‌سازان، مطالباتی است که از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا دارند و به همین منظور جلسه‌ای با وزیر و معاون وزارت صمت داشتیم و قول داده شد پس از پایان ماه صفر، اعضایی در قالب کارگروه تسهیل ملی در ارتباط با قطعه‌سازی و خودرو که به احتمال زیاد با حضور وزیر صمت یا مدیرعامل ایران خودرو همراه خواهد بود سفری به استان مازندران داشته باشند که امیدواریم تصمیمات خوبی گرفته شود.

وی گفت: برخی از قطعه‌سازان با مشکل عدم سفارش رو به رو هستند و این درحالی است که تولید داشتند اما هم‌اکنون سفارشی ندارند که این موضوع باتوجه به اینکه مازندران از رطوبت بالایی برخوردار است می‌تواند موجب زنگ‌زدگی قطعه شود و آسیب‌های دیگری را به‌دنبال دارد.

*شرکت فذا تعطیل نمی‌شود

این مسئول ادامه داد: باتوجه به پیگیری های به عمل آمده در جهت رفع مشکلات شرکت فذا ( فولادین ذوب آمل) این شرکت تعطیل نخواهد شد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت مازندران گفت: با پیگیری های به عمل آمده و جلساتی که در دفتر وزیر صنعت ، معدن و تجارت جهت حل مشکلات این شرکت در هفته گذشته برگزار شد به جد به دنبال برون رفت این شرکت از وضعیت پیش آمده هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه دراین جلسه مقرر شد مواد اولیه این شرکت جهت تولید سریعا در اختیار آن قرار گیرد افزود: عمده محصولات تولیدی این شرکت برای ایران خودرو بوده که با توجه به مشکلات پیش آمده برای ایران خودرو و صنایع خودروسازی کشور شرکت فذا نیز تحت الشعاع این مشکلات قرار گرفت و نتوانست طلب های خود را از این شرکت وصول کند.

وی اظهار کرد: بعد از جلسه با وزیرصمت ، مدیران این شرکت درهفته گذشته با رئیس ایران خودروی کشور جلسه ای داشته و مقررشد جهت حل مشکلات شرکت فذا مقداری از طلب های آن پرداخت شود تا همچنان چرخه تولید شرکت فذا تداوم یابد.

رئیس سازمان صمت مازندران با اعلام اینکه به هیچ عنوان اجازه تعطیلی این واحد و واحدهای تولیدی استان را نخواهیم داد تصریح کرد: برای حل مشکل فولادین ذوب آمل نیز جلسه ای در دفتر معاون امور صنایع وزیر صمت برگزار می شود. ضمن اینکه این سازمان به طور مداوم پیگیر مشکلات واحدهای تولیدی بوده و با هماهنگی استانداری و دیگر دستگاههای اجرایی در تسهیل و رفع موانع آنها اقدام خواهد نمود.

به گزارش بلاغ، شرکت فولادین ذوب آمل از معدود کارخانه‌های کشور در صنعت قطعه سازی محسوب می‌شود که پایه فعالیت آن بر مبنای نیاز خودروسازی کشور تامین و استقرار یافته است.

این شرکت در بهترین شرایط سالانه حدود ۸۰ هزار تن قطعات چدنی و فولادی برای صنعت خودروسازی تولید می کند که ۹۰ درصدآن مربوط به شرکت خودروسازی ایران‌خودرو است.

فولادین ذوب آمل با اشتغال یکهزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم به عنوان بزرگ ترین شرکت قطعه سازی ایمنی و فوق ایمنی در مجموعه سازی اکسل کشور است که بر اساس مواد اولیه قراضه تامین شده از سوی خودروسازان فعالیت و تعداد زیادی از قطعات فولادی و چدنی نشکن ، چـدن خاکسـتری و چدن آلــیاژی را برای خوردوهای پژو و سمند، نیسان ، پراید و رنو تولید می کند. این قطعات اکسل ، دیسک ترمز ، کاسه چرخ ، کالیبر ، میل لنگ ، منیفولد دود موتور ، فلایویل ، توپی ، پوسته جعبه فرمان و سگدست را شامل می شود.

بنا به تعهدات ایران‌خودرو ، این کارخانه ماهانه چهار هزار تن آهن قراضه به عنوان مواد اولیه به شرکت فذا تحویل می داد که به گفته مسئولان فذا حدود سه ماه است که این مواد اولیه به دست شرکت نرسیده است.

با توجه به اینکه در تولید هر خودرو 13 تا 16 هزار قطعه منفصله به کار رفته است، می­ توان صنعت قطعه­ سازی را یکی از مهم­ ترین صنایع رقابت ­پذیر و اشتغال­ زا در کشور بر شمرد که علاوه بر تأمین نیاز تولیدکنندگان داخلی و فعال کردن سایر صنایع وابسته به صنعت خودرو، مزیت­ های صادراتی و درآمدزایی بالایی را نیز برای کشور به همراه دارد. بنابراین، با توجه به وضعیتی کنونی حاکم بر این صنعت، لازم است به منظور رفع موانع و چالش­ ها و حمایت مؤثر از این صنعت، زمینه تقویت و توسعه این صنعت و بهره ­مندی از مزایای رقابتی و صادراتی آن را برای اقتصاد کشور فراهم کنیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
, *لزوم حمایت از صنعت قطعه‌سازی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *کاهش 30 درصدی تولید خودرو در مازندران,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *شرکت فذا تعطیل نمی‌شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه