اخبار داغ

بام ایران زادگاه اولین رویش زعفران وحشی؛

مرغوبترین زعفران را از مزارع چهارمحال و بختیاری طلب کنید

مرغوبترین زعفران را از مزارع چهارمحال و بختیاری طلب کنید
طی مطالعات به عمل آمده مشخص شده است که چهارمحال و بختیاری رویشگاه اولیه زعفران وحشی بوده است ودلیل رشد خوب این گیاه در استان هم همین امر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین‌نیوز؛ چهارمحال و بختیاری از استان های کوهستانی منطقه زاگرس است که به علت داشتن شرایط آب و هوایی، رویشگاه مناسبی برای انواع مختلف گیاهان به شمار می رود.

این استان با دارا بودن زمین‌های حاصلخیز و موقعیت اقلیمی مناسب از تنوع آب و هوایی منحصر به فردی برخوردار است و به لحاظ اقلیم و هواشناسی یک استان چهار فصل است و دارای آب و هوای متنوعی است.

این ویژگی موجب شده تا این استان، استعداد کشت انواع محصولات مختلف را داشته باشد و زعفران یکی از این محصولات است که در سال‌های اخیر کشت آن در استان، نتایج بسیار خوبی در اختیار محققان و کشت‌کاران قرار داده است.

زعفران از محصولاتی است که در همه نقاط چهار محال و بختیاری کشت می شود و از مرغوبترین زعفران های کشور به شمار می آید.

اگرچه مدت زمان بسیاری نیست که کشت زعفران در این استان آغاز شده است اما مزارع بسیاری توسط کشاورزان به کشت زعفران اختصاص یافته و هر سال به میزان کشت افزوده می شود.

فرزانه ارشادی حدود ۲۰ سال است که مدیرعامل شرکت تعاون روستایی زنان شهرستان فارسان است وی علاقه خاصی به کشت و پرورش گیاهان دارویی به ویژه زعفران و گیاهان خوراکی خصوصا قارچ دارد.

فرزانه ارشادی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین‌نیوز گفت: در ابتدا تولید قارچ صدفی را آغاز کردم و از اوایل سال ۸۰ در روستای چوبین اولین کشت زعفران را انجام دادم که کشت بسیار خوب و به لحاظ عیار حتی از زعفران مناطق معروف هم بهتر بود.

مدیرعامل شرکت تعاون روستایی زنان شهرستان فارسان ادامه داد: زمانیکه متوجه شدم می‌توان در چهارمحال و بختیاری زعفران کشت کرد با مسئولان مربوطه مشورت  و کلاس‌هایی در این خصوص را شرکت کردم و در حال حاضر حدود ۲۰ هکتار زمین تحت کشت زعفران با بهترین کیفیت ، زعفران کشت می کنم.

هرساله شاهد افزایش حدود 25 درصد در کشت زعفران هستیم

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین‌نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, هرساله شاهد افزایش حدود 25 درصد در کشت زعفران هستیم,




 

,
,
, ,
,

وی با بیان اینکه هرساله شاهد افزایش حدود ۲۵ درصد در کشت و بهره‌وری زعفران هستیم، افزود: کشت زعفران مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و بجز زمین‌های تحت کشت برخی افراد فاقد زمین در بالکن، پشت‌بام، گلخانه‌های خانگی و باغچه زعفران کشت کردند و این استقبال هرساله در حال افزایش است.

ارشادی چشم‌اندازه کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری را باتوجه به پتانسیل و ظرفیت استان قطب تولید زعفران در دنیا می‌داند.

مدیرعامل شرکت تعاون روستایی زنان شهرستان فارسان بیان کرد: باتوجه به اینکه در چهارمحال و بختیاری شغل اکثر مردان کشاورزی است در ابتدا شخصاً جهت فرهنگ‌سازی پشت تراکتور نشستم، آبیاری و در کنار کارگران کار کردم تا در حال حاضر به مرحله‌ای رسیدیم که روزانه زنان خودشون به زمین‌ها می‌روند زعفران را می‌چینند، پاک و خشک می‌کنند.

وی عنوان کرد: درحال حاضر زعفران چهارمحال و بختیاری به علت کیفیت خوبی که دارد به مرحله تجاری‌سازی و صادرات رسیده و حتی هستند مشتریانی که زعفران استان را پیش خرید می‌کنند.

,
,
,
,
,
,
,

 

,



 

, ,
,
,

زعفران ادویه ای ماندگار و گران‌قیمت است

ارشادی با تاکید بر اینکه زعفران ادویه‌ای ماندگار و گران است و علاوه براینکه توجیح اقتصادی دارد درآمد بالایی نیز دارد عنوان کرد: تولید زعفران می‌تواند بصورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال‌زایی زیادی را برای چهارمحال و بختیاری ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت تعاون روستایی زنان شهرستان فارسان اعلام کرد: کشت و برداشت زعفران کاری فصلی است اما در فصل خود تنها در بخش کشت بیش از ۳۰۰ نفر را مشغول به کار می‌کند که این تعداد جدایی از افرادی است که بصورت خانگی اقدام به کشت و برداشت زعفران می‌کنند.

وی اظهار کرد: اگر مسئولان به ویژه مسئولان مربوطه حمایت لازم را از تولید زعفران به عمل آورند علاوه بر توسعه این بخش کشاورزی منجر به کارآفرینی و اشتغال‌زایی تعداد زیادی از مردان و زنان هم‌استانی نیز می‌شود.

, زعفران ادویه ای ماندگار و گران‌قیمت است,
,
,
,
,
,
,





 

,
,
, ,
,
,

مسئولان به بیمه زعفران کاران توجه داشته باشند

ارشادی از مسئولان درخواست کرد که برای بیمه زعفران‌کاران اقداماتی انجام دهند و همچنین از متولیان بحث‌های مالی در این خصوص تقاضا کرد وام‌هایی با باز پرداخت طولانی و تنفس دوساله به زعفران کاران اعطا کنند چراکه کشت زعفران در سال‌های ابتدایی درآمدزایی ندارد و زغفران‌کاران نمی‌توانند اقساط خودشان را بدهند.

مدیرعامل شرکت تعاون روستایی زنان شهرستان فارسان توضیح داد: افرادی بودند که در حدود پنج هکتار زمین برای کشت زعفران آماده کرده بودند ولی به علت عدم اعطای وام و حمایت کارشان متوقف و به سال آینده موکول شد.

وی اشاره کرد: زعفران در چهارمحال و بختیاری به خوبی جواب داده است و می‌توان آن را در اکثر مناطق استان کشت کرد مردم هم به خوبی در خصوص زعفران توجیح شدند که می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد.

ارشادی در خصوص صادرات زعفران گفت: به علت اینکه برخی مردان چهارمحال و بختیاری در کشورهای حاشیه خلیج فارس کار می‌کنند می‌توان اقداماتی انجام داد.

مدیرعامل شرکت تعاون روستایی زنان شهرستان فارسان اضافه کرد: دخترم در کشورهای آلمان،  سوئد و نروژ تا حدودی بازاریابی کرده است و نمونه‌ زعفرانی هم برای ترکیه ارسال شد که استقبال خوبی از آن شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا رسیدن به تولید انبوه زعفران در چهارمحال و بختیاری و صادرات آن هنوز فاصله بسیار است که حمایت بیشتر و به موقع مسئولان را می‌طلبد.

انتهای پیام/

, مسئولان به بیمه زعفران کاران توجه داشته باشند ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه