اخبار داغ

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور عنوان کرد؛

احیای ۳۳ تالاب در کشور/ پایش آنلاین دریاچه "نئور" ضروری است

احیای ۳۳ تالاب در کشور/ پایش آنلاین دریاچه "نئور" ضروری است
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور گفت: 33 تالاب کشور در قالب برنامه جامع زیست بومی در کشور احیا خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سبلان‌ما،علی ارواحی صبح امروز در چهارمین کارگاه تدوین طرح جامع زیست بوم تالاب حفاظت شده نئور در فرمانداری اردبیل با عنوان پهنه‌بندی کاربری‌ها اظهار کرد: احیای دریاچه نئور به یک مطالبه عمومی و خواست اجتماعی تبدیل شده که قطعا در سال‌های آینده در ابعاد مختلف این کار با جدیت دنبال می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

وی افزود: یکی از اصول مهم مدیریت زیست بوم این است که حفاظت از تالاب به عنوان یک حرکت زیست محیطی و خواست و اراده اجتماعی دارای ارزش و جایگاه خاص است و ما خوشحالیم که با تدوین برنامه‌های عملیاتی به این مطالبه مردم پاسخ می‌دهیم.

,

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور با بیان اینکه در برنامه پنجم و ششم توسعه مدیریت زیست بوم مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: علاوه بر تاکید احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها در قانون برنامه ششم توسعه دولت و مجلس بر اهمیت این موضوع تاکید کرده و ما از فرصت پیش آمده استفاده می‌کنیم به طوری که در یک برنامه‌ریزی چند ساله دولت تدبیر و امید سعی دارد تا برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب‌ها را تهیه و عملیاتی کند.

,

ارواحی از شناسایی 141 تالاب در کشور خبر داد و بیان کرد: از بین این تعداد تالاب 33 تالاب در دستور کار تدوین برنامه جامع احیا قرار گرفته که خوشحال هستیم تالاب نئور از جمله این برنامه‌ریزی‌هاست تا در استان اردبیل نیز بر محور ویژگی‌های اکولوژیکی و شرایط جغرافیایی با یک برنامه جامع و کامل طراحی شده این تالاب احیا خواهد شد.

,

وی تصریح کرد: اصل مشارکت در این مدیریت زیست بوم بسیار مهم به نظر می‌رسد، چرا که یک دستگاه به طور خاص و به تنهایی نمی‌تواند این برنامه‌ را اجرایی و عملیاتی کند، بلکه از همه دستگاه‌ها انتظار می‌رود تا در کنار ذینفعان محلی در اجرایی شدن این برنامه مدیریت با احساس تعلق بیشتر ورود پیدا کنند.

,

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور گفت: بهره‌برداران محلی با مشاهده طرح‌های عملیاتی و اجرایی به همراهی و همکاری بیشتر امیدوار خواهند بود و پس از برگزاری کارگاه‌های مختلف اولین پیش نویس برنامه جامع مدیریت تالاب نئور تدوین شده که قطعا نقطه آغاز مشارکت همه دستگاه‌ها در احیای این تالاب زیبا خواهد بود.

,

ارواحی اضافه کرد: در قالب این مدیریت زیست بومی تلاش شده تا منافع به صورت بخشی و فردی دیده نشود، بلکه منافع جمعی و گروهی آن هم با محوریت بخش خصوصی و جوامع محلی مدنظر باشد تا تسهیم منافع محقق شود.

,

وی ایجاد تعادل در حفاظت از تالاب و بهره‌برداری خردمندانه را مهم دانست و بیان کرد: منافع اقتصادی، گردشگری و همچنین سایر منافع بهره‌برداران محلی باید در احیای این دریاچه مدنظر باشد که در استان اردبیل همکاری‌های نزدیکی را در این حوزه شاهد هستیم.

,

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور به رویکرد بین‌المللی به ویژه جذب گردشگران داخلی و خارجی در چنین مجموعه‌های بی‌نظیر اشاره کرد و گفت: ما باید از خود جوامع محلی بخواهیم تا تالاب را حفظ کنند تا در ازای خدمات اکوسیستمی و تهدیدهای احتمالی بتواند امر صیانت را از این منابع انجام داده و منافع عموم را در نظر بگیرند.

,

ارواحی بزرگترین مزیت تالاب نئور را شرایط ویژه آن در جذب گردشگران دانست و اظهار کرد: ما امیدواریم با تدوین و عملیاتی شدن طرح جامع گردشگری نئور با تلاش همه ذینفعان بتوان بهره‌برداری بیشتری را در این مجموعه انجام داد.

,

وی به 6 ماه کار فشرده علمی و تخصصی در احیای تالاب نئور اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته اولین ابلاغ اعتباری در تدوین برنامه مدیریت آغاز شده و امیدواریم با پیگیری دوستان و جمع‌بندی خروجی کارگاه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بتوان در این زمینه موفق عمل کرد.

,

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور در پایان از آموزش و آگاهسازی بهره‌برداران همچنین همراهی جوامع محلی در صیانت از این دریاچه و پایش آنلاین نئور به عنوان یک ضرورت در احیای آن خبر داد و گفت: البته محیط زیست استان اردبیل گام‌های عملی و اجرایی را در تقویت صیانت و حفاظت از این منطقه شروع کرده و انتظار می‌رود با همراهی همه دستگاه‌ها و دلسوزان منطقه شاهد احیای کامل این دریاچه باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه