اخبار داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین :

حفاظت از پلنگ ایرانی در قزوین با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود

حفاظت از پلنگ ایرانی در قزوین با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: حفاظت از پلنگ ایرانی در استان قزوین با جدیت بیشتری پیگیری و اجرا می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن عباس نژاد در  گفت‌وگو با صبح قزوین اظهار کرد: پلنگ ایرانی از جمله گونه‌هایی است که به دلیل اهمیت اکولوژیکی و جمعیت اندک آن در کشور، برنامه عمل حفاظت از آن چند سالی است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین و جهت اجرا ابلاغ شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: حفاظت از زیستگاه‌های پلنگ ایرانی، جبران خسارات ناشی از پلنگ به دامداران، آموزش جوامع محلی در ۵۰ روستای هدف، مطالعات زیستگاهی و رفتاری این گونه در نقاط پر تعارض(Hot spot) از جمله اقداماتی است که اجرای آنها در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین قرار گرفته و با جدیت بیشتری پیگیری و انجام خواهد شد.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین بیان کرد: استان قزوین یکی از زیستگاه‌های مهم پلنگ ایرانی در کشور محسوب می شود و از جمعیت قابل توجهی برخوردار است وتخریب زیستگاه‌ها، کمبود غذا و کاهش طمعه پلنگ، موجبات تعارض بین انسان و پلنگ را فراهم  کرده است و از طرفی حضور دامداران در زیستگاه‌های پلنگ و عدم مراقبت‌های اولیه و اصولی از دام‌ها توسط چوپانان، موجب تشدید این موضوع و افزایش خسارت به دامداران شده است.

,

وی ابراز کرد: خشکسالی، گسترش سکونتگاه‌های انسانی، گسترش اراضی کشاورزی، احداث جاده‌ها و بزرگ راه‌ها، معدنکاری، کاهش جمعیت طعمه، قطع کریدورها و مسمومیت و شکار پلنگ از مهمترین عوامل تهدید کننده این گونه با ارزش در کشور محسوب می‌شوند.

,

عباس نژاد تصریح کرد: حفاظت از زیستگاه‌ها و پیشگیری از تخریب گسترده آنها در کنار مدیریت تعارضات این گونه با همکاری روستائیان از مهمترین اقداماتی است که می‌تواند به بقاء نسل این حیوان کمک کند و رعایت مقررات چرای دام و عدم ورود دام به زیستگاه‌های حساس همچنین حفاظت صحیح از دام‌ها، از مواردی هستند که روستائیان می‌توانند نقش بسزایی در کمک به حفاظت از این گونه ایفا کنند.  

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان عنوان کرد: پلنگ(Panthera pardus) که مهمترین نقش را در کنترل جمعیت حیوانات آسیب رسان به مزارع و باغات نظیر گراز و خرگوش را دارد، بزرگ جثه‌ترین گربه سان موجود از راسته گوشتخواران و خانواده گربه سانان در ایران است و در لیست سرخ IUCN به عنوان گونه در معرض خطر انقراض و ضمیمه یک کنوانسیون CITES قرار دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه