اخبار داغ

گزارش میدانی از حضور زائران پیاده رضوی در مشهد؛

حال و هوای دسته‌های عزا در روز شهادت امام رضا(ع)/ لزوم رسیدگی به دغدغه‌های بهداشتی زائران پیاده رضوی

حال و هوای دسته‌های عزا در روز شهادت امام رضا(ع)/ لزوم رسیدگی به دغدغه‌های بهداشتی زائران پیاده رضوی
زائران پیاده رضوی امروز همزمان با شهادت امام رئوف در مشهد مقدس به عزاداری پرداختند و علاوه بر روایت تجربیات این سفر معنوی از دغدغه‌ها و یشنهادات خودشان گفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ با زائران از مسیر خیابان های منتهی به حرم مطهر امام رضا(ع) همراه شدیم و در راه حال و هوای معنوی زائران و دلدادگان به امام رئوف را شاهد بودیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

پرچم سیاه روی دیوارهای شهر خودنمایی می‌کند و دسته‌های عزاداری نه فقط از شهر مشهد بلکه از شهرهای مختلف به سوی حرم امام رضا(ع) فضای خاصی را با نوحه‌ها و نواهای سوگواری حاکم کرده است.

,

, ,

سیل جمعیت با شوری خاص و معنویت به سمت حرم مطهر روانه است

, سیل جمعیت با شوری خاص و معنویت به سمت حرم مطهر روانه است,

سیل جمعیت با شوری خاص و معنویت به سمت حرم مطهر روانه است و گذر از خیابان ها و کوچه های اطراف حرم زمان زیادی را می‌برد.

,

علاوه بر حرکت دسته های عزاداری با طبل های بزرگ و سنچ و علم و پرچم‌های یا حسین و یا امام رضا(ع)، خودروهای پلیس، اورژانس و آتش نشانی راه شاهد هستیم که همه به حال آماده باش هستند.

,

, ,

با زائران پیاده امام رضا(ع) هم کلام می شویم تا از مسیر پیاده روی برایمان بگویند.

,

زائری به نام فلاح از کاشمر که با هیئت دلدداگان عازم مشهد مقدس شده بود گفت: همه این مسیر برایمان خوب و مطلوب بود.

,

در مسیر پیاده‌روی حمام بهداشتی تدارک دیده نشده بود

, در مسیر پیاده‌روی حمام بهداشتی تدارک دیده نشده بود,

وی افزود: اسکان خوب و مناسبی برای زائران در نظر گرفته شده بود اما انتظار داریم به وضعیت بهداشت مسیر علی‌الخصوص بحث استحمام زائران که از مسیرهای طولانی عازم هستند بیشتر رسیدگی شود چراکه برخی از زائران بیش از 5 روز در این مسیر هستند.

,

او می گوید متاسفانه در مسیر پیاده روی حمام بهداشتی مناسب تدارک دیده نشده بود؛ حمل و نقل برگشت فراهم شده است.

,

فلاح تصریح کرد: حدود 200 نفر از صبح نزدیک حرم مطهر هستیم اما به علت ازدحام جمعیت هنوز نتوانستیم به حرم مشرف شویم و باید مدیریت هیئات مذهبی با نظم بیشتری در مسیرهای منتهی به حرم صورت گیرد.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه نیازمند برنامه های زیارتی بیشتری در این روزها برای هیئات هستیم افزود: سه روز در مشهد هیئت حضور دارد و سه روز هم با خانواده در مسیر پیاده‌روی بودیم.

,

از ابتدای مسیر هیچ پزشکی را ندیدیم

, از ابتدای مسیر هیچ پزشکی را ندیدیم,

این زائر کاشمری گفت: هر چند زائران همراه با ما نیازی به پزشک و بحث های خاص درمانی پیدا نکردند اما از ابتدای مسیر هیچ پزشکی به زائران رسیدگی نکرد و ما مشاهده نکردیم.

,

در ادامه زائر دیگری به نام باغشنی که از شهرستان نیشابور زائر پیاده حضرت رضا(ع) شده بودند به خستگی زیاد کاروان در این مسیر اشاره کرد و گفت: 3 روز حدود صد کیلومتر را با کاروان پیاده از نیشابور طی کردیم و روزی حدود 35 کیلومتر پیاده روی داشتیم.

,

وی افزود: سرویس بهداشتی و اسکان مرتب و عالی داشتیم اما تا قبل از منطقه تپه سلام اصلا حمامی در مسیر وجود نداشت.

,

باغشنی با بیان اینکه غذا و امکانات خوراکی مطلوب بود اظهار کرد: ما سال های طولانی در این مسیر پیاده‌روی کردیم و هر سال شاهد بهتر شدن امکانات هستیم و برای برگشت نیز مشکلی نداریم.

,

, ,

همچنین زائر پیاده ای که از منطقه میامی پای در این مسیر گذاشته بود از جاده های خاکی و گردوخاک زیاد گلایه داشت و گفت انتظار داشتیم حداقل مسیر شهرک رضوی تا شهرک شهید باهنر مقداری آب‌پاشی شود.

,

وی افزود: اسکان خوبی در شهرک رضوی داشتیم و در آنجا و منطقه سالارآباد پزشک مستقر حضور داشت و سرویس اتوبوس برای برگشت زائران در نظر گرفته شده که امیدواریم نسبت به سال آینده تعداد آن افزایش پیدا کرده باشد.

,

اکثر زائران از کمبود سرویس بهداشتی مناسب در مسیر گلایه مند بودند

, اکثر زائران از کمبود سرویس بهداشتی مناسب در مسیر گلایه مند بودند,

علی رجبی از منطقه جلگه رخ تربت حیدریه از جمله زائران پیاده ای بود که به اتفاق خانواده در این مسیر حضور پیدا کرده بود و تصریح کرد: باید در مسیر پیاده روی با این حجم زیاد زائر تمهیدات بهتری به منظور بهتر شدن بهداشت و سرویس های بهداشتی صورت گیرد.

,

, ,

وی افزود: محل اسکان خوبی برایمان در نظر گرفته شده بود اما اکثر زائران از کمبود سرویس های بهداشتی مناسب در مسیر گلایه مند بودند.

,

رجبی گفت: البته این مسیر راهی نیست که در آسایش کامل باشیم و رنج خاص خود را دارد اما توقع داریم امکانات بهداشت در این مسیر رعایت شود.

,

ایوب باوفا، زائر جوان و مدیر کاروان پیاده بود که در مسیر حرم مطهر رضوی با ما همکلام شد و از تجربیات و معنویت در مسیر برایمان گفت.

,

, ,

وی اظهار کرد: یک هفته در این مسیر پیاده روی هستیم و توقع داریم در زمان رسیدن به مشهد مقدس اسکان خوبی برای همه زائران از هر قشری در نظر گرفته شود.

,

این زائر جوان بیان کرد: 120 نفر پیر و جوان حدود 400 کیلومتر از شهرستان جوین با کاروان پیاده عاشقان امام رضا(ع) طی مسیر کرده ایم.

,

وی افزود: اسکان برای زائران پیاده هزینه ندارد اما امسال کاروان ما با افراد دیگر حدود 300 نفر در نمازخانه مستقر شدند و همچنین غذا و رسیدگی به خوراک کاروان روستایی مطلوب نبود و بسیاری از افراد به دلیل کیفیت پایین گرسنه می‌ماندند.

,

باوفا گفت: سرویس بهداشتی و حمام خوبی در نظر گرفته شده بود و برای مسیر برگشت هم بلیط قطار از قبل تهیه شده است.

,

, ,

آبخوری‌های غیر بهاشتی اطراف حرم استفاده نمی شوند

, آبخوری‌های غیر بهاشتی اطراف حرم استفاده نمی شوند,

در مسیر منتهی به حرم به عنوان مثال خیابان نواب صفوی و امام رضا(ع) وضعیت آب سردکن و آبخوری ها بسیار نامناسب و غیربهداشتی بود و عملا مورد استفاده زائران و مجاوران قرار نمی گرفت و نیاز به ساماندهی و افزایش تعداد انها در این روز بیش از پیش احساس شد.

,

, ,

گفتنی است در این روز به مناسبت شهادت امام رضا(ع) کرایه وسایل حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس در مسیرهای منتهی به حرم رایگان بود اما اغلب مسافران و زائران از ازدحام ایستگاه و عدم رسیدگی به آن شکایت داشتند.

,

باید از زحمات پاکبان های بی شماری که با خلوص نیت در کنار زائران در حد توان به نظافت خیابان و پیاده روها مشغول بودند قدردانی کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه