اخبار داغ

آغاز نشست وزرای عدم تعهد در باکو با حضور ظریف

آغاز نشست وزرای عدم تعهد در باکو با حضور ظریف
نشست وزرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با حضور وزیر امور خارجه ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست وزرای عضو جنبش عدم تعهد (نم) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز شد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
ظریف بدین منظور شب گذشته (سه‌شنبه) راهی باکو شد و در بدو ورود به این شهر در اظهاراتی با بیان اینکه بیشتر تمرکز ما بر تقویت چند جانبه‌گرایی است که علت اصلی تشکیل جنبش عدم تعهد است، اظهار داشت: امروز چند جانبه‌گرایی از سوی آمریکا به شدت در معرض خطر قرار گرفته و لازم است کشورهای عضو عدم تعهد مبنای دیپلماسی و چند جانبه‌گرایی را مورد توجه قرار دهند.
,
 
,
ظریف همچنین گفت که در حاشیه چنین نشست‌هایی دیدارهایی با مقامات مختلف انجام می‌شود که ایران هم از این فرصت استفاده خواهد کرد.
,
 
,
وزرای جنبش عدم تعهد امروز و فردا چهارشنبه و پنجشنبه اول و دوم آبان ماه (۲۳ و ۲۴ اکتبر) در باکو گردهم می‌آیند تا درباره سند نهایی اجلاس هجدهم به رایزنی بپردازند.
,
 
,
هجدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد (NAM) هم قرار است جمعه و شنبه (۲۵ و ۲۶ اکتبر) سوم و چهارم آبان ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و به میزبانی «الهام علی اف» رئیس جمهور این کشور برگزار شود. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در این نشست شرکت خواهد کرد. روحانی بدین منظور فردا (پنجشنبه) دوم آبان ماه به باکو سفر می‌کند.
,
 
,
نشست کارشناسان ارشد هم از دوشنبه ۲۹ مهر ماه به مدت ۲ روز (۲۹ و ۳۰ مهر ماه) برگزار و «غلامحسین دهقانی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در رأس هیأتی به نمایندگی از جمهوری اسلامی در نشست کارشناسی جنبش عدم تعهد در باکو شرکت کرد.
,
 
,
ایران، ونزوئلا و آذربایجان در حال حاضر تروئیکای جنبش عدم تعهد را تشکیل می‌دهند.
,
 
,
هفدهمین نشست سران اواخر شهریور ۱۳۹۵ در جزیره مارگاریتای ونزوئلا و شانزدهمین نشست هم نیمه اول شهریور ۱۳۹۱ با شعار «صلح پایدار در سایه همکاری مشترک» در تهران برگزار شد. ریاست جنبش سه ساله است، ولی در پی تحولات سال‌های اخیر در ونزوئلا، ریاست ایران بر این جنبش چهار سال به طول انجامید.
,
 
,
جنبش عدم تعهد (Non-Aligned Movement ) در سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد و نظام دوقطبی بین‌المللی توسط کشورهایی پا به عرصه وجود گذاشت که عضو هیچ یک از پیمان‌های نظامی ناتو و ورشو نبودند و تلاش می‌کردند در روابط خارجیشان مستقل از دو بلوک شرق و غرب عمل کنند. تیتو، جواهر لعل نهرو، جمال عبدالناصر، سوکارنو و قوام نکرومه رهبران یوگسلاوی، هند، مصر، اندونزی و غنا به عنوان بنیانگذاران جنبش عدم تعهد این جنبش را برپایه اصول احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورهای عضو، عدم تجاوز، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، برابری و امتیازات متقابل و همزیستی مسالمت آمیز ایجاد کردند و جنبش مزبور به عنوان یک تشکل مهم بین‌المللی، یکی از مجموعه‌های تاثیرگذار بر روند تحولات جهانی است. 
,
 
,
جنبش عدم تعهد در حال حاضر دارای ۱۲۰ عضو شامل ۵۳ کشور از آفریقا، ۲۶ کشور آمریکایی، ۳۶ کشور از قاره آسیا، ۲ کشور اروپایی (آذربایجان و بلاروس) و سه کشور از اقیانوسیه است.
,
 
,
قبرس، مالت و یوگسلاوی اعضای سابق این جنبش هستند.
,
 
,
جنبش عدم تعهد دارای ۱۷ عضو ناظر شامل آرژانتین، ارمنستان، بوسنی و هرزگوین، برزیل، چین، کاستاریکا، کرواسی، السالوادور، قزاقستان، قرقیزستان، مکزیک، مونته‌نگرو، پاراگوئه، صربستان، تاجیکستان، اروگوئه و اوکراین است و ۱۰ سازمان نیز عضو ناظر این جنبش هستند که از آن جمله می‌توان به اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و سازمان ملل اشاره کرد.
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه