اخبار داغ

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین:

بقعه امامزاده حسین(ع) مرمت می‌شود/ راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی در ۵۰ بقعه

بقعه امامزاده حسین(ع) مرمت می‌شود/ راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی در ۵۰ بقعه
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: اکنون مسئله مهم حفظ و مرمت بقعه است که طرح آن را تهیه و توسط میراث فرهنگی استان و وزارتخانه تایید شده که تا چندماه آینده عملیاتی خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام سید مجتبی مجیدی در گفت‌وگو با  شاخص، اظهار کرد: ما در حوزه درآمد ریالی موقوفات و نذورات بقاع متبرکه در سال ۹۸ که شرایط اقتصادی هم مطلوب نبود اما خوشبختانه رشد بسیار خوبی داشتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

وی افزود: نسبت به شش ماهه سال ۹۷ درآمد موقوفات متصرفی استان قزوین ۱۶۷درصد رشد داشته است که رشد واقعی خارج از تورم است.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: ۲هزار و ۱۶۰ بسته مهر تحصیلی به دانش آموزان بی بضاعت در استان قزوین اعطا شد که میانگین هر بسته ۱۵۰هزار تومان ارزش ریالی داشت.

,

این مسئول با بیان اینکه ۲۴خادم حقوق بگیر در استان داریم و مابقی افتخاری هستند، ابراز کرد: در بحث بقاع متبرکه میزان نذورات استان در ۶ماهه گذشته ۲درصد رشد داشته است.

,

مجیدی با اشاره به حوزه بهره‌وری خاطرنشان کرد: راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی در ۵۰ بقعه را با هدف ایجاد درآمد برای بقاع متبرکه و خدمت به نظام اسلامی آغاز کردیم.

,

وی ادامه داد: در ۵۰ بقعه امکان سنجی کردیم و قرارداد شش بقعه با اداره برق بسته شده که تولید برق به شبکه ملی متصل شود و چهار بقعه هم مراحل عقد قرارداد را طی می‌کند.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: هر نیروگاهی هم برای ما ۱۷۰ میلیون تومان هزینه دارد که از طریق وام قرض الحسنه سازمان اوقاف پرداخت شده است.

,

این مسئول بیان کرد: اگر این طرح در همه ۵۰ بقعه به طور کامل انجام شود به طور تقریبی هزار مگاوات برق در بقاع متبرکه استان قزوین تولید خواهد شد که در مسیر خودکفایی بقاع است.

,

طرح‌های عمرانی با سرمایه‌گذاری ۱۶میلیاردی تصویب شد

,

مجیدی بیان کرد: در ۶ماهه گذشته چند طرح عمرانی در سازمان اوقاف مصوب کردیم که ارزش ریالی سرمایه‌گذاری در این موقوفات ۱۶میلیارد تومان است؛ یک مورد مربوط به بحث تجاری مسجد محمدیه است.

,

وی ادامه داد: طرح عمرانی دیگر مروبوط به اولین باغ انگور کشت بافت ایران در بوئین زهرا است که چاه آن تاسیس شده و نهال آن هم در آبان ماه غرص خواهد شد.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین افزود: در سه بقعه بنای جدید احداث خواهد شد و بنای ۳۰ بقعه هم در قالب طرح مودت تکمیل و مرمت می‌شود که ۷میلیارد تومان از سوی خیرین تامین شده است.

,

این مسئول بیان کرد: با کمک ۴میلیاردی یک خیر کلنگ احداث زائرسرا، سالن جلسات، آمفی تئاتر و کتابخانه بقعه سید علی آقای شارینی در تاکستان به زمین خواهد خورد که مساحتی بالغ بر ۳هزار و ۲۰۰ متر مربع بنا دارد.

,

مجیدی ابراز کرد: ما معتقدیم بقعه امامزاده حسین (ع) ابتدا باید مرمت شود و بعد طرح توسعه آن انجام گیرد چراکه بحث توسعه و شهرسازی جزو تکلیف اوقاف نیست و به دستگاه‌های مربوطه اختصاص دارد.

, طرح توسعه,

وی ادامه داد: تکلیف اوقاف حفظ بنای امامزاده حسین(ع) و ایجاد زائرسرا و فضای بهداشتی برای استفاده زائرین است؛ اواقف در قالب طرح توسعه با سایر دستگاه‌ها مشارکت کرده که سهم آن ۱۰میلیارد تومان است.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین افزود: در این سال‌ها دستگاهی که بیشترین پرداختی را بعد از راه و شهرسازی داشته نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه بوده که تا کنون ۴و نیم میلیارد تومان پرداخت کرده است.

,

این مسئول گفت: متاسفانه بحث مرمت بقعه بر زمین مانده و امروز کار به جایی رسیده که کارشناسان احتمال ریزش دیواره و گنبد و سقف امامزاده حسین(ع) را محتمل می‌دانند.

,

طرحی که به کیفیت زیارت زائر در بقعه کمک نکند به هیچ وجه در تکلیف اوقاف نیست

, طرحی که به کیفیت زیارت زائر در بقعه کمک نکند به هیچ وجه در تکلیف اوقاف نیست,

مجیدی ابراز کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی دولت اکنون اعتباری که بتواند بقعه را مرمت کند، وجود ندارد که فقط فضای خود بقعه ۱۴ونیم میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

, مرمت,

وی بیان کرد: کل درآمد بقعه امامزاده حسین (ع) در سال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که ۴۰درصد آن هزینه عمرانی است و سال گذشته هم ۲میلیارد تومان وام قرض الحسنه دریافت کردیم تا بتوانیم ۴ونیم میلیارد طرح تملک را پرداخت کنیم.

, امامزاده حسین (ع),

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین افزود: چنین توانی در امامزاده حسین(ع) وجود ندارد که بتواند ۱۰میلیارد تومان برای طرح تملک پرداخت کند و امروز به جایی رسیدیم که نه پولی در بحث عمرانی داریم و نه اینکه هزینه‌ای برای مرمت وجود دارد.

,

این مسئول تصریح کرد: طرحی که به کیفیت زیارت زائر در بقعه کمک نکند به هیچ وجه در تکلیف اوقاف نیست چراکه وظیفه ما ایجاد آرامش برای زوار است و امروز در شرایط سختی قرار گرفتیم.

,

مجیدی عنوان کرد: خوشبختانه یک خیر مشهدی حاضر شده تا ۱۵میلیارد تومان هزینه مرمت بقعه را تقبل کند و اکنون مسئله مهم حفظ و مرمت بقعه است که طرح آن را تهیه و توسط میراث فرهنگی استان و وزارتخانه تایید شده که تا چندماه آینده عملیاتی خواهد شد.

,

وی تصریح کرد: برای اولین بار ما با یکد خیر قرارداد رسمی بستیم و ۱۵میلیارد تومان در ۳تا ۵سال بنا بر نظر مشاور طرح هزینه خواهد شد.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: در بحث تثبیت مالکیت اوقاف امسال در شش ماهه اول ۱۷۰۰ رقبه را دارای سند کردیم که شاخص‌ترین سند ۸۸۰ هکتار موقوفه ملک سلطان خانم مربوط به روستای حصار البرز است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه