اخبار داغ

گزارشی از عدم تحقق یکی از هزاران وعده دولت؛

فصل سیلی آتش بر چهره طبیعت رسید/ وعده آذری جهرمی برای نصب سنسورهای اعلام حریق پارک ملی گلستان محقق نشد

فصل سیلی آتش بر چهره طبیعت رسید/ وعده آذری جهرمی برای نصب سنسورهای اعلام حریق پارک ملی گلستان محقق نشد
پایان وعده ۹ ماهه وزیر ارتباطات برای بهره‌برداری از پروژه سنسورهای اعلام حریق در پارک ملی گلستان یکی از هزاران وعده دولت تدبیر و امید، ۲۴ مهرماه بود اما این پروژه تاکنون از همان امضا تفاهم نامه، پیشرفتی نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما؛ با نزدیک شدن به میانه آبان‌ماه خزان طبیعت زیبایی گلستان را فرا می‌گیرد. برگ‌ها آرام آرام در رقصی پرشتاب به‌سوی زمین بال می‌گشایند تا بار دیگر پرده از قدرت و رحمت پروردگار برگشوده و چشمان حقیقت‌یاب را مقهور خود سازند. تلاقی رنگ‌ها در شاخسار رو به برهنگی درختان، آدمی را مسحور خود می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما؛,

اینجا گلستان نگین زیبائی‌ها و فصل پائیز است، فصل سیلی آتش بر چهره طبیعت. با الهام از تجارب تلخ و شیرین سال‌های گذشته شایسته است بزرگان امر، خسروان دیار طبیعت، مسئولین دلسوز تدابیر لازم را برای پیشگیری و به حداقل رسانی حریق در جنگل‌های استان به‌ویژه شهرستان گالیکش و پارک ملی گلستانش به‌کار گیرند.

بنابراین امکانات لازم، تدابیر مناسب، راهکارهای عملی موثر در پیش‌بینی مناطق آسیب‌پذیر و برخوردار از سابقه حریق در سنوات گذشته و تجمیع حداقل امکانات مورد نیاز در آن باید مورد توجه مسئولین استانی و شهرستانی قرار گیرد و مسئولین ارشد استان در سریعترین زمان ممکن به رصد برنامه‌ها و بررسی اقدامات انجام شده بپردازند که مبادا آتش در گلستان بار دیگر ما را دیر هنگام به هوشیاری آورد.

پارک ملی گلستان، قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت‌شده در کشور و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که یکهزار و 350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری و از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود 90 هزار هکتار مساحت در خود جای‌داده است.

اختلاف ارتفاع در پارک ملی گلستان حدود دو هزار متر است که این مسئله تنوع زیستگاه‌ها و ریزبوم‌های متعددی را در این پارک ایجاد کرده است.

پارک ملی گلستان اولین پارک ملی ایران است که در سال 1354 در فهرست جهانی به عنوان یکی از 50 ذخیره‌گاه زیست‌محیطی کره زمین به ثبت رسید.

بیشترین وسعت پارک ملی گلستان در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد ، سال گذشته بارها پارک ملی گلستان دچار حریق شد؛ تنها در تیرماه این سال در یک فقره آتش‌سوزی قریب به ۲۰۰ هکتار از محدوده این پارک دچار حریق شد.

وعده وزیر ارتباطات برای نصب سنسورهای اعلام حریق در پارک ملی گلستان

دوشنبه 24 دی‌ماه 97 رئیس جمهور به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت برای بررسی آخرین وضعیت مصوبات سفر قبلی و همچنین تصویب طرح‌هایی در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، بهداشت و گردشگری به استان گلستان سفر کرد تا حدود ۵۸۶ طرح پروژه در این سفر افتتاح یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شود.

سخنرانی وزیر ارتباطات -۲۴ دی ماه ۹۷ در پارک ملی


تصویر امضا تفاهم نامه

در این بین محمدجواد آذری جهرمی وزیر جوان ارتباطات و فناری اطلاعات و عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در سالن همایش شهید محیط‌بان محمد باشقره در موزه حیات وحش پارک ملی گلستان حاضر شدند تا در برنامه‌ای زنده‌ای که از سیمای مرکز گلستان پخش شد انعقاد تفاهمنامه سه جانبه مشترک مابین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استانداری گلستان و سازمان محیط‌زیست در راستای اجرای پروژه سامانه پایش حفاظت از پارک ملی گلستان به وسیله دانش فضایی و استفاده از اینترنت اشیاء ( سنسورهای اعلام حریق) را امضا کنند.

وزیر ارتباطات و فناری اطلاعات در این مراسم گفت: اجرای این پروژه بیش از آنکه آغاز پروژه‌ای برای حفاظت از محیط‌زیست باشد؛ بزرگداشت رویکرد جدید برای حفظ محیط‌زیست توسط فناوری اطلاعات است تا میراثی که از گذشتگان به ما رسیده، ما هم آن را حفاظت کنیم و به آیندگان تحویل دهیم.

وی افزود: محیط‌زیست، امروزه به دلیل رفتارهای بشر آسیب‌های بسیار زیادی دیده است. رفتار ما در مدیریت آب باعث شده خشک‌سالی‌های بسیاری اتفاق بیافتد. رفتار ما در برخورد با گونه‌های حیوانی باعث شده بخشی از آن‌ها در معرض انقراض قرار گیرند؛ برخورد ما با منابع طبیعی و محیط‌زیست باعث شده تا به سمت خشکی سالی و کاهش پوشش جنگلی برویم.

به گفته و ی، بزرگ‌ترین مشکلی که برای یوزپلنگ ایرانی به‌عنوان بحران محیط‌زیستی به وجود آمد خشک‌سالی‌هایی بود که باعث شده خرگوش‌ها که غذای اصلی یوزپلنگ هستند به دلیل خشک‌سالی از بین بروند.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: امروز فناوری در جهان به این بلوغ رسیده که می‌توان از آن برای حفاظت از محیط‌زیست استفاده کرد.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته در پارک ملی گلستان ۲۰ مورد آتش‌سوزی رخ‌داده است، گفت: عمده این آتش‌سوزی‌ها توسط محیط‌بانان اطفا می‌شود؛ اما زمانی که طی می‌شود نیروها متوجه آتش شده و برای اطفا آن بروند آتش گسترش پیدا می‌کند؛ با استفاده از این فناوری می‌توان زودتر به وقوع حریق در پارک ملی گلستان پی برد و این پروژه برای نخستین بار در کشور است که به‌صورت پایلوت در پارک ملی گلستان اجرایی می‌شود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در این پروژه از دانش اینترنت اشیاء، تصاویر ماهواره‌ای، سنسورهای رطوبت و دما یا همان آی‌یو‌تی برای ثبت رطوبت و دمای خاک و همچنین دوربین‌هایی که در سطح جنگل نصب می‌شود استفاده می‌کنیم.

آذری جهرمی افزود: در پهنه پارک ملی گلستان به‌صورت پایلوت پنج مدل فناوری را باهدف تسهیل در سایر پهنه پارک‌های کشور تست می‌کنیم و چند شرکت بخش خصوصی دانش و ایده‌های خود را برای اجرای این پروژه پیاده خواهند کرد.

وی مدت اجرای این پروژه را ۹ ماه و اعتبار آن را ۴۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت فناوری اطلاعات اعلام کرد.


متن تفاهم نامه

پایان وعده ۹ ماهه وزیر ارتباطات برای بهره‌برداری از پروژه سنسورهای اعلام حریق در پارک ملی گلستان ۲۴ مهرماه بود اما این پروژه تاکنون از همان امضا تفاهم نامه، پیشرفتی نداشته است.

۲۳ مهرماه امسال یک روز قبل از اتمام زمان ۹ ماهه کیومرث کلانتری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به‌همراه میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان و مدیران کل حفاظت محیط زیست و ارتباطات‌و‌فناوری اطلاعات استان گلستان به همراه هدیه تهرانی بازیگر سینما و تلویزیون در پارک ملی گلستان حاضر شدند و بسیاری فکر کردند برای افتتاح پروژه آمده اند اما در عین ناباوری پس از بازدید از تفرجگاه‌های طبیعی این پارک ملی مثل کمپینگ گلزار، تفرجگاه آبشار، تفرجگاه گلستان و گلشن، محیط‌بانی‌های میرزابایلو، آلمه و شارلق و مرکز اداری پارک ملی گلستان، با تشکیل جلسه‌ای راهکارهای مختلف تسریع در روند اجرای پروژه نصب و راه‌اندازی سیستم حسگرهای هوشمند حریق، کاهش سرعت طرح و ارتقاء وضعیت علائم و تابلوهای هشدار دهنده در محور پارک ملی گلستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند و معلوم شد هیچ اقدام عملی در این خصوص انجام نداده اند.

حضور هدیه تهرانی در ۲۳ مهرماه در پارک ملی


 

کنعانی مدیر کل محیط زیست استان گلستان نیر در همین رابطه به خبرنگار گلستان ما گفت : منابع مالی این پروژه بر عهده وزارت ارتباطات بوده یعنی خود وزارت ارتباطات گفته من اجرا می کنم و به نوعی کارفرماست و سازمان محیط زیست بهره بردار این طرح می باشد.

کنعانی اضافه کرد : وزارت ارتباطات این مناقصه را برگزار کرد و سه شرکت در این مناقصه شرکت کرده و انتخاب شدند و یک شرکت برای دو نقطه و دو شرکت در دو نقطه دیگر کار را شروع کردند و بعد از مطالعات و بازدید میدانی طرح خود را به وزارت ارتباطات ارائه کردند .

وی با بیان اینکه مدلی که وزارت ارتباطات در این پروژه انجام می دهد مدل پژوهشی است تاکید کرد : این وزارتخانه نیامد همان اول بگوید که سنسور این مدل باشد یا فلان دستگاه این و بعد از شرکت ها قیمت بگیرد ، گفت می خواهد در پارک ملی گلستان سامانه حریق داشته باشد و شرکت ها اول باید پروپوزال و طرح تحقیقاتی ارائه بدهند و همراه این طرح قیمت های پیشنهادی خود را ارائه کنند که به نوعی وزارت ارتباطات در این طرح می خواهد تحقیقاتی کار کند وگرنه بجای سه شرکت می توانست با یک شرکت کار کند. البته یک شرکت مشاور هم توسط وزارت ارتباطات مامور نظارت و هماهنگی بر کار سه شرکت دیگر می باشد.

مدیر کل محیط زیست استان گلستان خاطرنشان ساخت: در سفر اخیر آقای احمدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست به استان در معیت معاون عمرانی استاندار گلستان از پارک ملی گلستان بازدید شد ، در این بازدید بچه های وزارت ارتباطات هم بودند و آنجا عنوان شد که نیاز به زیرساخت برق می باشد اما به دلیل هزینه بالای ایجاد زیرساخت برق حدود 20 میلیارد تومان و صرف زمان زاید برای تامین منابع تصمیم گرفتیم از انرژی خورشیدی استفاده کنیم .

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار گلستان ما در خصوص اینکه این پروژه امسال به بهر برداری میرسد یا خیر؟، گفت: هنوز فاز اجرایی این طرح انجام نشده و طرح ها در وزارت ارتباطات در مرحله تصویب هستند و پیمانکارانی که انتخاب شدند فعلا  در حال تعیین سنسورها و تهیه و ساخت آن هستند و اگر وزارت تصویب کند ظرف دو سه ماه انجام می شود.

همچنین محمد احمدی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان نز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار گلستان ما در خصوص آخرین وضعیت این طرح گفت : چند وقت پیش مناقصه انجام شد و شرکت هایی که واجد شرایط بودند برنده شدند و شروع به طراحی و اجرای کار کردند.

احمدی افزود : چون این طرح به عنوان پایلوتو برای اولین بار در کشور انجام می شود و کار نویی است. یک تغییرات و پیشنهاداتی در آن در حال انجام است و دقیقا نمی دانم کی تمام می شود ولی فکر نمی کنم خیلی طول بکشد و تا آخر سال اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد : این پروژه کار جدید و دانش بنیان است و بالاخره شرکت های مختلف پیشنهادات مختلفی دادند و سر این پیشنهادات ، مناقصه چند بار تکرار شد و چیزی نبود که با یک بار و یک طرح مشخص بشود ، ما چون نمونه و مشابه قبلی را نداشتیم در بحث پروپوزال و مناقصه ، مقداری تشریفات آن طولانی شد ولی الان شرکت هایی که برنده مناقصه شدند یکی دو ماهی است که در پارک ملی گلستان رفت و آمد دارند و مشغول تکمیل تجهیزات خود هستند چون برخی دستگا ها باید در داخل  ساخته شود برخی هم باید از خارج کشور تهیه شود و ما تحریم ها را هم داریم ولی امیدواریم ظرف چند ماه آینده این طرح افتتاح شود.

فرماندار گالیکش پیگیر وعده سرخرمن وزیر ارتباطات باشد

پروژه پارک ملی گلستان آورده‌ای برای مردم گالیکش نداشت و پس از سخنرانی حسین مایلی فرماندار گالیکش در این مراسم و اعلام آنتن دهی ضعیف اپراتورهای همراه در روستاهای کوهستانی، جهرمی قول داد تا مشکل آنتن دهی موبایلی قبل از اتمام ۹ ماهه پروژه پارک ملی گلستان در روستاهای کوهستانی گالیکش رفع شود.

اما متاسفانه این قول هم پیشرفت صفر درصدی در حد پروژه پارک ملی گلستان دارد، به عنوان مثال اهالی روستای پادلدل گالیکش از وضعیت نامناسب آنتن‌دهی تلفن همراه در این روستا گلایه شدید دارند.

آن‌ها می‌گویند وقتی درون روستا هستند به سختی امکان تماس دارند و هنگامی که خارج از روستا در دیگر نقاط کشور هستند نیز به‌دلیل وضعیت نامناسب آنت‌دهی موبایلامکان تماس و ارتباط با خانواده‌هایمان وجود ندارد.

بهتر است فرماندار گالیکش با گذشت ۹ ماه از سفر هیئت دولت به استان گلستان و وعده سر خرمنی که وزیر ارتباطات در سفرش به گالیکش به حسین مایلی برای رفع مشکل وضعیت نامناسب آنتن‌دهی خطوط موبایلی در دهستان نیلکوه گالیکش داد، باشد تا این پروژه نیز به مانند استقرار سنسورهای اعلام حریق پارک ملی گلستان مشمول زمان و فراموشی نشود.

وزیر جوان پیگیر نصب دکل خانوادگی تا پروژه پارک ملی و رفع مشکل آنتن دهی تلفن همراه در روستاهای گالیکش

اردیبهشت ماه ۹۸ سه ماه پس از حضور جهرمی در پارک ملی گلستان خبری در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از حضور یک دکل مخابراتی سیار در نزدیکی یکی از روستا‌های شهرستان طالقان بود. موضوعی که در ابتدای ماجرا یک امر عادی و در راستای پوشش دهی هر چه بهتر آنتن موبایل و اینترنت به چشم می‌آمد، اما ماجرا زمانی جالب شد که پای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به این موضوع باز شد.


ویلای وزیر و دکل روستای مرجان

علی‌رغم تکذیب وزیر ارتباطات به ارتباطش با این دکل مخابراتی معلوم شد این دکل سیار مخابراتی برای آنتن دهی بهتر ویلای وزیر در روستای مرجان که اسم همسرش است و در حال حاصر خانواده وی در آن زندگی میکنند نصب شده است.

هر چند وزیر جوان و بستگانش سهم شخصی در پارک ملی گلستان و روستاهای کوهستانی گالیکش ندارند که به مانند نصب دکل مخابراتی در روستای مرجان به سرعت این پروژه را نیز به اتمام برسانند اما پروژه تشخیص زودهنگام هشدار حوادث در پارک ملی گلستان که قرار است اجرا شود، یکی از نیازهای این پارک منحصر بفرد و میراث گرانبها است که باید هر چه زودتر به اتمام برسد تا بیش از این حیات وحش پارک ملی تهدید و تخریب نشود.

پارک ملی گلستان آبستن حوادث گوناگون و آتش سوزی‌های مختلف در طول سال است و این موضوع موجب دغدغه بسیاری از طبیعت دوستان این آب و خاک شده است و توجه ویژه به اتمام این پروژه مطالعه همگان است.

انتهای پیام/

,

اینجا گلستان نگین زیبائی‌ها و فصل پائیز است، فصل سیلی آتش بر چهره طبیعت. با الهام از تجارب تلخ و شیرین سال‌های گذشته شایسته است بزرگان امر، خسروان دیار طبیعت، مسئولین دلسوز تدابیر لازم را برای پیشگیری و به حداقل رسانی حریق در جنگل‌های استان به‌ویژه شهرستان گالیکش و پارک ملی گلستانش به‌کار گیرند.

,

بنابراین امکانات لازم، تدابیر مناسب، راهکارهای عملی موثر در پیش‌بینی مناطق آسیب‌پذیر و برخوردار از سابقه حریق در سنوات گذشته و تجمیع حداقل امکانات مورد نیاز در آن باید مورد توجه مسئولین استانی و شهرستانی قرار گیرد و مسئولین ارشد استان در سریعترین زمان ممکن به رصد برنامه‌ها و بررسی اقدامات انجام شده بپردازند که مبادا آتش در گلستان بار دیگر ما را دیر هنگام به هوشیاری آورد.

,

پارک ملی گلستان، قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت‌شده در کشور و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که یکهزار و 350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری و از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود 90 هزار هکتار مساحت در خود جای‌داده است.

,

اختلاف ارتفاع در پارک ملی گلستان حدود دو هزار متر است که این مسئله تنوع زیستگاه‌ها و ریزبوم‌های متعددی را در این پارک ایجاد کرده است.

,

پارک ملی گلستان اولین پارک ملی ایران است که در سال 1354 در فهرست جهانی به عنوان یکی از 50 ذخیره‌گاه زیست‌محیطی کره زمین به ثبت رسید.

,

بیشترین وسعت پارک ملی گلستان در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد ، سال گذشته بارها پارک ملی گلستان دچار حریق شد؛ تنها در تیرماه این سال در یک فقره آتش‌سوزی قریب به ۲۰۰ هکتار از محدوده این پارک دچار حریق شد.

,

وعده وزیر ارتباطات برای نصب سنسورهای اعلام حریق در پارک ملی گلستان

, وعده وزیر ارتباطات برای نصب سنسورهای اعلام حریق در پارک ملی گلستان , وعده وزیر ارتباطات برای نصب سنسورهای اعلام حریق در پارک ملی گلستان ,

دوشنبه 24 دی‌ماه 97 رئیس جمهور به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت برای بررسی آخرین وضعیت مصوبات سفر قبلی و همچنین تصویب طرح‌هایی در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، بهداشت و گردشگری به استان گلستان سفر کرد تا حدود ۵۸۶ طرح پروژه در این سفر افتتاح یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شود.

,

, ,

سخنرانی وزیر ارتباطات -۲۴ دی ماه ۹۷ در پارک ملی

, سخنرانی وزیر ارتباطات -۲۴ دی ماه ۹۷ در پارک ملی,


تصویر امضا تفاهم نامه

, ,
, تصویر امضا تفاهم نامه,

در این بین محمدجواد آذری جهرمی وزیر جوان ارتباطات و فناری اطلاعات و عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در سالن همایش شهید محیط‌بان محمد باشقره در موزه حیات وحش پارک ملی گلستان حاضر شدند تا در برنامه‌ای زنده‌ای که از سیمای مرکز گلستان پخش شد انعقاد تفاهمنامه سه جانبه مشترک مابین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استانداری گلستان و سازمان محیط‌زیست در راستای اجرای پروژه سامانه پایش حفاظت از پارک ملی گلستان به وسیله دانش فضایی و استفاده از اینترنت اشیاء ( سنسورهای اعلام حریق) را امضا کنند.

,

وزیر ارتباطات و فناری اطلاعات در این مراسم گفت: اجرای این پروژه بیش از آنکه آغاز پروژه‌ای برای حفاظت از محیط‌زیست باشد؛ بزرگداشت رویکرد جدید برای حفظ محیط‌زیست توسط فناوری اطلاعات است تا میراثی که از گذشتگان به ما رسیده، ما هم آن را حفاظت کنیم و به آیندگان تحویل دهیم.

,

وی افزود: محیط‌زیست، امروزه به دلیل رفتارهای بشر آسیب‌های بسیار زیادی دیده است. رفتار ما در مدیریت آب باعث شده خشک‌سالی‌های بسیاری اتفاق بیافتد. رفتار ما در برخورد با گونه‌های حیوانی باعث شده بخشی از آن‌ها در معرض انقراض قرار گیرند؛ برخورد ما با منابع طبیعی و محیط‌زیست باعث شده تا به سمت خشکی سالی و کاهش پوشش جنگلی برویم.

,

به گفته و ی، بزرگ‌ترین مشکلی که برای یوزپلنگ ایرانی به‌عنوان بحران محیط‌زیستی به وجود آمد خشک‌سالی‌هایی بود که باعث شده خرگوش‌ها که غذای اصلی یوزپلنگ هستند به دلیل خشک‌سالی از بین بروند.

,

وزیر ارتباطات اظهار داشت: امروز فناوری در جهان به این بلوغ رسیده که می‌توان از آن برای حفاظت از محیط‌زیست استفاده کرد.

,

آذری جهرمی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته در پارک ملی گلستان ۲۰ مورد آتش‌سوزی رخ‌داده است، گفت: عمده این آتش‌سوزی‌ها توسط محیط‌بانان اطفا می‌شود؛ اما زمانی که طی می‌شود نیروها متوجه آتش شده و برای اطفا آن بروند آتش گسترش پیدا می‌کند؛ با استفاده از این فناوری می‌توان زودتر به وقوع حریق در پارک ملی گلستان پی برد و این پروژه برای نخستین بار در کشور است که به‌صورت پایلوت در پارک ملی گلستان اجرایی می‌شود.

,

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در این پروژه از دانش اینترنت اشیاء، تصاویر ماهواره‌ای، سنسورهای رطوبت و دما یا همان آی‌یو‌تی برای ثبت رطوبت و دمای خاک و همچنین دوربین‌هایی که در سطح جنگل نصب می‌شود استفاده می‌کنیم.

,

آذری جهرمی افزود: در پهنه پارک ملی گلستان به‌صورت پایلوت پنج مدل فناوری را باهدف تسهیل در سایر پهنه پارک‌های کشور تست می‌کنیم و چند شرکت بخش خصوصی دانش و ایده‌های خود را برای اجرای این پروژه پیاده خواهند کرد.

,

وی مدت اجرای این پروژه را ۹ ماه و اعتبار آن را ۴۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت فناوری اطلاعات اعلام کرد.

,


متن تفاهم نامه

, ,
, متن تفاهم نامه,

پایان وعده ۹ ماهه وزیر ارتباطات برای بهره‌برداری از پروژه سنسورهای اعلام حریق در پارک ملی گلستان ۲۴ مهرماه بود اما این پروژه تاکنون از همان امضا تفاهم نامه، پیشرفتی نداشته است.

, پایان وعده ۹ ماهه وزیر ارتباطات برای بهره‌برداری از پروژه سنسورهای اعلام حریق در پارک ملی گلستان,

۲۳ مهرماه امسال یک روز قبل از اتمام زمان ۹ ماهه کیومرث کلانتری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به‌همراه میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان و مدیران کل حفاظت محیط زیست و ارتباطات‌و‌فناوری اطلاعات استان گلستان به همراه هدیه تهرانی بازیگر سینما و تلویزیون در پارک ملی گلستان حاضر شدند و بسیاری فکر کردند برای افتتاح پروژه آمده اند اما در عین ناباوری پس از بازدید از تفرجگاه‌های طبیعی این پارک ملی مثل کمپینگ گلزار، تفرجگاه آبشار، تفرجگاه گلستان و گلشن، محیط‌بانی‌های میرزابایلو، آلمه و شارلق و مرکز اداری پارک ملی گلستان، با تشکیل جلسه‌ای راهکارهای مختلف تسریع در روند اجرای پروژه نصب و راه‌اندازی سیستم حسگرهای هوشمند حریق، کاهش سرعت طرح و ارتقاء وضعیت علائم و تابلوهای هشدار دهنده در محور پارک ملی گلستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند و معلوم شد هیچ اقدام عملی در این خصوص انجام نداده اند.

,

, ,

حضور هدیه تهرانی در ۲۳ مهرماه در پارک ملی

, حضور هدیه تهرانی در ۲۳ مهرماه در پارک ملی,

, ,


 

,
,

کنعانی مدیر کل محیط زیست استان گلستان نیر در همین رابطه به خبرنگار گلستان ما گفت : منابع مالی این پروژه بر عهده وزارت ارتباطات بوده یعنی خود وزارت ارتباطات گفته من اجرا می کنم و به نوعی کارفرماست و سازمان محیط زیست بهره بردار این طرح می باشد.

,

کنعانی اضافه کرد : وزارت ارتباطات این مناقصه را برگزار کرد و سه شرکت در این مناقصه شرکت کرده و انتخاب شدند و یک شرکت برای دو نقطه و دو شرکت در دو نقطه دیگر کار را شروع کردند و بعد از مطالعات و بازدید میدانی طرح خود را به وزارت ارتباطات ارائه کردند .

,

وی با بیان اینکه مدلی که وزارت ارتباطات در این پروژه انجام می دهد مدل پژوهشی است تاکید کرد : این وزارتخانه نیامد همان اول بگوید که سنسور این مدل باشد یا فلان دستگاه این و بعد از شرکت ها قیمت بگیرد ، گفت می خواهد در پارک ملی گلستان سامانه حریق داشته باشد و شرکت ها اول باید پروپوزال و طرح تحقیقاتی ارائه بدهند و همراه این طرح قیمت های پیشنهادی خود را ارائه کنند که به نوعی وزارت ارتباطات در این طرح می خواهد تحقیقاتی کار کند وگرنه بجای سه شرکت می توانست با یک شرکت کار کند. البته یک شرکت مشاور هم توسط وزارت ارتباطات مامور نظارت و هماهنگی بر کار سه شرکت دیگر می باشد.

,

مدیر کل محیط زیست استان گلستان خاطرنشان ساخت: در سفر اخیر آقای احمدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست به استان در معیت معاون عمرانی استاندار گلستان از پارک ملی گلستان بازدید شد ، در این بازدید بچه های وزارت ارتباطات هم بودند و آنجا عنوان شد که نیاز به زیرساخت برق می باشد اما به دلیل هزینه بالای ایجاد زیرساخت برق حدود 20 میلیارد تومان و صرف زمان زاید برای تامین منابع تصمیم گرفتیم از انرژی خورشیدی استفاده کنیم .

,

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار گلستان ما در خصوص اینکه این پروژه امسال به بهر برداری میرسد یا خیر؟، گفت: هنوز فاز اجرایی این طرح انجام نشده و طرح ها در وزارت ارتباطات در مرحله تصویب هستند و پیمانکارانی که انتخاب شدند فعلا  در حال تعیین سنسورها و تهیه و ساخت آن هستند و اگر وزارت تصویب کند ظرف دو سه ماه انجام می شود.

,

همچنین محمد احمدی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان نز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار گلستان ما در خصوص آخرین وضعیت این طرح گفت : چند وقت پیش مناقصه انجام شد و شرکت هایی که واجد شرایط بودند برنده شدند و شروع به طراحی و اجرای کار کردند.

,

احمدی افزود : چون این طرح به عنوان پایلوتو برای اولین بار در کشور انجام می شود و کار نویی است. یک تغییرات و پیشنهاداتی در آن در حال انجام است و دقیقا نمی دانم کی تمام می شود ولی فکر نمی کنم خیلی طول بکشد و تا آخر سال اجرایی خواهد شد.

,

وی یادآور شد : این پروژه کار جدید و دانش بنیان است و بالاخره شرکت های مختلف پیشنهادات مختلفی دادند و سر این پیشنهادات ، مناقصه چند بار تکرار شد و چیزی نبود که با یک بار و یک طرح مشخص بشود ، ما چون نمونه و مشابه قبلی را نداشتیم در بحث پروپوزال و مناقصه ، مقداری تشریفات آن طولانی شد ولی الان شرکت هایی که برنده مناقصه شدند یکی دو ماهی است که در پارک ملی گلستان رفت و آمد دارند و مشغول تکمیل تجهیزات خود هستند چون برخی دستگا ها باید در داخل  ساخته شود برخی هم باید از خارج کشور تهیه شود و ما تحریم ها را هم داریم ولی امیدواریم ظرف چند ماه آینده این طرح افتتاح شود.

,

, ,

فرماندار گالیکش پیگیر وعده سرخرمن وزیر ارتباطات باشد

, فرماندار گالیکش پیگیر وعده سرخرمن وزیر ارتباطات باشد, فرماندار گالیکش پیگیر وعده سرخرمن وزیر ارتباطات باشد,

پروژه پارک ملی گلستان آورده‌ای برای مردم گالیکش نداشت و پس از سخنرانی حسین مایلی فرماندار گالیکش در این مراسم و اعلام آنتن دهی ضعیف اپراتورهای همراه در روستاهای کوهستانی، جهرمی قول داد تا مشکل آنتن دهی موبایلی قبل از اتمام ۹ ماهه پروژه پارک ملی گلستان در روستاهای کوهستانی گالیکش رفع شود.

,

اما متاسفانه این قول هم پیشرفت صفر درصدی در حد پروژه پارک ملی گلستان دارد، به عنوان مثال اهالی روستای پادلدل گالیکش از وضعیت نامناسب آنتن‌دهی تلفن همراه در این روستا گلایه شدید دارند.

,

آن‌ها می‌گویند وقتی درون روستا هستند به سختی امکان تماس دارند و هنگامی که خارج از روستا در دیگر نقاط کشور هستند نیز به‌دلیل وضعیت نامناسب آنت‌دهی موبایلامکان تماس و ارتباط با خانواده‌هایمان وجود ندارد.

,

بهتر است فرماندار گالیکش با گذشت ۹ ماه از سفر هیئت دولت به استان گلستان و وعده سر خرمنی که وزیر ارتباطات در سفرش به گالیکش به حسین مایلی برای رفع مشکل وضعیت نامناسب آنتن‌دهی خطوط موبایلی در دهستان نیلکوه گالیکش داد، باشد تا این پروژه نیز به مانند استقرار سنسورهای اعلام حریق پارک ملی گلستان مشمول زمان و فراموشی نشود.

,

وزیر جوان پیگیر نصب دکل خانوادگی تا پروژه پارک ملی و رفع مشکل آنتن دهی تلفن همراه در روستاهای گالیکش

, وزیر جوان پیگیر نصب دکل خانوادگی تا پروژه پارک ملی و رفع مشکل آنتن دهی تلفن همراه در روستاهای گالیکش, وزیر جوان پیگیر نصب دکل خانوادگی تا پروژه پارک ملی و رفع مشکل آنتن دهی تلفن همراه در روستاهای گالیکش,

اردیبهشت ماه ۹۸ سه ماه پس از حضور جهرمی در پارک ملی گلستان خبری در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از حضور یک دکل مخابراتی سیار در نزدیکی یکی از روستا‌های شهرستان طالقان بود. موضوعی که در ابتدای ماجرا یک امر عادی و در راستای پوشش دهی هر چه بهتر آنتن موبایل و اینترنت به چشم می‌آمد، اما ماجرا زمانی جالب شد که پای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به این موضوع باز شد.

,


ویلای وزیر و دکل روستای مرجان

, ,
, ویلای وزیر و دکل روستای مرجان,

علی‌رغم تکذیب وزیر ارتباطات به ارتباطش با این دکل مخابراتی معلوم شد این دکل سیار مخابراتی برای آنتن دهی بهتر ویلای وزیر در روستای مرجان که اسم همسرش است و در حال حاصر خانواده وی در آن زندگی میکنند نصب شده است.

,

هر چند وزیر جوان و بستگانش سهم شخصی در پارک ملی گلستان و روستاهای کوهستانی گالیکش ندارند که به مانند نصب دکل مخابراتی در روستای مرجان به سرعت این پروژه را نیز به اتمام برسانند اما پروژه تشخیص زودهنگام هشدار حوادث در پارک ملی گلستان که قرار است اجرا شود، یکی از نیازهای این پارک منحصر بفرد و میراث گرانبها است که باید هر چه زودتر به اتمام برسد تا بیش از این حیات وحش پارک ملی تهدید و تخریب نشود.

,

پارک ملی گلستان آبستن حوادث گوناگون و آتش سوزی‌های مختلف در طول سال است و این موضوع موجب دغدغه بسیاری از طبیعت دوستان این آب و خاک شده است و توجه ویژه به اتمام این پروژه مطالعه همگان است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه