اخبار داغ

زوال قدرت پوشالی آمریکا در جهان؛

13 آبان، آغاز افول اتوریته و هیمنه استکباری آمریکا/ استکبارستیزی؛ شاخصه ملی و اولویتی سیاسی در ایران

13 آبان، آغاز افول اتوریته و هیمنه استکباری آمریکا/ استکبارستیزی؛ شاخصه ملی و اولویتی سیاسی در ایران
تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی مملو از روزهای خاطره انگیز و سرنوشت ساز است؛ روزهایی که از آن ها به عنوان سرآغاز افول اتوریته و هیمنه استکباری آمریکا و فروریختن ابهت و قدرت پوشالی و تحقیر این کشور در دنیا یاد می شود. یکی از مهم ترین این روزها، انقلاب دوم ملت ایران در 13 آبان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش عصرهامون، استکبار یعنی اظهار بزرگی کردن انسان و ابزار داشتن آن چه را که از آن او نبوده و برای او روا نیست و این همان چیزی که از دیدگاه رهبر معظم انقلاب می توان آن را خودبرتر بینی نام نهاد. بریتانیای کبیر، روس تزار و  اتریش در قرن 19 و آمریکا به عنوان نظام سرمایه داری و اتحاد جماهیر شوروی به نمایندگی از جهان کمونیست و مارکسیست در نیمه دوم قرن بیستم عواملی بودند که به عنوان قدرت استکباری در جهان به شمار می آمدند.

رفته رفته قدرت های استعماری در اروپا تجزیه و تضعیف می شدند اما ایالات متحده آمریکا همچنان سعی در حفظ این نگاه به جهان داشت؛ بنابراین با گماردن عناصر وابسته به خود در نقاط مختلف دنیا، این سیاست موذیانه اش را همچنان دنبال می کرد و تلاش برای تثبیت قدرت پهلوی در ایران از در راستای همین سیاست بود.

وابستگی روزافزون حکومت به خارج و دخالت مستقیم و گسترده عوامل استکبار جهانی و استعمارگران در امورات مملکت در زمان محمدرضا شاه به اوج خود رسید و این یکی از مهم ترین دلایل بروز نارضایتی مردم کشور در زمان حکومت پهلوی بود که منجر به گسترش اعتراضات و در نهایت پیروزی انقلاب شد.

13 آبان 58، نقطه آغازی بر پایان همیشگی حضور آمریکایی ها در ایران بود. روزی که لانه جاسوسی این کشور به تسخیر نیروهای انقلابی درآمد و بعد از آن آمریکایی ها پس از تهاجمی ناموفق و سرشکسته از شکست عملیات نیروهای نظامی اش در صحرای طبس، مجبور به عقب نشینی در برابر خواست ملت سرافراز ایران شد. این آغاز افول اتوریته و هیمنه استکباری آمریکا است؛ افولی که نه تنها در بعد قدرت نظامی، بلکه قدرت اقتصادی این کشور را نیز تحت الشعاع قرار داد.

استکبار ستیزی در ایران اگرچه ریشه و بیشینه ای بسیار طولانی دارد اما پس از انقلاب اسلامی این مساله به عنوان مولفه ای مهم و اساسی در کلیت و روح قانون اساسی کشور و سیاست و خط مشی های نظام جمهوری اسلامی پدیدار و تثبیت شده است.

یک کارشناس مسائل منطقه ای در گفت وگو با عصرهامون، در ابتدا با بیان اینکه افول آمریکا واقعیتی انکار ناپذیر است که جریان رسانه ای استکبار سعی در پنهان کردن آن را دارد، گفت: اکثریت صاحب نظران و متفکران غربی و آمریکایی نیز افول روزافزون این کشور را تایید و شواهد بسیاری را برای این واقعیت مطرح می کنند.

محمود محمدی افزود: از جمله مهم ترین دلایل اثبات این ادعا بی اعتبار شدن سیاست مداران این کشور در عرصه بین الملل، بدهی های سرسام آور خارجی، کاهش نفوذ دلار، ظهور قدرت های جدید جهانی و منطقه ای، دومینوی شکست های نظامی آمریکا در مناطق مختلف جهان به ویژه خاور میانه در سال های اخیر و عدم توان حل بحران های سیاسی بین المللی است.

وی ادامه داد: بی تردید پیروزی انقلاب اسلامی در بروز این مساله تاثیر به سزایی داشت. این خیزش عظیم ملت ذر قدم اول موجب برچیده شدن سلطه آمریکا در ایران و در گام بعد ابهت و قدرت پوشالی آن ها را نیز برای جهان هویدا و در واقع امریکایی ها را در دنیا تحقیر کرد.

این کارشناس با اشاره به اقتدار و توانمندی های دفاعی و سیاسی و توقیقات مستمر و چشم گیر جمهوری اسلامی در ابعاد منطقه ای و جهانی، اظهار کرد: آمریکایی ها تنها در عرصه نمایش رسانه ای و هالیوود تصویری ساختگی از خود به عنوان یک ابرقدرت دستنافتنی ارائه می دهد، در حالیکه واقعیت ها خلاف آن را حکایت می کند. رویارویی های ما و امریکا همواره موجب تحقیر دولت مستکبر امریکا شده که آخرین آن زدن هواپیمای بدون سرنشین فرق پیشرفته انها در خلیج فارس و بهت جهان از این پیشرفت و توانایی نیروهای ما بود.

وی با اشاره به جنانیات گسترده آمریکا در کشورهای جهان تصریح کرد: حضور آمریکایی ها در هر کشوری دستاوردی جز فقر و فلاکت برای مردم آن کشور نداشته. تاریخ گواه است و تجربه نشان داده آمریکا دولتی غیر قابل اعتماد است و بارها این را در صحبت های حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و بزرگان انقلاب شنیده و دیده ایم.

وی گفت: آمریکا بسیار غیرقابل اعتماد است. هر کشوری که با آمریکا همراهی داشت به نابودی کشیده شد، مانند حزب بعث در عراق؛ کشورهایی که سر سپرده و بله قربان گو به اوامر آمریکایی ها شدند همه در آخر طعمه خود آمریکا شدند.

وی در پایان با بیان اینکه نظام اسلامی در ایران با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی روی کار آمد و این مساله همواره به عنوان خط مشی و اصل و اساسی مطرح بوده، افزود: کسانی که به دنبال رابطه با آمریکا هستند، بُعد استقلال را نشانه گرفته اند.

تحقیر نظامی و فروپاشی قدرت پوشالی آمریکا؛ شکست پیاپی سیاست های آمریکا در منطقه

هرآنچه ما بیشتر بر روی ارزشها و آرمان ها ایستادگی کنیم آمریکا با شکست های پیاپی سیاست های خود به افول نزدیک تر خواهد شد.به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران در سال 57 را باید ظهور گفتمانی نو دانست که هیچ نسخه قبلی از آن وجود نداشته و از هیچ انقلاب مشابهی نیز تقلید نکرده است.
 
 دو شاخصه بارز در انقلاب اسلامی که آن را نسبت به تمام انقلاب های پیش از خود متمایز ساخته اولا از بین بردن کامل استبداد درونی یعنی رژیم سلطنتی شاه و دوما ریشه کن کردن استعمار وارده بر کشور از سمت قدرتهای بلامنازع جهانی بود که در رأس آنها ایالات متحده امریکا قرار داشت.
 
شاید بتوان نقطه عطف کوتاه کردن دست آمریکا از کشور ایران را تسخیر سفارت آمریکا موسوم به لانه جاسوسی در 13 آبان 58 دانست. از همین رو بوده که رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ره این اقدام دانشجویان در سال 58 را انقلاب دوم و در واقع انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نامید؛ در واقع تسخیر لانه جاسوسی، بیرون انداختن آمریکا از کشور پس از کنار زدن عامل دست نشانده اش یعنی رژیم شاهنشاهی بود.
 
پس از تسخیر لانه جاسوسی، آمریکایی ها تلاش زیادی کردند و به حربه های مختلف سعی داشته اند تا از طرق مختلف از حمایت وقیحانه از رژیم بعث صدام گرفته تا تحریم های اقتصادی و تهدیدات نظامی، نظام جمهوری اسلامی را دچار مشکل و نهایتا براندازی کرده و حکومتی متمایل به خواسته های خود به راس کشورمان بازگردانند که در تمامی تلاش های خود تا به حال شکست خورده اند.
 
کارشناس امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در پیچیده ترین حربه بعد از انقلاب، آمریکایی ها سعی کردند تا اولا با حمایتهای تسلیحاتی اطلاعاتی خود و ثانیا بازیچه قرار دادن رژیم منحوس سعودی و آل خلیفه، وحشی ترین گروهک تروریستی تاریخ یعنی داعش را بر عراق و سوریه که دولتهای ضد صهیونیستی و ضد آمریکایی بر آنها حاکم بود دچار اضمحلال و نهایتا براندازی کنند.
 
مرتضی دهقان گفت: در نتیجه این کشورها را به دولتهای تروریستی و دست پرورده که موافق با رژیم اشغالگر صهیونیستی باشند تجزیه کنند و جنگی نیابتی را به ثمر بنشانند؛ البته که این پیچیده ترین راهبرد اتخاذ شده از سمت آمریکایی ها نیز به طرزی ذلیلانه به شکست رسید و جز هزینه های گزاف اقتصادی و البته تحقیر شدن نظامی آمریکا در منطقه آورده ای برای آنها نداشت.
 
وی ادامه داد: ادعای رئیس جمهور آمریکا مبنی بر قتل ابوبکر البغدادی برای جبران همین حقارت و از دست رفتن هیمنه قدرت و شکست مفتضحانه سیاست های آمریکایی ها در منطقه می باشد.
 
این کارشناس سیاسی افزود: آمریکا و رئیس جمهور فعلی اش که حقیقتا نماد بدون روتوش از رفتار و سیاست های واقعی و منفعت طلبانه آمریکایی هاست پس از نابودی کامل داعش که جمهوری اسلامی ایران را مهم ترین عامل این شکست بزرگ میدانستند سعی کردند تا با تهدیدات نظامی، از حضور مقتدرانه ایران در منطقه و پیشرفت تفکری انقلاب اسلامی در کشورهای همسایه تحت عنوان محور مقاومت، جلوگیری کنند.
 
وی تصریح کرد: در همین راستا حتی دست به لشکر کشی نمایشی به خلیج فارس کردند که البته بواسطه پیش دستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرنگونی پهباد غول پیکر و گران قیمت آمریکایی با پاسخی دندان شکن مواجه گشته و این پیام مقام معظم رهبری را در حافظه تاریخی خود دریافت نمودند که پاسخ جمهوری اسلامی ایران به هرگونه تهدید، پاسخی پشیمان کننده و دندان شکن خواهد بود.
 
دهقان گفت: در این مورد هم شاهد بودیم که آمریکایی ها دست از پا درازتر از خلیج فارس خارج شدند و پوشالی بودن قدرت نظامی آمریکا بیش از پیش بر همگان محرز گشت.
 
وی اظهار کرد: در تبیین دلایل منطقی مبارزه با آمریکای مستکبر، معرفی جنایات بی شمار ددمنشانه این دولت وحشی از ساده ترین و محکم ترین استدل ها است و در واقع اگر در گذشته آمریکا می توانست این جنایت ها را جزء اهداف راهبردی خود معرفی کند امروز دیگر این استراتژی شکست خورده است.
 
کارشناس سیاسی ادامه داد: اخیرا نیز شاهد آنیم که آمریکایی ها در اقدامی خبیثانه سعی دارند تا امنیت برخی کشورهای محور مقاومت یعنی عراق و لبنان را دچار اختلال کنند و همچون گذشته رژیم آل سعود که خود را در اوج ذلت خوار کرده است در این راستا بازیچه دست آمریکایی ها قرار گرفته و با حمایت های مالی خود علیه امنیت کشورهای همسایه اش دسیسه سرایی میکند.
 
 وی خاطرنشان کرد: محور مقاومت البته تنومند تر و ریشه دارتر از آن است که در این دسیسه چینی و فتنه انگیزی دچار اختلال قابل توجهی شود و مشخصا اینبار نیز دیری نمی پاید تا فتنه ای را که سعی می کنند به تغییر حکومتی موافق با آمریکا و حضورش در منطقه منتج کنند به شکستی ذلت بار و حقارت آمیز برای سران غربی و البته عمّال شان در منطقه یعنی رژیم کثیف و خونخوار آل سعود خواهد انجامید.
 
 انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تحقیر نظامی و فروپاشی قدرت پوشالی آمریکا؛ شکست پیاپی سیاست های آمریکا در منطقه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه