اخبار داغ

پژوهشگر مسائل سیاسی مطرح کرد

تبدیل تحریم‌ها به شکوفایى نظام اسلامى‌، با مدیران انقلابی/ راز موفقیت ایران در شکست سناریوى تحریم دشمن

تبدیل تحریم‌ها به شکوفایى نظام اسلامى‌، با مدیران انقلابی/ راز موفقیت ایران در شکست سناریوى تحریم دشمن
پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: تجربیات ۴۰ سال گذشته به‌ویژه دوران دفاع مقدس یا سال‌هاى پس از آن، نشان‌دهنده این است که ایران هرگاه با تکیه بر توان مدیران و نیروهاى انقلابى خود به مواجهه با این تحریم‌ها برخاسته، توانسته تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا موسوی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه تحریم قدرت‌هاى استکبارى علیه مردم ایران از لحظه پیروزى انقلاب اسلامى شروع شده است، اظهار کرد: این تحریم ها علاوه بر عرصه اقتصادى، عرصه‌هاى دیگر نظیر نظامى، سیاسى و... را شامل بود، که بر تضعیف توان نظام اسلامى، بر تسلیم و فروپاشى نظام اسلامى متمرکز بود.
 
وی تأکید کرد: تجربیات ۴۰سال گذشته به‌ویژه دوران دفاع مقدس یا سال‌هاى پس از آن، نشان‌دهنده این است که ایران هرگاه با تکیه بر توان مدیران و نیروهاى انقلابى خود به مواجهه با این تحریم‌ها برخاسته، توانسته تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و ضمن خنثى‌سازى توطئه‌هاى دشمن به دستاوردهاى مورد نظر خود دست یابد.
 
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تحریم صنعت دفاعى ایران به‌دلیل راهبرد دشمنان در جلوگیرى از تقویت قدرت نظامى ایران از همان لحظات آغازین انقلاب آغاز شد اظهار کرد: صنعتى که تا قبل از انقلاب اسلامى، مهم‌ترین تولیداتش به مونتاژ چند اسلحه سبک مانند؛ ژ۳ و مهمات چند سلاح سبک و کلت کمرى محدود مى‌شد و حتى از تولید سیم‌خاردار هم عاجز بود، بعد از انقلاب شکوهمند اسلامى با تلاش شبانه‌روزى دانشمندان و متخصصین این عرصه، در موقعیتى قرار گرفت که توانست محصولات خود در بخش‌ها و موضوعات مختلف نظامى را به بیش از ۳۸ کشور جهان صادر نماید.
 
موسوی خاطرنشان کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامى، حضرت امام خمینى(ره)، از همان ابتداى انقلاب، با طرح شعار «ما مى‌توانیم»، بارها از تحریم و جنگ به‌عنوان یک فرصت استثنایى براى خودکفایى نام بردند و در یکى از سخنرانى‌هایشان فرمودند: «این جنگ و تحریم اقتصادى و اخراج کارشناسان خارجى، تحفه‌اى الهى بود که ما از آن غافل بودیم. اکنون اگر دولت و ارتش، کالاهاى جهانخواران را خود تحریم کنند و به کوشش و سعى در راه ابتکار بیفزایند، امید است که کشور خودکفا شود و از دریوزگى از دشمن نجات یابد.»

وی همچنین به سخنان مقام معظم رهبرى اشاره و تأکید کرد: در موارد مختلف ازجمله؛ در جریان دیدار مردم شیراز با ایشان در تاریخ ۱۱/۲/۸۷ مى‌فرمایند: «تهدید مى‌کنند که شما را تحریم مى‌کنیم و محاصره‌ى اقتصادى مى‌کنیم! خب، در این سى سالى که ملت ایران را گاهى شدیدتر و گاهى ضعیفتر محاصره‌ى اقتصادى کردید، چه کسى ضرر کرد؟ ملت ایران ضرر کرد؟ ابدا! ما از تحریم به نفع پیشرفت خودمان استفاده کردیم. یک روزى بود که ما احتیاج به ابزارهاى نظامى داشتیم؛ ساده‌ترین ابزار نظامى را به ما نمى‌فروختند و مى گفتند: تحریم! ما توانستیم از این تحریم استفاده کنیم؛ امروز ملت ایران توانایى‌هایى به دست آورده که همان تحریم کنندگان دیروز، امروز از این‌که ملت ایران دارد به قدرت اول نظامى منطقه تبدیل مى‌شود، دارند دست و پا مى‌زنند! خب، این بر اثر تحریم شما بود.»

این استاد دانشگاه به موفقیت های دفاعی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: جمهورى اسلامى ایران پس از انقلاب اسلامى توانست با رشد جهشى در زمینه ساخت انوع موشک‌هاى بالستیک و سایر انواع موشک‌ها، در ردیف چند کشور برتر دارنده این تکنولوژى قرار گیرد.
 
موسوی افزود: ساخت اولین موشک بالستیک ماهواره بر کشور با نام سفیر امید، ساخت پایگاه پرتاب فضایى موشک مذکور و ساخت ایستگاه زمینى هدایت و کنترل ماهواره و مشارکت در ساخت انواع ماهواره با کاربرى نظامى و غیرنظامى و نیز ایستگاه‌هاى ثابت و سیار (متحرک) پرتاب موشک، از دیگر افتخارات صنایع نظامى کشور محسوب مى شود.
 
وی با بیان اینکه پیشرفت هسته‌اى ایران در زمان اعمال تحریم‌ها جاى تردیدى باقى نمى‌گذارد که زور و اجبارغرب، عامل مهمى در سوق دادن جمهورى اسلامى به سمت خود کفایى در تکنولوژى هسته‌اى بوده است گفت: دستاورد ارزشمند ایران در عرصه فناورى غنى‌سازى، تولید میله و صفحه سوخت وآب سنگین و... از دستاوردهاى مهم ایران در این عرصه است که تا سال‌ها موجب سرافرازى کشور خواهد بود، اگرچه با پذیرش برجام، ایران بخشى از توان هسته‌اى خود را از بین برد، اما به‌دلیل این‌که دستاوردهاى ایران بومى است، در صورت ضرورت احیاى آن‌ها چندان دشوار نخواهد بود.
 
پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه تشدید تحریم‌هاى غرب در زمینه سرمایه گذارى در صنایع نفت و گاز ایران و هم‌چنین اجراى پروژه‌هاى این صنایع در ایران،  منجر به خروج شرکت‌هاى خارجى شد اظهار کرد: پارس جنوبى، بزرگترین میدان گازى ایران که به‌صورت مشترک با قطر بود، یکى از اهداف اصلى وزارت نفت در صنعت نفت و گاز به شمار مى‌آمد، توسعه این میدان با حضور شرکت‌هاى خارجى متعدد در اواسط دهه هفتاد آغاز شد و تا اواسط دهه هشتاد نیز این روند ادامه داشت، اما با تشدید تحریم هاى غرب به مرور تمامى شرکت‌هاى خارجى از حضور در فازهاى مختلف این پروژه مهم خوددارى کردند. اما شرکت‌هاى ایران وبه‌ویژه قرار گاه خاتم الانبیاء(ص) با پذیرش مسؤولیت ساخت این فازها توانستند در کمترین زمان آن‌ها را به بهره‌بردارى برسانند.
 
موسوی به راز موفقیت ایران در شکست سناریوى تحریم دشمن اشاره و خاطرنشان کرد: نقش رهبرى معظم انقلاب در هدایت ومطالبه از مسؤولان و توجه ویژه و عمل دقیق مدیران ودانشمندان در عرصه‌هاى دفاعى، موشکى، هسته‌اى و..، تلاش خالصانه وکار فى سبیل‌الله با توکل به خدا و اتکاء به عنایت الهى، همراه با خلوص نیت و صداقت در رفتار و گفتار مدیران ودانشمندان عرصه‌هاى مذکور، باور به شعار «ما مى‌توانیم» و «خواستن توانستن است» و در واقع خودباورى و اعتماد به جوانان و متخصصین داخلى و استفاده بهینه از ظرفیت‌هاى فکرى و علمى آن‌ها، توجه ویژه به اصل هم‌افزایى با بهره‌گیرى اصولى و منطقى از توان داخلى، در سایه حمایت مردم و یکدلى و هماهنگى و اتفاق نظر مسؤولین، تکیه و تأکید بر استفاده از نیروهاى درونزا شامل؛ استفاده بهینه از سرمایه انسانى، ابزار و امکانات و منابع طبیعى و مواد اولیه و سایر ظرفیت‌هاى موجود و قابل دسترس، استفاده از قدرت خلاقیت و نوآورى دانشمندان و متخصصین ایرانى با رعایت اصول علمى و تجربى از طریق تحقیق و پژوهش و ارتباط مؤثر صنعت با دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمى، استفاده بهینه و بهره‌بردارى مطلوب از تجربیات دفاع مقدس به‌ویژه در عرصه فرماندهى ومدیریت، جوان‌گرایى و کار جهادى و رویکرد نهادیِ توام با روحیه و مدیریت انقلابی و توجه به اصل انعطاف‌پذیری، متناسب با شرایط ونیازهاى کشور، رعایت سایر اصول مدیریتى مانند؛ ریسک‌پذیرى، برنامه‌ریزى و سازماندهى همه منابع و امکانات در بخش‌ها و سطوح مختلف از جمله رازهای موفقیت جمهوری اسلامی ایران در شکست سناریوى تحریم دشمن است.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه