اخبار داغ

تحلیلگر مسائل اقتصادی:

مشغولیت فکری دولت با بیانیه "گام دوم انقلاب" بسیار فاصله دارد/ دولتمردان به‌جای حل مشکلات اقتصادی، به سیاست و برجام سرگرم شده‌اند

مشغولیت فکری دولت با بیانیه "گام دوم انقلاب" بسیار فاصله دارد/ دولتمردان به‌جای حل مشکلات اقتصادی، به سیاست و برجام سرگرم شده‌اند
اکبری گفت: مطالبی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده نگاه و سیاست‌های بسیار کلان جامعه است و اقتصاددانان به مشکلات مطرح شده در آن باور دارند و اگر تمام سیاست‌مداران و تصمیم سازان آن را ملاک قرار دهند و برنامه ریزی و عمل مطابق آن صورت گیرد به سمت توسعه پیش خواهیم رفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیت الله اکبری در گفت‌وگو با  صبح قزوین؛ با اشاره به جایگاه اقتصاد در مدیریت کشور اظهار کرد: اقتصاد به‌عنوان هدف مطرح نیست و نقش وسیله را ایفا می‌کند اما وسیله‌ای مهم و تاثیرگذار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی ادامه داد: اقتصاد دارای نقشی کلیدی است و در سایر مسائل از جمله فرهنگ و توسعه نیز تاثیر دارد؛ باید توجه داشت که یکی از نقاط ضعف اقتصاد کشور وابستگی شدید به نفت و دولت است و نقش تکنولوژیکی و دانش مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

,

این کارشناس اقتصادی ابراز کرد: باتوجه به مشکلات موجود تولیدکنندگان رشد لازم برای رسیدن به تولیدکننده استاندارد را ندارند. راه‌کار این مشکلات حرکت عکس، یعنی از طرفی دوری از وابستگی نفت و از طرف دیگر آزادگذاشتن بخش خصوصی، کمرنگ کردن نقش دولت و تاکید بر نقش جوانان است.

,

وی افزود: جوانان دارای امتیازاتی هستند که اقتصاد و تولید به آن‌ها نیاز دارد؛ امیدواری بالا، کم بودن مصرف‌گرایی و افزایش سرمایه و پس انداز و مسلح بودن به دانش جدید و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان از جمله ویژگی‌های جوانان است.

,

ضرورت تصویب قوانین غیرقابل تغییر در بخش اقتصاد

, ضرورت تصویب قوانین غیرقابل تغییر در بخش اقتصاد,

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین تاکید کرد: کشور ما دارای جوانان بسیاری است بنابراین از ابزار لازم برای اقتصاد دانش بنیان برخورداریم، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب اصلاح قوانین شرط لازم و دو فوریتی و حتی سه فوریتی است.

,

وی گفت: تحریم‌ها به‌صورت خودکار تمرینی برای جداشدن از نفت بود؛ خصوصی سازی نیز در وهله نخست اجرایی نشده و به شعار تبدیل و شرایط توزیع درآمد نامطلوب شد؛ در این شرایط بخش دولتی امور اقتصادی را به افراد خاصی واگذار کرد و در نتیجه آن واحدهایی که تولیدکننده بودند فروخته شده و به سرمایه غیرمولد تبدیل و نیروهایی نیز بیکار شدند.

,

اکبری عنوان کرد: اکنون تحریم و جبر برآمده از آن، اصطلاح برخی قوانین اقتصادی از جمله واردات و تسهیلات را به دنبال داشت، اما باید توجه داشت که باید قوانینی غیرقابل تغییر تصویب کنیم تا درصورت از بین رفتن عامل جبری نیز به آن‌ها عمل شود.

,

وی اذعان کرد: اکنون سرگرمی و نگرانی فکری دولت به حوزه سیاسی، تحریم‌ها و برجام متمرکز شده و توجه به بخش اقتصاد و نقش ضروری دانشگاه و صنعت در این حوزه کمتر است.

,

مراجعه صنعت به دانشگاه زمینه رشد را فراهم می‌کند

, مراجعه صنعت به دانشگاه زمینه رشد را فراهم می‌کند,

این کارشناس اقتصادی درباره موارد مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب و حوزه اقتصادی ابراز کرد: دانش باید ابزاری باشد که از دانشگاه به صنعت تزریق شود و نیازهای صنعت در دانشگاه مطرح شده و رابطه این دو ارگان نزدیک‌تر گردد.

,

وی ادامه داد: هنوز آنطور که باید اطمینان به دانشگاه وجود ندارد و لازم است این اطمینان با فرهنگ سازی و تغییر نگرش حاصل شده و به اقتصاد دانش بنیان دست پیدا کرد.

,

این اقتصاددان بیان کرد: عدم اطمینان صنعت به دانشگاه ریشه تاریخی دارد؛ پیش از این نفت صنعت را به دولت وابسته کرده بود و از طرفی تکنولوژی نیز از خارج وارد می‌شد و این روند تبدیل به عادت شده و همین موضوع بین صنعت و دانشگاه فاصله و عدم اعتماد ایجاد کرده بود.

,

وی افزود: در شرایط کنونی که واردات کم شده و تولیدکننده با مشکل مواجه شده، لازم است دولت به تولیدکنندگان اعلام کند که ارتباط و مراجعه صنعت به دانشجو و دانشگاه راه حل است و این مراجعه برای تامین نیازهای بخش صنعت در دانشجو اشتیاق ایجاد کرده و زمینه رشد را فراهم می‌سازد.

,

جامعه به سمت عمل به بیانیه گام دوم انقلاب پیش خواهد رفت 

, جامعه به سمت عمل به بیانیه گام دوم انقلاب پیش خواهد رفت ,

اکبری تصریح کرد: مطالبی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده نگاه و سیاست‌های بسیار کلان جامعه است و اقتصاددانان به مشکلات مطرح شده در آن باور دارند و اگر تمام سیاست‌مداران و تصمیم سازان آن را ملاک قرار دهند و برنامه ریزی و عمل مطابق آن صورت گیرد به سمت توسعه پیش خواهیم رفت و حرف‌های خوبی برای گفتن خواهیم داشت.

,

وی درباره میران عمل به بیانیه گام دوم انقلاب در بخش اقتصادی گفت: رفته رفته با ادامه تحریم‌ها و لمس بیشتر مشکلات به‌صورت عملی و جبری به سمت بیانه گام دوم انقلاب پیش خواهیم رفت، چرا که آینده ما به سمتی پیش می‌رود که در بیانیه مطرح شده، البته لازم است با اختیار به بیانیه عمل کنیم.

,

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: اکنون دولت به جوان‌گرایی و اقتصاد دانش بنیان نیم نگاهی دارد، اما مشغولیت فکری آن دوری از بیانیه است و لازم است تغییر فرهنگی در روش فکر و عمل انجام شود و بیانیه گام دوم انقلاب سند بالادستی برنامه‌ها باشد و تصمیم‌سازی‌ها براساس آن باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه