اخبار داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی خبر داد؛

خسارت 50 میلیاردی به طبیعت خراسان جنوبی در پی زنده گیری هوبره/ جمع‌آوری 400 تله طی یک روز

خسارت 50 میلیاردی به طبیعت خراسان جنوبی در پی زنده گیری هوبره/ جمع‌آوری 400 تله طی یک روز
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی از خسارت 50 میلیارد ریالی شکارچیان به طبیعت خراسان‌جنوبی در پی زنده‌گیری هوبره خبر داد و گفت: اگر جلوی شکار و قاچاق هوبره این گونه کمیاب و در معرض خطر انقراض گرفته نشود لکه ننگ دیگری در تاریخ محیط زیست ما رقم خواهد خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، حسن اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در جمع خبرنگاران از خسارت 50 میلیارد ریالی شکارچیان به طبیعت خراسان‌جنوبی در پی زنده‌گیری هوبره خبر داد و اظهار کرد: اگر جلوی شکار و قاچاق هوبره این گونه کمیاب و در معرض خطر انقراض گرفته نشود لکه ننگ دیگری در تاریخ محیط زیست ما رقم خواهد خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان, خاورستان, ،,  حسن اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در جمع خبرنگاران از خسارت 50 میلیارد ریالی شکارچیان به طبیعت خراسان‌جنوبی در پی زنده‌گیری هوبره خبر داد و اظهار کرد: اگر جلوی شکار و قاچاق هوبره این گونه کمیاب و در معرض خطر انقراض گرفته نشود لکه ننگ دیگری در تاریخ محیط زیست ما رقم خواهد خورد.,

 

,

وی افزود: تنها در ماموریت یک روزه محیط بانان استان بیش از 400 تله زنده‌گیری هوبره در دشت‌های مشرف به کویر همت‌آباد تا دشت گلورده در شهرستان زیرکوه مشاهده و جمع آوری شد.

,

 

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: آنچه در مرزهای شرقی استان خراسان‌جنوبی بویژه در شهرستان زیرکوه و بخش هایی از شهرستان درمیان اتفاق می‌افتد نابودی منابع زیستی کشور به بهایی ناچیز است.

,
 
,
اکبری بیان کرد: برخی از مردم محلی اقدام به ساخت تله‌های دستی به تعداد زیاد کرده و برای زنده‌گیری پرنده کمیاب و در معرض خطر انقراض هوبره آنها را در طبیعت کار می‌گذارند و پس از زنده گیری به واسطه‌هایی که در قاچاق هوبره شریک هستند بفروش می‌رسانند.
,
 
,
وی اظهار کرد: اگر چه زنده‌گیری این پرنده و قاچاق آن به تدریج موجب نابودی این جمعیت مهم از گونه کمیاب هوبره در شرق ایران شده و لکه ننگ دیگری در تاریخ محیط زیست ما رقم خواهد خورد نابودی هزاران درخت و درختچه تاغ و دیگر گونه‌های حیات وحش به واسطه قاچاق هوبره در استان دور از انتظار نیست.
,
 
,
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: هرساله هزاران درخت و درختچه تاغ برای ایجاد مانع و هدایت پرنده‌ها به سمت تله‌ها قطع می‌شوند، صدها پرنده یا پستانداران کوچک دیگر ناخواسته در این تله‌ها گرفتار شده و بیشتر آنها کشته می‌شوند که درمیان آنها گونه‌های کمیاب و در معرض خطری همچون گربه شنی دیده می‌شود.
,
 
,
اکبری خاطرنشان کرد: متاسفانه بنیاد بوم شناختی منطقه به خاطر درآمد اندکی که عاید برخی افراد ناآگاه محلی می‌شود در حال فرو ریختن است .
,
 
,
وی افزود: تنها طی یک روز ماموریت و گشت کنترل محیط بانان در منطقه بیش از 400 تله زنده‌گیری هوبره جمع آوری شده است.
,
 
,
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: محیط بانان شهرستان زیرکوه تنها در یک روز ماموریت گشت و کنترل در مناطق، موفق به مشاهده و جمع آوری بیش از 400 تله زنده‌گیری هوبره شدند .
,
 
,
اکبری بیان کرد: تعداد تله‌های فعال در دشت‌های مشرف به کویر همت آباد تا دشت گلورده بیش از یک‌هزار فقره برآورد می‌شود.
,
 
,
وی ضمن اظهار نگرانی از وجود این همه تله زنده‌گیری در منطقه، گفت: تقریبا در هر کجای این دشت که حیوانی جابجا شود در تله‌ای گرفتار می‌شود.
,
 
,
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی افزود: در سال گذشته علی‌رغم اینکه هزاران تله زنده‌گیری توسط ماموران محیط زیست جمع‌آوری شده اما برآوردها نشان می‌دهد بیش از 150 قطعه هوبره در استان زنده‌گیری شده که فقط توسط گشت‌های اتفاقی نیروی انتظامی منجر به کشف 42 قطعه هوبره در استان شده است
,
 
,
اکبری تصریح کرد: گزارش برخی همیاران محیط زیست نیز حکایت از گرفتارشدن 10 قلاده گربه شنی طی سالیان گذشته در این تله‌های زنده‌گیری دارد .
,
 
,
وی اظهار کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد برای فعال نگه‌داشتن بیش از یک‌هزار فقره تله زنده‌گیری در دشت‌های اشاره شده سالانه حداقل 2هزار و 500 اصله درختچه تاغ قلع و قمع می‌شود و هر سال بیش از 100 قطعه هوبره از زیستگاه حذف و بیش از 100 حیوان غیر هدف دیگر نظیر گربه وحشی،گربه شنی، انواع روباه‌ها، خرگوش و انواع پرندگان در تله‌ها گرفتار و کشته می‌شوند.
,
 
,
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اگر ضرر و زیان وارده بر طبیعت را بر اساس حداقل‌های مندرج در قوانین مرتبط در نظر بگیریم سالانه بیش از 50 میلیارد ریال خسارت بر طبیعت منطقه وارد می‌شود و نتیجه تجمیع این خسارت‌ها در سال‌های متمادی فروریختن پایه‌های اکوسیستم منطقه و نابودی منابع زیستی آن است در حالی که در ازای نابودی این منابع ارزشمند و این خسارت گسترده به طبیعت کشور، درآمد چند ده میلیونی عاید برخی جوامع محلی ناآگاه خواهد شد. 
,
 
,
اکبری افزود: متاسفانه زنده‌گیری و فروش هوبره تبدیل به شغل کاذبی برای برخی از جوامع محلی مخصوصا روستاهای مرزی شده و این زنگ خطری برای از هم گسستن زنجیره‌های غذایی طبیعت منطقه و شکل‌گیری بحران‌هایی از جمله پدیده گرد و غبار به واسطه نابودی تاغزارها و پوشش گیاهی منطقه خواهد بود.
,
 
,
وی همت جمعی و مشارکت بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی  را تنها را مقابله با از بین رفتن این گونه کمیاب در استان عنوان کرد و گفت: در ابتدا از مبلغین دینی این روستاها در خواست می‌کنیم فتوای دینی نابودی منابع زیستی و عدم رعایت حقوق حیوانات را بدرستی برای مردم تبیین کرده و در تغییر فرهنگ عمومی مواجهه با طبیعت ما را یاری کنند.
,
 
,
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین از دستگاه‌های اجرایی مرتبط علی الخصوص منابع طبیعی و امور عشایر استان نیز درخواست داریم با متخلفین قطع درختچه‌های تاغ با جدیت برخورد کنند. از نیروهای خدوم نظامی و انتظامی مستقر در نواحی مرزی ( مرزبابی ، ارتش ، سپاه و کلانتری ها ) در خواست می‌کنیم برخورد با متخلفین زنده‌گیری هوبره را در دستور کارخود قرار داده و از نابودی مواهب خدادادی این مرز بوم  جلوگیری کنند همچنین از دستگاه قضایی استان درخواست برخورد جدی و بازدارنده با متخلفین را داریم و از سمن‌ها و تمام دوستداران و حافظان محیط زیست در خواست همکاری برای آموزش و ارتقای فرهنگ زیست محیطی را داریم .
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه