اخبار داغ

کارشناسان بین المللی تحلیل کردند؛

وقت آن است که آمریکا از سوریه خارج شود/ سود حاصل از فروش نفت سوریه نباید به خزانه‌داری آمریکا برود

وقت آن است که آمریکا از سوریه خارج شود/ سود حاصل از فروش نفت سوریه نباید به خزانه‌داری آمریکا برود
کارشناسان می گویند که آمریکا صلاحیت قانونیِ کنترل میادین نفتی سوریه را ندارد و مطمئنا افراد کاخ سفید به ترامپ توضیح داده اند که این کار عملی نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ ترامپ علیرغم هشدار کارشناسان مبنی بر اینکه بردن نفت از سوریه جنایت جنگی است از شرکت های آمریکایی می خواهد تا از نفت این کشور بهره برداری کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

تحریک محکومیت های دو حزبی و بین المللی توسط دونالد ترامپ با اعلام خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه منجر به حملات بیشتر ترکیه به سرزمین های تحت کنترل کرده شد.

,

ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که برخی از نیروها به آمریکا باز خواهند گشت. تکرار این اظهارات به معنای حمایت از متحدان کُرد در برابر داعش نیست، بلکه تنها به خاطر تأمین نفت آمریکا است.

,

 

,

, ,

 

,

وی به طور ویژه گفته که می خواهد به منظور بهره برداری از منابع طبیعی کشور جنگ زده، شرکت های آمریکایی را وارد منطقه نفتی سوریه کند.

,

وی گفت: "کاری که قصد انجام آن را دارم این است که با "اِکسان‌موبیل" یا یکی از شرکت های بزرگ خودمان معامله کنم تا به آنجا (سوریه) بروند و این کار را به درستی انجام دهند."

,

"مارک اسپِر" وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که نیروهای آمریکایی به منظور حفاظت از میادین نفتی در برابر جنگجویان داعش به شرق سوریه اعزام می شوند. اما اکنون اظهارات اخیر ترامپ درباره نفت نگرانی های جدیدی را در مورد برنامه های آتی وی برای سوریه ایجاد کرده است.

,

ترامپ در گذشته نیز چنین اظهارات مشابهی را (نه در دفتر بیضی کاخ سفید) درباره بهره برداری از نفت سایر کشورهای جنگ زده بیان کرده است.

,

 

,

, ,

 

,

کارشناسان استدلال می کنند که آمریکا صلاحیت قانونیِ کنترل میادین نفتی سوریه را ندارد و درآمد حاصل از نفت نمی تواند به خزانه داری آمریکا برود.

,

"بنجامین فریدمن" تاجر، ضدصهیونیست آمریکایی و مدیر سیاستگذاری اندیشکده اولویت های دفاعی در دانشگاه جورج واشنگتن گفت: "با توجه به اظهارات سابق ترامپ درباره نفت عراق و لیبی به نظر می رسد که وی بر این باور است که آمریکا قادر به فروش نفت است و فکر می کند که ما می توانیم کشورها را غارت کنیم."

,

 

,

, ,

 

,

فریدمن به ایندیپندنت گفت: "من مطمئن هستم که افراد کاخ سفید سعی کرده اند به او توضیح دهند که این کار عملی نیست."

, ایندیپندنت,

وی افزود: "سود حاصل از فروش نفت سوریه برای خزانه داری آمریکا غیر قانونی است. این اقدام طبق قانون، غارتگری محسوب می شود."

,

طبق کنوانسیون ژنو که آمریکا تصویب کرده، غارت کشور دیگر جنایت جنگی است.

,

فریدمن ادامه داد: "قابل ذکر است که نیروهای آمریکایی برای ماندن در سوریه اختیار قانونی از سوی کنگره ندارند، چه رسد به اینکه به منابع آن دست یابد. معنا ندارد که آمریکا میادین نفتی سوریه را اشغال کند."

,

وی به ایندیپندنت گفت: "به نظر می رسد که دیدگاه ترامپ علیرغم ادعای بازگشت نیروهای آمریکایی به وطن این است که با استقرار سیاست خارجه آمریکا در سوریه بتواند نفت این کشور را به دست آورد."

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود که ساده ترین راه برای سرکوب داعش بازپس گیری قدرت توسط رژیم بشار اسد در سوریه است. حمله به "ابوبکر بغدادی" سرکرده داعش نشان می دهد که تروریست ها در مناطقی از کشور فعالیت می کنند که تحت کنترل دولت سوریه نیست.

,

به گفته منتقدان، حال که رهبر داعش کشته شده و خلافت خود را از دست داده، وقت آن است که آمریکا از سوریه خارج شود و به رژیم اسد اجازه دهد تا رهبری را به عهده گرفته و سرزمین خود را اداره کند.

,

ترامپ مدت ها عنوان کرده که جنگ های بی پایان هزینه های هنگفتی برای مالیات دهندگان آمریکایی دارد.

,

 

,

, ,

 

,

"توماس جانو" استاد امور بین الملل در دانشگاه اوتاوا و تحلیلگر سابق خاورمیانه در وزارت دفاع کانادا گفت: "این روند بسیار ناشیانه و ناهماهنگ بوده و تصمیمی است که بدون مشورت با متحدان و شرکا گرفته شده است. برای من روشن است که منافع خروج از سوریه بیشتر از جبران خسارت ناشی از هزینه های عملکرد ضعیف است."

,

جانو افزود: "برای منافع آمریکا تأسف بار است که با این دستپاچگی عمل کند. واشنگتن باید در خاورمیانه خویشتن داری بیشتری داشته باشد."

,

منتقدان بر این باورند که هیچکس نمی داند که سیاست آمریکا در سوریه چیست. آنچه روشن است این است که نیروهای آمریکایی به منطقه نفتی سوریه اعزام می شوند که این امر تفاوت زیادی با اعلام خروج آنها از این کشور دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه