اخبار داغ

رسانه آمریکایی: ترکیه، متحد ایالات متحده نیست

رسانه آمریکایی: ترکیه، متحد ایالات متحده نیست
یک نشریه آمریکایی در یادداشتی با اشاره به مواضع آنکارا در قبال ایران، سوریه و روسیه، نوشته است: «ترکیه متحد ایالات متحده نیست».
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  «مایکل روبین» تحلیلگر اندیشکده «اینترپرایز» در نشریه «نشنال اینترست» یادداشتی منتشر کرده و در آن به ضدیت و مغایرت مواضع آنکارا با مواضع واشنگتن در موراد مختلفی از قبیل تحریم‌های ایران، تحولات شمال سوریه و موضوع قبرس تاکید کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
این تحلیلگرد آمریکایی این تیتر را برای یادداشت خود انتخاب کرده است: «ترکیه، متحد ایالات متحده (آمریکا) نیست».
,
 
,
مایکل روبین در ابتدای یادداشت خود به اظهارات «جیمز جفری» نماینده ویژه در امور سوریه در جلسه استماع ۲۲ اکتبر (سی‌اُم مهر) کنگره درباره تصمیم دولت ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه اشاره کرد و از «خیانت به کُردهای سوریه» سخن گفته است.
,
 
,
او نوشت: «یک مشکل اساسی وجود دارد و آن اینکه اگرچه ترکیه، زمانی متحد و شریک مهم آمریکا بوده است اما این موضوع دیگر اصلا معنایی ندارد».
,
 
,
این تحلیلگر آمریکایی افزود: «ترکیه می‌گوید که این کشور در حال اقدام برای دفاع در برابر تروریسم است اما آنچه که مقام‌های ترکیه‌ای دارند به همتایان آمریکایی‌شان می‌گویند یک چیز است و آنچه به تندروها در منطقه می‌گویند، چیز متفاوتی است. اردوغان وقتی نیروهای ترکیه به آن سمت مرز ترکیه (در شمال سوریه) سرازیر شدند، در یک توئیت عربی نوشته بود "من پیشانی همه اعضای ارتش محمدیون را (که وارد سوریه شده‌اند) می‌بوسم". این سخن او حرفی نیست که رهبران ناتو بزنند».
,
 
,
به باور روبین، «اقدامات گذشته ترکیه در سوریه، نگرانی‌هایی جدی درباره تعهد این کشور در قبال تمامیت سرزمینی همسایه‌اش ایجاد می‌کند».
,
 
,
این تحلیلگر آمریکایی، ترکیه را متهم کرده که در جریان عملیات نظامی اخیر و همچنان اقدامات چند ساله خود در بحران سوریه، کُردها و اقلیت‌های مذهبی را هدف قرار داده است.
,
 
,
وی سپس به مواضع ترکیه در قبال قبرس و ادامه حضور نظامی آنکارا از زمان عملیات نظامی ترکیه در سال ۱۹۷۴ اشاره کرد و ترکیه را به «اشغالگری در قبرس» متهم کرده است.
,
 
,
این تحلیلگر با اشاره به فشارهای غربی‌ها به ترکیه برای توقف حفاری‌ها در منطقه مورد اختلافی قبرس نوشت: «وقتی دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی با رفتار ترکیه در قبرس و دریای اژه مخالفت کردند، یک مشاور ارشد اردوغان به استفاده از نیروی دریایی ترکیه علیه کشتی‌های آمریکایی حفاری نفت و گاز در قبرس تهدید کرد».
,
 
,
روبین در ادامه ادعاهایی را درباره تمایل دولت اردوغان برای همراهی و حمایت از عناصر نزدیک به «تروریست‌های القاعده» و حتی کمک به یک فرد حاضر در لیست تحریم‌های سازمان ملل مطرح کرده است.
,
 
,
تحلیلگر اینترپرایز در توضیح دلایل اینکه «ترکیه دیگر متحد آمریکا نیست»، به مواضع آنکارا در قبال ایران و تحریم‌های این کشور اشاره کرده است.
,
 
,
به نظر روبین، «تلاش‌های اردوغان برای کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و تحرکات دیپلماتیک و نظامی اردوغان و نزدیکی او به روسیه» نشانه دیگری از این موضوع است که ترکیه دیگر متحد آمریکا نیست.
,
 
,
او در پایان نوشت: «ترامپ از چراغ سبزی که به تهاجم ترکیه به شمال سوریه نشان داده است، دفاع می‌کند و این موضوع را به اهمیت ترکیه به عنوان متحد آمریکا مرتبط می‌کند. اکنون زمان آن رسیده که او به اجماع فراحزبی در کنگره آمریکا ملحق شود و این سوال را بپرسد که آیا ترکیه متحد این کشور است؟».
,
 
,
منبع: فارس
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه