اخبار داغ

گزارش؛

آغاز کوچ عشایر ملکشاهی به قشلاق/ رفع مشکلات عشایر نیازمند توجه مسئولان است

آغاز کوچ عشایر ملکشاهی به قشلاق/ رفع مشکلات عشایر نیازمند توجه مسئولان است
۹۳۰ خانوار عشایری شهرستان ملکشاهی کوچ پاییزی خود به مناطق قشلاق را آغاز کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، بخشی عظیمی از تولید و اقتصاد مولد در شهرستان ملکشاهی بعهده عشایر کوچرو می باشد که جمعیت قابل توجهی را نیز به خود اختصاص داده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار, ایلام بیدار,

شغل اصلی این قشر از جامعه پرورش دام است، اغلب عشایر شهرستان به صورت پراکنده در فصل زمستان در مناطق قشلاقی و در فصل تابستان به مناطق ییلاقی کوچ می کنند.

,

محصولات عشایر شهرستان شامل؛ لبنیات، گوشت، پشم و صنایع دستی به مصرف جامعه شهری منطقه می رسد.

,

ییلاق عشایر شهرستان ملکشاهی، دهستان‌های گچی، چمزی،شوهان و مناطق کوهپایه ای و کبیرکوه می‌باشد.

,

این ایل به منظور قشلاق در اواسط آبان‌ ماه از طریق کوه پشمین حرکت می‌کنند و به محل‌های گاوی ، دشت محسن آب و آب زیادی کوچ کرده و اواسط فروردین ماه از همان مسیر شروع به برگشت می‌کنند.

,

 

,

آغاز کوچ عشایر ملکشاهی به قشلاق

, آغاز کوچ عشایر ملکشاهی به قشلاق,

"عنایت سلیمانی "، مدیر امور عشایری شهرستان ملکشاهی گفت: با توجه به شروع فصل سرما عشایر مستقر در مناطق سردسیر و کوهستانی بر طبق عادت هر ساله به مناطق گرمسیری جنوب شهرستان کوچ و تا آخر زمستان در آنجا اتراق می‌کنند.

,

وی مناطق گرمسیری شهرستان ملکشاهی را چمز، سرچیت، ورگر و چملان عنوان کرد و یادآور شد: بخش قابل توجهی از عشایر منطقه نیز به مناطق گرمسیر شهرستان مهران کوچ می‌کنند.

,

سلیمانی با بیان اینکه این روزها مسیرهای سخت گذر و ایل راه‌های کوهستانی پر از صدای زنگوله‌ها و هیاهوی بازگشت عشایر به مناطق قشلاقی است، تاکید کرد: راه‌های مناطق ییلاقی و قشلاقی بازگشایی شده است و مشکلی برای عبور عشایر وجود ندارد.

,

مدیر امور عشایری ملکشاهی گفت: از آغاز سال جاری تاکنون ۵۲۰ کیلومتر جاده‌های عشایری این شهرستان در مناطق کوهستانی و گرمسیری مورد بهسازی و مرمت قرار گرفته است.

,

 

,

مشکلات و گلایه های عشایر ملکشاهی

, مشکلات و گلایه های عشایر ملکشاهی,

گرچه خدمات اولیه ای از طریق امور عشایری برای این قشر صورت می گیرد اما گلایه های عشایر و نارضایتی های آنان نیز قابل مطرح شدن می باشد.

,

در حال حاضر عمده نارضایتی عشایر شهرستان ملکشاهی نبود کشتارگاه مجهز در شهرستان می باشد.

,

عشایر شهرستان ملکشاهی از قیمت پائین پشم و عدم خرید تضمینی دولت ناراضی هستند به طوریکه قیمت پشم عشایر به قیمت بسیار اندک توسط دلالان خریداری می شود.

,

راههای عشایر رو و جاده های عشایری شهرستان نیاز به توسعه و تعمیر دارند و در مجموع می توان گفت از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.

,

تهیه آب شرب و آبرسانی سیار به عشایر به دلیل پراکندگی محل سکونت آنان و جاده نامناسب خاکی به صورتی که رضایتمندی آنان را جلب کند، نمی باشد.

,

شیوع امراض واگیر در بین دامها، سقط جنین دامها و.... باعث خسارت به عشایر می شود که این امر نیازمند تسهیلات بیمه ای مناسب است.

,

سوخت جایگزین هیزم و نفت معمولی یا گاز برای دسترسی عشایر شهرستان فراهم نیست.

,

مدارس عشایری در شهرستان ملکشاهی فقط در مقطع ابتدایی امکان پذیر هستند.

,

تزریق واکسن رایگان به دامها و معاینه دوره ای دام و طیور از مطالبات به حق عشایر شهرستان از مسئولین می باشد.

,

خلاصه اینکه وضعیت کنونی و مشکلات عشایر موجب گرایش انان به ترک این فعالیت و در نهایت روی آوردن عشایر به سمت شهرنشینی می گردد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه