اخبار داغ

دیده‌بان حقوق بشر گزارش می‌دهد؛

بازیگران تئاتر میانمار به خاطر خواندن اشعار طنزآمیز درباره ارتش محکوم شدند/ سرکوب شدید منتقدان دولت به بهای نقض قوانین

بازیگران تئاتر میانمار به خاطر خواندن اشعار طنزآمیز درباره ارتش محکوم شدند/ سرکوب شدید منتقدان دولت به بهای نقض قوانین
تا زمانی که قوانین سرکوبگرانه میانمار لغو یا اصلاح نشود، مقامات نظامی و غیرنظامی تنها به خاطر اینکه مشاهدات، خوانده ها و شنیده ها را دوست ندارند آزادانه در تعقیب قانونی اعضای گروه تئاتر، کاریکاتوریست ها و فیلمسازان خواهند بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ دیده‌بان حقوق بشر (hrw) گفت که مقامات میانمار باید فورا محکومیت های 5 بازیگر گروه تئاتر به خاطر انتقاد از ارتش را لغو کنند و تمام اتهامات علیه اعضای گروه بازیگران را کنار بگذارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, hrw,

این 5 نفر به جرم اجرای اشعار موسوم به تانگیات (thangyat) که مباحثی از سیاست تا رفتارهای اجتماعی را دربرمی گیرد، بازداشت شدند.

,

در تاریخ 30 اکتبر سال 2019، دادگاهی در یانگون به دلیل تمسخر ارتش از سوی این گروه تئاتر و نقض بند 505 قانون کیفری، 5 تن از آنها را به یک سال زندان محکوم کرد. متهمان از زمان دستگیری در ماه آوریل بدون هیچ ضمانتی در زندانِ اینسِین میانمار زندانی شده اند.

,

"فیل رابرتسون" معاون رئیس آسیایی دیده بان حقوق بشر گفت: "محکوم کردن بازیگران به زندان به خاطر اجرای طنزآمیز نشان می دهد که ارتش میانمار تحمل هیچگونه انتقادی را ندارد و هر تلاشی برای خنثی کردن قانون و اقدامات منتقدان خود انجام می دهد."

,

 

,

, ,

 

,

به گفته سخنگوی دیده بان حقوق بشر، اظهارات منتقدانه از دولت به طور فزاینده ای از سوی اعضای حزب حاکم لیگملی برای دموکراسی در میانمار پیگیری می شود. بر اساس قوانین مختلفی که آزادی بیان در میانمار را محدود می کند، بیش از 250 نفر در سال 2019 با پرونده های کیفری مواجه شده اند.

,

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در اظهارنظر کلی خود درباره حق آزادی بیان اظهار داشت: "این حقیقت که نوعِ بیان در توهین به چهره های عمومی در نظر گرفته می شود برای تحمیل مجازات ها کافی نیست. همه شخصیت های عمومی از جمله اشخاصی مانند رؤسای ایالت ها و دولت ها که بالاترین اختیارات سیاسی را دارند از نظر قانونی مشمول انتقاد و مخالفت سیاسی هستند."

,

رابرتسون گفت: "به نظر می رسد دولت میانمار با مانور نظامی در مورد این پرونده قصد سرکوب آزادی بیان را دارد. تا زمانی که قوانین سرکوبگرانه میانمار لغو یا اصلاح نشود، مقامات نظامی و غیرنظامی تنها به خاطر اینکه مشاهدات، خوانده ها و شنیده ها را دوست ندارند آزادانه در تعقیب قانونی اعضای گروه تئاتر، کاریکاتوریست ها و فیلمسازان خواهند بود."

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه