اخبار داغ

یک روانشناس بالینی عنوان کرد

طلاق عاطفی بیخ گوش خانواده‌های ایرانی/ استفاده از ابزار مجازی کانون خانواده را تحت‌الشعاع قرار داد

طلاق عاطفی بیخ گوش خانواده‌های ایرانی/ استفاده از ابزار مجازی کانون خانواده را تحت‌الشعاع قرار داد
روانشناس بالینی گفت: گم کردن جهت و معنای زندگی، افراد را دچار آشفتگی کرده است و رویارویی با مشکلات زندگی، خانوادگی، آنها را به استیصال می‌کشاند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فاطمه علی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به تفاوت سبک انسان گذشته با انسان مدرن اظهار کرد: انسان‌های دیروز بدون تکبر و خودبرتربینی و در اوج صمیمیت، بیشتر سراغ یکدیگر را می‌گرفتند و بهتر سخن پیامبر را درک می‌کردند که فرمودند: "هرکس صله رحم به جا آورد خداوند با او رابطه بر قرار می‌کند و هرکس قطع رابطه کند خداوند با او رابطه قطع می‌نماید".

وی با بیان اینکه انسان امروز فرد گرا شده است عنوان کرد: با ورود تکنولوژی به عرصه زندگی، بیشتر وقت های خود را با انواع و اقسام وسایل می گذارنند تا با یکدیگر، مشکلات دنیای مدرن بروز بحران هویت در افراد خانواده است.

بانوی روانشناس ادامه داد: گم کردن جهت و معنای زندگی، افراد را دچار آشفتگی کرده است و رویارویی با مشکلات زندگی، خانوادگی، آن ها را به استیصال می کشاند.

وی از مشکلاتی که امروزه دامنگیر جامعه شده است را مخدوش شدن انسجام خانواده دانست و افزود: عواملی همانند ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و...باعث شده گسستگی خانواده و طلاق، علی رغم کراهتی که در دین دارد و فرهنگ دینی مردم ما هم آن را منع می کند، به شرایطی نامطلوب برسد.

علی نیا از عوامل موثر در انسجام خانواده را تعهد نسبت به هم خواند و خاطرنشان کرد: داشتن روابط دوستانه و محبت آمیز، صرف وقت و انرژی برای خانواده، کمک به هم و معاشرت با یکدیگر و تشویق یکدیگر، تقویت روحیه هم و حمایت از یکدیگر به هنگام نیاز حس همدلی و همبستگی می تواند اعضای خانواده را به هم نزدیک کند.

وی ادامه داد: مسئولیت نسبت به هم ، اعتماد و و صداقت در زندگی، وقت گذاشتن برای همسر و خانواده، داشتن روابط انسانی و عاشقانه با همسر و عادلانه با خانواده یک خانواده سالم را خواهد ساخت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: توافق در امور مهم زندگی و زناشویی مانند توافق و هم رایی در زندگی مشترک، تقسیم  کار بر اساس جنس، همکاری با هم، مدیریت مطلوب در وقت و مسایل مالی، تصمیم گیری های مهم زندگی، انجام امور مذهبی، منجر به عوامل رضایت مندی از زندگی مشترک و وحدت و پیوستگی خانواده  می شود.

وی به عوامل تضعیف پایه خانواده اشاره کرد و گفت: موانع فردی مثل بدگمانی و بی اعتمادی، بد زبانی و دشنام گویی، لجاجت و سرسختی، تحقیر، عیب جوی، موانع خانوادگی و فرهنگی مثل همنشینی با افراد منحرف  و الگو گیری ازآنان، دخالت نابجای اطرافیان، تاثیر برخی رسانه ها، رشد سرگرمی مجازی خواهد بود.

علی نیا عوامل اقتصادی همچون ضعف مدیریت مالی خانواده را مسبب سست شدن خانواده عنوان کرد و افزود: تجمل گرایی و اسراف، خساست مرد به تخریب بنیان خانواده خواهد انجامید.

وی اظهار کرد: خانواده ایرانی امروز با مشکلی مواجهه، تغییراتی اجتماعی و فرهنگی گسترده معاصر، نهاد خانواده  را به چالش  کشیده، به طوری خانواده دیگر جوابگوی کارکرد اصلی خود نیست.

این روانشناس با بیان اینکه در واقع روابط مبتنی بر صمیمیت و اعتماد که در روابط خونی و خویشاوندی وجود داشت در حال حاضر کم شده است، تصریح کرد:  تعارض در درون خانواده مثل عدم رابطه درست بین والدین، فرزندان و زوجین و اشتغال زنان و گریز از مدیریت داخلی خانواده  و حتی استفاده مفرط از ابزار مجازی و الکترونیکی فضای گرم   کانون خانواده را تحت شعاع خود قرار داده و سبب کاهش تعاملات بین افراد خانواده شده است.

وی با بیان مرزهای ایجاد شده در خانواده عنوان کرد: والدین آگاه می توانند در سنین کودکی به درستی این مرزها را به کودک خود بشناسانند، شناساندن این مرزها و آموزش این حریم ها به کودک و تبعیت او به کمی سرسختی و قاطعیت نیاز دارد و افراد باید اصول تربیتی در این مکان را پشت سر بگذارد.

علی نیا از دلایل شکل گیری طلاق عاطفی گفت: نبود گفت‌وگو و ضعف مهارت های ارتباطی و غیر کلامی، بی توجهی به نیازهای یک دیگر، دخالت های بی مورد دیگران در زندگی  مشترک، انتظارات غیر قابل دسترس و غلط، بی توجهی نسبت به انتظارات سهل الوصول و قابل دسترس در نتیجه منجر به ازدواج غلط منجر می‌شود.

وی در تعریف طلاق عاطفی بیان کرد: حالتی است که زوجین در کنار هم زندگی می کنند ولی هیچ گونه ارتباط کلامی و جسمی و عاطفی بین آنها وجود ندارد و افراد از"ما" به " من" تبدیل می شوند و زن و مرد به سردی در کنار هم زندگی می کنند ولی هیچ گاه تقاضای طلاق قانونی و رسمی نمی کنند بطوری که زوجین نسبت به هم بیگانه هستند و سرهرکدامشان به مسایل و امور خود گرم می شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه