اخبار داغ

با ابلاغ سازمان برنامه و بودجه به وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت؛

آغاز خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی و جنوبی

آغاز خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی و جنوبی
در حالی که طی دو هفته اخیر با آغاز فصل برداشت زعفران قیمت این محصول صادرات محور به شدت رو به کاهش بود، بالاخره پس از کش و قوس های فراوان و با ابلاغ سازمان برنامه و بودجه به وزارت جهاد، خرید حمایتی زعفران از فردا در مراکز تعاون روستایی استانهای خراسان رضوی و جنوبی آغاز می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ با وجود بلایای طبیعی برای دیگر محصولات کشاورزی، کشت محصول زعفران در مناطق مختلف استانهای خراسان رضوی و جنوبی به نوعی منبع درآمد اصلی کشاورزان محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در حالی که فصل برداشت زعفران، دو هفته نخستین خود را پشت سر گذاشته اما کشاورزان هنوز شاهد نوسان قیمت گل زعفران و زعفران خشک هستند تا جایی که یک کیلوگرم گل زعفران به کمتر از ۵۰ هزار تومان و یک من معادل ۳ کیلو به ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.

,

این در حالی است که در بازارهای گل زعفران هم در روز های اخیر گل زعفران در هر سه کیلو با قیمت، ۱۴۰ هزار تا ۱۸۰ هزار تومان در شهرهای مختلف، خرید و فروش می شود.

,

پایین بودن قیمت زعفران، کشاورزان این منطقه را ناچار به فرایند پر کنی گل وا می دارد که این خود به علت نبود زمان کافی و شرایط لازم، باعث افزایش هزینه دستمزد و حمل و نقل شده و این در حالی است که حجم زیاد و سطح زیر کشت قابل توجه زعفران در این منطقه نیز کشاورزان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

,

در حال حاضر حداقل نرخ یک کیلو زعفران خشک حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۸ میلیون تومان است و پیش تر مسئولان استانی و شهرستانی از آغاز خرید حمایتی زعفران جهت کنترل بازار این محصول در هفته جاری خبر داده بودند.

,

موافقت سازمان برنامه و بودجه با خرید حمایتی زعفران

, موافقت سازمان برنامه و بودجه با خرید حمایتی زعفران,

, , ,

 

,

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی از موافقت سازمان برنامه و بودجه با خرید حمایتی زعفران در هفته گذشته خبر داد و افزود: برای انجام این کار چون موضوع حمایتی است و پای ضرر و زیان کشاورز در میان است ساژمان برنامه و بودجه باید با آن موافقت می کرد که اصل این موافقت توسط آقای نوبخت به وزارت جهاد کشاورزی نیز ابلاغ شده است.

,

سعید باستانی اظهار کرد: در کشور ۱۱۴ هرار هکتار سطح زیر کشت زعفران داریم و با توجه به اینکه این مخصول کالای صادرت محوری است، لذا هر زمان برای کشاورز مشکلی پیش بیاید یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی تنظیم بازار و حمایت از بخش بهره بردار کشاورزی است.

,

وی از خرید حمایتی زعفران طی امروز و فردا خبر داد و گفت: نحوه خرید به دوصورت خواهد بود که در گام نخست بصورت فیزیکی توسط مراکز سازمان تعاون روستایی از کشاورز انجام می شود و در گام بعد از طریق سپرده کالای بورس نیز صورت می گیرد و کشاورز مختار است و می تواند بورس یا سازمان تعاون روستایی را نیز انتخاب کند.

,

باستانی خاطر نشان کرد: در خرید حمایتی کف خریدی برای چهار نوع محصول؛ پوشال مرغوب، پوشال خوب، شبه نگین و نگین ممتاز تعیین شده و شرایطی برای آن در نظر گرفته شده که کف قیمت نیز لحاظ شود و بعد از خرید این قیمت ها بی شک افزایش یافته و طبیعتا این حجم خرید نیز به سازمان تعاون روستایی می رسد.

,

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس به حجم خرید توسط سازمان تعاون روستایی اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه خرید زعفران، حمایتی است حجم آن بستگی به بازار دارد و به هر میزانی که کنترل شود به همان میزان سازمان تعاون روستایی ورود پیدا خواهد کرد و مشکلی در تامین اعتبار آن نیست.

,

نماینده مردم تربت حیدریه گفت: مراکز خرید سازمان تعاون روستایی در تمامی شهرهای اصلی خراسان رضوی و جنوبی به لحاظ نرم افزای و سخت افزتری شامل بسته بندی و آزمایشگاه تجهیز شدند که پس از آزمایش های مربوطه وجه تعیین شده به حساب کشاورز واریز می شود.

,

چشم زعفرانکاران به خرید حمایتی روشن

, چشم زعفرانکاران به خرید حمایتی روشن,

, , ,

 

,

در حالی که طی دو هفته اخیر با آغاز فصل برداشت زعفران قیمت این محصول صادرات محور به شدت رو به کاهش بود، بالاخره پس از کش و قوس های فراوان و با ابلاغ سازمان برنامه و بودجه به وزارت جهاد، خرید حمایتی زعفران از فردا در مراکز تعاون روستایی استانهای خراسان رضوی و جنوبی آغاز می شود.

,

با اعلام رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان تربت حیدریه خرید حمایتی زعفران  از روز شبه آینده 11 آبان ماه آغاز می شود

,

نسرین شیبانی در ارتباط با خرید حمایتی زعفران توسط اتحادیه تعاون روستایی اظهار داشت به منظور جلوگیری از کاهش و نوسان نامتعارف قیمت و احتمال ایراد خسارت به کشاورزان، با مواققت سازمان برنامه و بودجه کسر و بنا به پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی برای مداخله حداقلی در بازار زعفران جهت جلوگیری از کاهش قیمت و خرید حمایتی زعفران سال ۱۳۹۸ موافقت شده است.

,

بر این اساس و طبق دستور العمل خرید زعفران در ۴ گرید به شرح ذیل و پس از آزمایش از کشاورز خریداری می شود

,

, ,

 

,

۱ - پوشال معمولی هر کیلو گرم : ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
۲ - پوشال مرغوب : هرکیلوگرم : ۹ میلیون تومان
۳ - شبه نگین : هر کیلوگرم ۹ میلیون و پانصد هزار تومان
۴ - نگین : هرکیلوگرم ۱۰ میلیون و پانصد هزار تومان

, ۱ - پوشال معمولی هر کیلو گرم : ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان,
, ۲ - پوشال مرغوب : هرکیلوگرم : ۹ میلیون تومان,
, ۳ - شبه نگین : هر کیلوگرم ۹ میلیون و پانصد هزار تومان,
, ۴ - نگین : هرکیلوگرم ۱۰ میلیون و پانصد هزار تومان,

از مجموع 70 هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل  12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه و 11 هزار هکتار معادل 17 درصد متعلق به شهرستان زاوه است.

,

در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه و بیش از 20 هزار خانوار در زاوه به این کار اشتغال دارند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه